Studenten Medische beeldvorming en radiotherapeutisch tech.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

renateeee_

Studenten Medische beeldvorming en radiotherapeutisch tech.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:31

Hoi!

Ik ben op zoek naar studenten van de bovenstaande opleiding en hun ervaringen er mee.
Zelf zou ik deze opleiding in 2015 willen beginnen nadat ik klaar ben met doktersassistente, vind dit erg intressant.

Mijn voornaamste vraag is of er erg veel wiskunde in voor komt en of er werk te vinden is binnen deze branche.

Alvast bedankt! :D

YellowGray

Re: Studenten Medische beeldvorming en radiotherapeutisch tech.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:01

Mijn zusje doet deze opleiding, ik geloof dat er prima werk in te vinden is. Zij doet de opleiding bij InHolland in Amsterdam. In Utrecht had ze bijvoorbeeld dezelfde opleiding duaal kunnen doen, en dan ben je dus eigenlijk al verzekerd van een baan omdat je in het UMC wordt opgeleid en daar meteen aan de slag kunt.

Ik krijg wel het idee dat het vrij technisch is, zeker de vakken stralingsdeskundigheid en nucleaire geneeskunde. Mocht je meer informatie zoeken kan ik haar wel vragen om wat meer informatie, want ik weet uiteraard niet wat ze precies allemaal moet doen. :)

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:28

Bedankt voor je reactie!

Technisch maakt in principe niet uit, natuurk- en scheikunde altijd erg leuk gevonden! Het is meer het wiskundige deel waar ik niet goed in ben, maar daar kan ik altijd hulp voor vragen natuurlijk.

Ik ga 2 april naar de open avond van InHolland in Haarlem, ben erg benieuwd!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:43

In elk geval heeft mijn zusje de havo afgerond met een EM-profiel, dus wiskunde A, en zij doet het op dit moment prima :)

Veel plezier bij de open avond, ik hoop dat het is wat je zoekt!

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:14

Ah! Super bedankt voor de info, heb er inderdaad echt wat aan!

Nog meer mensen met ervaringen, positieve en negatieve? :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:00

een vriendin van mij doet deze opleiding zij is aan het afstuderen en werk vinden is toch niet heel makkelijk. Zelfde behaal bij de vriend van een andere vriendin hij werkt nu bij de Ing. De opleiding zelf vonden ze beide leuk en prima te halen in 4 jaar.

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:40

Ik ben student mbrt (op de Fontys), er is toch wel goed werk in te vinden, hoor!

Wiskunde valt heel erg mee, wel veel natuurkunde. Erg leuke opleiding, vrij pittig maar zeer goed te doen (sta een tien gemiddeld op theorie.... Haha). Lastigste vak is stralingsdeskundigheid. Vraag maar wat je wilt weten.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:44

Ik ben MBRT studente in Groningen :) Loop op dit moment stage in België. Werkgelegenheid valt erg tegen helaas, tenzij je het geen probleem vindt om naar het buitenland te gaan. De opleiding zelf is zeer goed te doen qua theorie. Je hoeft geen ster in wiskunde te zijn.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:07

Stipje! Ik hoop ingeloot te worden dit jaar :D

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 23:11

Ik ga voor je duimen Faya! Ik moet nog een jaartje en daarna hoop ik ook ingeloot te worden, deze opleiding begint me steeds meer aan te trekken.

Fijn van de wiskunde! Ik vind natuurkunde erg leuk dus dat is een pluspunt!
Is er veel van de lessen praktijk? Of begint dat pas later in de opleiding?

Maar erg leuk al de reacties! Had niet verwacht dat er toch redelijk veel mensen op bokt de opleiding doen :D

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:15

Ik heb de opleiding inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden afgerond. Toen meteen werk kunnen vinden, maar dat waren wel wat betere tijden. Nu is dat toch wat lastiger. Plus dat er nu ineens veel meer aanmeldingen zijn waardoor er een loting op is gezet. Helpt natuurlijk ook niet mee. Maar met een beetje mazzel is er nog wel werk te vinden hoor, maar je moet niet te kieskeurig zijn in het begin denk ik.
Het wiskunde gedeelte valt erg mee hoor. Het ergste is de stralingsdeskundigheid en daar komt ook wat wiskunde bij kijken, maar daar slaan de meeste zich wel doorheen hoor.
De opleiding bestaat al vanaf het begin uit praktijklessen (en theorielessen natuurlijk). De opleiding vond ik erg leuk en het werken nog steeds ook :D

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:16

o ja ik heb de opleiding in eindhoven op het fontys gedaan

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:22

Vanaf week 1 inderdaad al praktijk! Vooral echo is erg tastbaar in t begin. Ook elke week heb je in het eerste jaar practica.

In.de tweede periode ook.al 3 meeloopdagen in het ziekenhuis. :)

Welk ziekenhuis werk je kimmetje101?

