Wil graag de zorg in maar het lukt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wil graag de zorg in maar het lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:06

Hallo allemaal,

In school jaar 2012-2013 ben ik de opleiding helpende gaan doen. Maar hier ben ik mee gestopt omdat ik blokkeerde zodra ik mensen moest wassen. En ik absoluut niet tegen urine en ontlasting geur kon. Ook ben ik gelijk terecht gekomen op de zwaarste afdeling. Achteraf niet handig.

Maar het lijkt mij nog steeds mooi en respectvol werk. Waardoor ik eigenlijk naar mijn beveiligingsdiploma toch wil kijken voor de verzorgende IG opleiding.

Maar hoe kom ik over mijn problemen heen? Zijn er trucjes voor? Want ik wil echt graag de zorg in.

Ik baal zo erg dat het mij niet is gelukt. Nu heb ik ook niet de juiste begeleiding gehad.

Groetjes, [***].

dromertje2

Re: Wil graag de zorg in maar het lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:08

MIsschien kan je eerst als vrijwilliger ergens meelopen op andere afdelingen dan een zwaar, om te zien of dat je beter ligt.

Ik ben van België dus ik ken niets van scholen, maar zou aanraden om voorag goed info in te winnen over de begeleiding. Dat je daar zeker van bent dat je een goede begeleiding krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:12

chanel1985 schreef:
MIsschien kan je eerst als vrijwilliger ergens meelopen op andere afdelingen dan een zwaar, om te zien of dat je beter ligt.

Ik ben van België dus ik ken niets van scholen, maar zou aanraden om voorag goed info in te winnen over de begeleiding. Dat je daar zeker van bent dat je een goede begeleiding krijgt.

Ja dat zou een goede zijn. Ik zit momenteel toch thuis. Herstellende van zwaar vitamine d te kort.

Ik kreeg bij mijn vorige stageplek echt het gevoel dat ik in het diepe werd gegooid. Terwijl ik helemaal geen ervaring had met dementerenden. En ook niet wist hoe ik er mee om moest gaan.

Maar ik blijf het een mooi beroep vinden. En het liefst ga ik ook werken in de zorg. Komt ook doordat mijn moeder met zoveel liefde over haar werk praat. Werkt in de palliatieve thuiszorg.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:17

Probeer stage te lopen bij de thuiszorg. En niet op een pg afdeling ( dementerenden)
PG is een van de zwaarste doelgroepen. Zonder ervaring had ik het in deze groep ook niet gered. En vertrouwen hebben in je zelf. Iemand die gewassen moet worden doet dat ook het liefste zelf. Vraag hoe zij het willen. En urine en ontlasting. Tja door de paarden ben je daar vast al wel mee gewend. Lekker ruikt het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:22

Jolandaa_ schreef:
Probeer stage te lopen bij de thuiszorg. En niet op een pg afdeling ( dementerenden)
PG is een van de zwaarste doelgroepen. Zonder ervaring had ik het in deze groep ook niet gered. En vertrouwen hebben in je zelf. Iemand die gewassen moet worden doet dat ook het liefste zelf. Vraag hoe zij het willen. En urine en ontlasting. Tja door de paarden ben je daar vast al wel mee gewend. Lekker ruikt het niet..

Probleem was ook dat ik 2 jaar terug minder zeker was over mijzelf. Dat is intussen beter geworden.

En dat is bij mij ook de fout geweest, dat ik gelijk op de zwaarste pg afdeling ben geplaatst. Totaal geen ervaring in mee. Aangezien ik het gelukkig nog niet van dichtbij heb mee gemaakt. En heb voor mijn gevoel er ook weinig begeleiding in gehad.

Maar ik zal eens een paar verzorgingshuizen bellen voor dat ik eens een dagje mee mag lopen. Heb een zorghulp diploma. Ik ben helaas zonder diploma van de mavo af gegaan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:28

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik vind het dus echt heel erg goor als m'n hond iets in huis heeft gedaan en ik moet het opruimen. Dus dan gaan de handschoentjes aan en pak m'n mondkapje. Die heb ik dan helemaal vol gespoten met Gucci :D . En dan gaat het net. Mensen die dat zien komen niet meer bij van het lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:50

Jennyj01 schreef:
Weet niet of je er wat aan hebt maar ik vind het dus echt heel erg goor als m'n hond iets in huis heeft gedaan en ik moet het opruimen. Dus dan gaan de handschoentjes aan en pak m'n mondkapje. Die heb ik dan helemaal vol gespoten met Gucci :D . En dan gaat het net. Mensen die dat zien komen niet meer bij van het lachen.

_O-

Denk niet dat de zorgvragers het op prijs stellen als ik met een mondkapje binnen komen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:57

Dat weet ik wel zeker van niet ;)
die mensen schamen zich al kapot dat ze het weer niet op konden houden en dat ze jou ermee moeten 'belasten' en dan zou jij ook nog doodleuk met mondkapjes en parfum, etc. binnenkomen alsof ze het hele huis bij elkaar vergast hebben.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:59

Hier trouwens ook een jaar de opleiding Verzorgende IG gedaan..
Was m'n eerste stage ever..
Kreeg na een week in het huis al m'n eigen looproute als 16 jarige en werd ook al gelijk op de gesloten PG afdeling gezet...

