HBO-propedeuse naar uni

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

HBO-propedeuse naar uni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:46

Hoi bokkers,

Ik zit na te denken over wat ik nu eigenlijk wil gaan doen.
De sector weet ik wel en mijn grote droom is om arts te worden/geneeskunde te studeren.

Nu ben ik hbo verpleegkunde student, 1e jaars.
Ik ga dit jaar dus mijn P halen en ik begrijp dat ik met mijn P eventueel door kan stromen naar de uni.
Nu wil ik graag weten wat de mogelijkheden zijn, misschien dat ik gewoon besluit mijn verpleegkunde opleiding af te maken.. Maar als ik de kans krijg om geneeskunde te gaan doen, pak ik m met beide handen aan.

Geneeskunde is een loting studie, dat weet ik.
Ik ga in gesprek hierover met mijn SLB-er wat mogelijkheden en dergelijke zijn.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben zijn ervaringen van andere bokkers die naar hbo nog een universitaire studie zijn gestart.
Hoe ging dat? Vond je het moeilijk? Of kon je wel goed bijblijven?

Ik lees namelijk zowel positieve en negatieve verhalen over hbo-propedeuse instromers.

Groetjes Nancy

ZoeyDercks

Re: HBO-propedeuse naar uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:48

Ik zit in hetzelfde parket dus ik volg even....

Ik doe nu HBO Sociale Studies, maar dit is niet mijn ding.
Sta al ingeschreven voor loting UvT Psychologie.
Echter maak ik mijn HBO waarschijnlijk niet af als ik uitgeloot word, want het is echt niet mijn ding.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:50

Ik doe zelf ook HBO en ken mensen die met een P naar de uni zijn gegaan. Je begint gewoon net zoals alle andere mensen als eerstejaars bij week 1 les 1. Zij hebben er geen moeite mee. Het zal ook de sector zijn qua verschil. Ik denk zelf dat van verpleegkunde naar geneeskunde een vrij grote stap is. Het is anders denken. Je gaat op een heel ander niveau denken.

Echter als je het echt wil kan het altijd. Misschien het eerste jaar even flink zwoegen maar als je iets echt wil is er altijd een mogelijkheid.

Edit: Ik maak mijn studie af en ga vervolgens naar de uni. Dan heb ik al wat kennis van zaken en mocht het niet lukken dan heb ik altijd nog het diploma van mijn HBO.
Laatst bijgewerkt door Buffelduke op 26-03-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:50

Ik geloof dat je met je P geen geneeskunde kan doen? Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik dacht dat het niet kon. Of je moet VWO-certificaten hebben, tenminste dat dacht ik. Ik kan er naast zitten hoor :o

Edit; En met die VWO-certificaten wordt je in klasse C geplaatst, wordt dus lastig binnenkomen.
Laatst bijgewerkt door Iselda op 26-03-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Re: HBO-propedeuse naar uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:54

Ik heb in 2013 mijn P gehaald met HBO-Rechten, afgelopen jaar de overgestapt naar de uni.. Nou dat is niet mis. Ik vind het een hele zware overgang en ook heel moeilijk. Het verschil tussen HBO en uni is echt heel groot, had wel verwacht dat die wat minder zou zijn.. Het valt me echt heel zwaar. Waar HBO me heel gemakkelijk afging, moet ik voor de uni echt bloed, zweet en tranen leveren. Helaas heb ik wegens omstandigheden moeten stoppen. Nu zit ik nog in dubio of ik volgend jaar verder ga op de uni, of gewoon instroom in het 2e jaar op de hogeschool.

Met geneeskunde lijkt me deze overstap nog groter. Overigens vraag ik me af of je met een HBO-V P zomaar geneeskunde kunt doen, aangezien mensen die VWO gedaan hebben amper worden ingeloot?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:55

Iselda, ik zat even op de chat met iemand van RU (radbouw universiteit) en die zei dat het landelijk is afgeschaft maar de opleiding bepaald zelf of het wel of niet kan.

Ik ga even bellen naar ze :)

Zoey, heb jij al je propedeuse binnen?

Maaike, daar heb je een punt. Maar ik wil het als het kan liever gister dan vandaag :+ Haha

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:56

MyHorseGirl schreef:
Ik heb in 2013 mijn P gehaald met HBO-Rechten, afgelopen jaar de overgestapt naar de uni.. Nou dat is niet mis. Ik vind het een hele zware overgang en ook heel moeilijk. Het verschil tussen HBO en uni is echt heel groot, had wel verwacht dat die wat minder zou zijn.. Het valt me echt heel zwaar. Waar HBO me heel gemakkelijk afging, moet ik voor de uni echt bloed, zweet en tranen leveren. Helaas heb ik wegens omstandigheden moeten stoppen. Nu zit ik nog in dubio of ik volgend jaar verder ga op de uni, of gewoon instroom in het 2e jaar op de hogeschool.

Met geneeskunde lijkt me deze overstap nog groter. Overigens vraag ik me af of je met een HBO-V P zomaar geneeskunde kunt doen, aangezien mensen die VWO gedaan hebben amper worden ingeloot?