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:41

in het st anna ziekenhuis in geldrop

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:01

Ik ben ook oud student van de MBRT (Haarlem). Opleiding zelf is idd goed te doen. Je hoeft geen mega ster in wiskunde te zijn. Veel praktijk op school, maar ben van mening dat je pas in je stage echt wat leert. Dan zijn iig alle linken te leggen tussen wat je op school hebt geleerd en de praktijk zelf. Dat ik begon was het een vrij kleine opleiding, dus baangarantie. Nu is dat echt niet meer zo. Iig niet in de randstad! Al blijft er altijd wel een bepaalde doorstroming van laboranten die ander werk gaan doen. Dus er zullen wel nieuwe mensen moeten komen ;-)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:14

Nou er zijn erg weinig vacatures en plaatsen hoor.
Ik ben momenteel aan het afstuderen en vrees voor dat ik geen werk kan vinden. Een vriendin kwam ook een student tegen die een jaar eerder was afgestudeerd en die had nog geen werk. Ook tijdens mijn stages (vorig jaar) merkte ik dat er eigenlijk zelfs mensen uit moesten. Zowel in een stad (Arnhem) als in een dorp (Roosendaal), en van medestudenten hoor ik ook zulke verhalen.

Er staan wel redelijk wat vacatures voor een duale opleiding, omdat ze de man wel nodig hebben maar niet kunnen betalen. Studenten zijn goedkoper, maar kunnen op dit moment ook hoogstwaarschijnlijk niet blijven na afstuderen.

Tja, open sollicitaties sturen maar en hopen.
Wie weet is het over 4 jaar alweer beter (als jij dan klaar bent)

En idd stralingsdeskundigheid is een soort wiskunde is best lastig, maar dat heb ik gelukkig afgerond :D (bij voltijd is het in de propedeuse, in Eindhoven tenminste)

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:15

Eindhoven is het sinds dit jaar uit de propedeuse gehaald. :)
SD sommen is nu in het tweede jaar, ben nu eerste jaars, volgend jaar duaal (luxe positie, verschillende ziekenhuizen aangenomen) en ik heb een baan na afstuderen. Vind t met werk vinden dus wel mee vallen... Vaak kom je via stages makkelijker aan t werk, maar moet je wel geluk mee hebben natuurlijk, dat er plek is. :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:17

In Groningen zit SB5 nog in het tweede deel van je propedeuse, SB4 eerste helft van het 2e jaar.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:39

Oh echt. Kan je er nu langer over sd doen?

Hopelijk is de economie dan beter :p
Mensen in er radboud plus traject zouden er ook kunnen blijven werken en de duale studenten waar ik stage heb gelopen. Maar die konden uiteindelijk toch niet blijven :p weet niet waar je woont misschien is het daar iets beter. Hier is het 3x niks iig :( maar we houden vol! Binnenkort weer eens een sollicitatie versturen :p en hopen dat ik in juni af kan studeren (door ons project zit er wel hele erge tijdsdruk achter waar wij niks aan kunnen doen. Ben van half 7 sochtends tot half 8 savonds weg dus daar zal het niet aan liggen haha)

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:55

Ja, je hebt ktsd (meerkeuze) in 2e periode en een stellingen in 4e periode, sommen toets is nu in t tweede jaar. Eindhoven tenminste, zit dus ook in omgeving eindhoven. :)

Faya, jij ging voor duaal toch?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:38

Ik zit ook in eindhoven op school.
Oh dat is wel fijn. Ja blijkbaar is er al een hoop veranderd sinds ik in de 1e zat :P
Als wij een toets van OP1 niet hadden gehaald, konden we die pas na de zomervakantie, voor school begint, pas inhalen. Da's toch gek :wow:
Blijkbaar is dat nu anders en kun je hem al na een paar weken of zo inhalen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:11

Quir schreef:
Ja, je hebt ktsd (meerkeuze) in 2e periode en een stellingen in 4e periode, sommen toets is nu in t tweede jaar. Eindhoven tenminste, zit dus ook in omgeving eindhoven. :)

Faya, jij ging voor duaal toch?

Ging inderdaad ;)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:16

Ik zit nu trouwens heel erg na te denken over, wat als ik uitgeloot wordt...?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:18

Leuk topic! Ik ben inservice opgeleid Radiodiagnostisch laborant, in juni klaar :)

Ben geen ster in wiskunde of natuurkunde, maar de opleiding voor mij prima te doen.

Werkgelegenheid valt trouwens erg tegen momenteel.

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:53

Aurelia schreef:
Ik zit ook in eindhoven op school.
Oh dat is wel fijn. Ja blijkbaar is er al een hoop veranderd sinds ik in de 1e zat :P
Als wij een toets van OP1 niet hadden gehaald, konden we die pas na de zomervakantie, voor school begint, pas inhalen. Da's toch gek :wow:
Blijkbaar is dat nu anders en kun je hem al na een paar weken of zo inhalen.

Je mag nu in de volgende toets week de toets herkansen...
Echter moet je alles halen om over te mogen naar het tweede leerjaar (of althans, je moet 55 studiepunten hebben en ikt 1 is al 6 punten, ikt 2/3/4 is 7 studiepunten).

Dat is nu het grootste verschil, daarom is SD sommen ook naar het tweede jaar gegaan. :)

Faya: Dacht inderdaad dat je voor duaal ging, maar hoezo niet meer?

Vorige jaar is er uiteindelijk niemand uitgeloot, in eerste instantie wel, maar zijn toch allemaal mogen beginnen met de opleiding. :)