Wat is het grote verschil daartussen?
In de opdrachten? In de lesvormen? In de projecten?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:56

_Nancy schreef:
Iselda, ik zat even op de chat met iemand van RU (radbouw universiteit) en die zei dat het landelijk is afgeschaft maar de opleiding bepaald zelf of het wel of niet kan.

Maaike, daar heb je een punt. Maar ik wil het als het kan liever gister dan vandaag :+ Haha

Nee nog niet!
Zit in mijn 1e jaar, maar verwacht alles gewoon in een keer te halen.
Het gaat me gemakkelijk af en heb tot nu toe ook alles gehaald :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:56

_Nancy schreef:

Huh, dat snap ik niet. Wil je het mij dan ook even laten weten? Want geneeskunde is ook nog steeds mijn droom.
Ik heb altijd begrepen dat je eerst wordt ingeloot en vervolgens verloot wordt op een plek, dat je niet kan kiezen. Of is mij verkeerde informatie gegeven?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:59

_Nancy schreef:
MyHorseGirl schreef:

Wat is het grote verschil daartussen?
In de opdrachten? In de lesvormen? In de projecten?

Alles. Je wordt veel meer losgelaten, eigenlijk moet je alles op eigen houtje doen. Waar docenten op het HBO nog (enigszins) behulpzaam zijn, laten de docenten op de uni (naar mijn ervaring) je echt in de steek. Projecten maak je niet eens meer, het is echt alleen theorie. Stampen, stampen, stampen. In de lesvormen worden niet zozeer dingen meer uitgelegd, daar is immers het HC voor. De opdrachten worden besproken, soms uitgelegd als meerdere mensen het niet begrijpen. Kan misschien aan mijn uni liggen, maar vond mijn docenten/professoren erg egoïstisch.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:02

Volgens mij kun je bij geneeskunde alleen toegelaten worden met een vwo diploma en niet met een propedeuse.

Ik heb na mijn hbo opleiding vastgoed & makelaardij nog wel een master vastgoedkunde gevolgd. Andere volgorde, maar zeker een aanrader. Ik moest wel ineens echt aan de studie, waar ik op t hbo nog wel eens niet zo veel hoefde te doen. T is iig wel een mooie verdieping op je studie.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:04

miccamaaike schreef:
Volgens mij kun je bij geneeskunde alleen toegelaten worden met een vwo diploma en niet met een propedeuse.

Ik heb na mijn hbo opleiding vastgoed & makelaardij nog wel een master vastgoedkunde gevolgd. Andere volgorde, maar zeker een aanrader. Ik moest wel ineens echt aan de studie, waar ik op t hbo nog wel eens niet zo veel hoefde te doen. T is iig wel een mooie verdieping op je studie.

Dat dacht ik dus ook.
Of met 21+ test die deels bestaat uit VWO-certificaten voor een aantal vakken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:04

miccamaaike schreef:

Waren dat echte masters op universitair niveau? Geen pre-masters?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:06

Zoals ik het heb begrepen kun je als je voor september 2013 stond ingeschreven nog met je P naar
de uni, vanaf volgend jaar kunnen universiteiten hier eisen aan gaan stellen en kan je dus niet meer
zomaar met je P naar de uni. Zelf denk ik er ook over om als ik mijn P haal naar de uni te gaan
(van Avans sociale studies naar Utecht Universiteit sociologie).
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 26-03-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:06

Zit ik die school te bellen, weet niemand het antwoord :')
Degene die het weet zit in gesprek,, over 10 minuten kan ik wel terug bellen..

Het verschilt schijnbaar per opleiding, ze mogen zelf bepalen wat ze wel of niet aannemen..

Dat stampen is voor mij ideaal,, liever theorie dan die vervelende projecten..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:07

Sem_ schreef:
Zoals ik het heb begrepen kun je als je voor september 2013 stond ingeschreven nog met je P naar
de uni en vanaf volgend jaar kunnen universiteiten hier eisen bij gaan stellen en kan je dus niet meer
zomaar met je P naar de uni. Zelf denk ik er ook over om als ik mijn P haal naar de uni te gaan
(van Avans sociale studies naar Utecht Universiteit sociologie).

Als dit zo is, dan yeey *\o/* , want ik sta natuurlijk al langer ingeschreven voor de opleiding.. Ben in september daar begonnen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:08

MyHorseGirl schreef:
miccamaaike schreef:

Waren dat echte masters op universitair niveau? Geen pre-masters?

Jup ik heb een daadwerkelijke master gevolgd na mijn studie.
Dus eerst mijn HBO afgemaakt, tijdens mijn HBO kon ik al een schakeljaar volgen en daarna de Master er achteraan. Dus nu een universitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.sitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:14

Yep hier ook, Zelfs van MBO, HBO naar de Uni. Mijn MBO en HBO heb ik beide verkort gedaan, waardoor ik alsnog vrij jong naar de Universiteit ging. Hier heb ik eerst een pre-master gevolgd en daarna de master. Met 21 jaar had ik een Universitair diploma op zak.

Persoonlijk vond ik de Uni helemaal geweldig, ja het is een flinke overgang van het HBO. Er wordt veel meer zelfredzaamheid verwacht en het niveau gaat ook echt flink omhoog. Maar met veel doorzettingsvermogen kom je er wel! Samen met 1 andere studiegenoot waren we overigens de enige twee die oorspronkelijk van de Mavo afkwamen in mijn opleiding.

(echter heb ik ook weleens gekeken naar geneeskunde, maar enkel een P verpleegkunde was destijds onvoldoende basis voor toelating voor Geneeskunde, tenzij je VWO achtergrond of certificaten hebt, kijk eens op http://www.ikwildokterworden.nl, daar kun je heel veel informatie vinden en kletsen met lotgenoten)
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 26-03-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:15

De volgende diploma’s bieden in principe toelating tot de bacheloropleiding Geneeskunde:
Een vwo-diploma* nieuwe stijl met
profiel Natuur en Gezondheid met profielvak Natuurkunde
profiel Natuur en Techniek, met profielvak Biologie
Een ou-propedeusediploma, een hbo-propedeusediploma, hbo afsluitend diploma, universitair propedeusediploma, of universitair afsluitend diploma; voldoende kennis op vwo-niveau van de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde is vereist.

Dit staat bij de uni van Maastricht..

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:18

_Nancy schreef:
De volgende diploma’s bieden in principe toelating tot de bacheloropleiding Geneeskunde:
Een vwo-diploma* nieuwe stijl met
profiel Natuur en Gezondheid met profielvak Natuurkunde
profiel Natuur en Techniek, met profielvak Biologie
Een ou-propedeusediploma, een hbo-propedeusediploma, hbo afsluitend diploma, universitair propedeusediploma, of universitair afsluitend diploma; voldoende kennis op vwo-niveau van de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde is vereist.

Dit staat bij de uni van Maastricht..

Ja, dat klopt. Daar moet je dan een toelatingstoets voor maken geloof ik. Hoe staat het met het niveau v/d vakken? Ik keek op de site van de UVA en VU geloof ik, daar staat dat je van die vakken een deelcertificaat moet hebben en dan in klasse C (dacht ik) wordt geplaatst.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:24

Voor veel uni's moet je een deelcertificaat kunnen overleggen om te bewijzen dat je die vakken op VWO niveau beheerst.
Weet uit mijn hoofd niet welke uni's dat als eis stellen, maar in ieder geval Leiden dacht ik zo.

Je zou ze bijvoorbeeld bij het ROC (volwassenenonderwijs) kunnen halen, of bij het Luzac college.
Is wel vrij duur en tijdrovend overigens. Mijn vriend is er nu mee bezig, die zat in hetzelfde schuitje als jij nu zit (met verschil dat hij na HBO-V P een alfa-studie op de uni is gaan volgen, om in ieder geval een afgeronde studie te hebben straks).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:24

In Maastricht moet ik echt met certificaten komen en zelfs dan is er geen belofte dat ik volgend jaar mag komen. Dus die laat ik even voor wat het is.

Ik probeer nu nog wat andere hoge scholen, want het schijnt dat scholen zelf mogen bepalen hoe ze het willen aanpakken..
Zo'n toets zou ik op zich nog wel kunnen maken, maar certificaten wordt lastig.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:27

miccamaaike schreef:
Jup ik heb een daadwerkelijke master gevolgd na mijn studie.
Dus eerst mijn HBO afgemaakt, tijdens mijn HBO kon ik al een schakeljaar volgen en daarna de Master er achteraan. Dus nu een universitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.sitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.

Ah zo op die fiets! Dat wist ik niet! Hoorde altijd van mensen dat je dan alleen een pre-master kon doen. Maar dit biedt perspectief, maakt de keuze hbo/uni misschien wat makkelijker voor me.

Trouwens, gefeliciteerd met je verjaardag! :)
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 26-03-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:28

Je zult nergens de belofte krijgen dat je mag komen, want geneeskunde is overal een lotingsstudie... dus dat blijft altijd afwachten.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:31

_Nancy schreef:
In Maastricht moet ik echt met certificaten komen en zelfs dan is er geen belofte dat ik volgend jaar mag komen. Dus die laat ik even voor wat het is.

Ik probeer nu nog wat andere hoge scholen, want het schijnt dat scholen zelf mogen bepalen hoe ze het willen aanpakken..
Zo'n toets zou ik op zich nog wel kunnen maken, maar certificaten wordt lastig.

Is ook niet zo gek dat ze mensen willen hebben die wiskunde, natuurkunde, scheikunde en bio op VWO-niveau beheersen. Volgens mij is het anders gewoon niet te doen. Een vriendin van mij die heeft gewoon haar VWO diploma, leerde altijd goed op de middelbare school en gaat nu echt kapot af en toe bij geneeskunde. Het is een hele zware studie. In Leiden zijn ze inderdaad heel streng. Een aantal universiteiten gaan nu ook de decentrale selectie doen, dus daarvoor worden volgens mij ook alleen de besten uitgenodigd voor een gesprek en het maken van een toets en dergelijke.