Was zelfs een keer zo gek dat de avonddienst veel later was door file, en m'n praktijkbegeleider 'm mooi naar huis peerde en mij daar alleen met 15 PG zorgvragers op de groep liet zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:01

carr_friesje schreef:
Dat weet ik wel zeker van niet ;)
die mensen schamen zich al kapot dat ze het weer niet op konden houden en dat ze jou ermee moeten 'belasten' en dan zou jij ook nog doodleuk met mondkapjes en parfum, etc. binnenkomen alsof ze het hele huis bij elkaar vergast hebben.

Daarom. Latex handschoenen kan ik mij nog voorstellen, dat je die gebruikt. Maar geen mondkapjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:03

carr_friesje schreef:
Kreeg na een week in het huis al m'n eigen looproute als 16 jarige en werd ook al gelijk op de gesloten PG afdeling gezet...

Was zelfs een keer zo gek dat de avonddienst veel later was door file, en m'n praktijkbegeleider 'm mooi naar huis peerde en mij daar alleen met 15 PG zorgvragers op de groep liet zitten..

Ben je dan ook lekker mee zeg.

Ik denk dat ik met de juiste begeleiding het wel leer om er mee om te gaan. Volgens mijn moeder is het een kwestie van gewenning. En kan al een stuk beter tegen geurtjes sinds ik een jonge hond heb. Nu op zoek naar een school die mij de juiste begeleiding kan bieden.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:08

Waarom wil je graag in de zorg werken? Wat vind je mooi aan het beroep? En welk beroep precies?

Ik werk ook in de zorg met vrij zware cliënten. En tja, ontlasting en urine is niet het meeste fijne natuurlijk maar het hoort er wel bij en is wel dagelijkse kost.

Loop inderdaad eens mee op andere afdelingen, of in andere sectoren (er is meer dan dementerende ouderen ;) ). Probeer een divers beeld te krijgen en wellicht duidelijk te krijgen wat ''jouw'' sector is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:24

milatje schreef:
Waarom wil je graag in de zorg werken? Wat vind je mooi aan het beroep? En welk beroep precies?

Ik werk ook in de zorg met vrij zware cliënten. En tja, ontlasting en urine is niet het meeste fijne natuurlijk maar het hoort er wel bij en is wel dagelijkse kost.

Loop inderdaad eens mee op andere afdelingen, of in andere sectoren (er is meer dan dementerende ouderen ;) ). Probeer een divers beeld te krijgen en wellicht duidelijk te krijgen wat ''jouw'' sector is. :)

Ik wil mensen graag een betere kwaliteit van leven geven, ook al is dat in de laatste paar dagen/weken. Plus de dankbaarheid die je ervoor terug krijgt. Dat ze weer blij zijn om je te zien omdat je hun helpt. En natuurlijk weet ik ook dat mensen tussen zitten die niet dankbaar zijn.

Zorg heeft mij altijd al aangetrokken. Dit komt mede door dat mijn zusje de eerste 10 jaar van haar leven extra hulp nodig had met wassen, aankleden etc.

Zelf vind ik de palliatieve thuiszorg het mooist. Dat de mensen rustig kunnen overlijden in hun eigen veilige vertrouwde omgeving. En er voor zorgen dat alles naar wens verloopt van de zorgvrager. Ik heb het gezien aan mijn opa hoe prettig hij dat vond. En ik wil graag er voor zorgen dat meer mensen in hun eigen huis rustig kunnen overlijden.

Ik weet dat dit een zwaar beroep is. Maar het lijkt mij wel de mooiste.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:25

love_western schreef:
milatje schreef:

Ik wil mensen graag een betere kwaliteit van leven geven, ook al is dat in de laatste paar dagen/weken. Plus de dankbaarheid die je ervoor terug krijgt. Dat ze weer blij zijn om je te zien omdat je hun helpt. En natuurlijk weet ik ook dat mensen tussen zitten die niet dankbaar zijn.

Zorg heeft mij altijd al aangetrokken. Dit komt mede door dat mijn zusje de eerste 10 jaar van haar leven extra hulp nodig had met wassen, aankleden etc.

Zelf vind ik de palliatieve thuiszorg het mooist. Dat de mensen rustig kunnen overlijden in hun eigen veilige vertrouwde omgeving. En er voor zorgen dat alles naar wens verloopt van de zorgvrager. Ik heb het gezien aan mijn opa hoe prettig hij dat vond. En ik wil graag er voor zorgen dat meer mensen in hun eigen huis rustig kunnen overlijden.

Ik weet dat dit een zwaar beroep is. Maar het lijkt mij wel de mooiste.

Klinkt als een prima motivatie! Kan je niet kijken of je eens mee kan lopen in de palliatieve zorg? :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:58

Handschoenen heb ik altijd aan met toiletgang. Bij douchen alleen bij intieme lichaamsdelen handschoenen.

Vind dat gewoon hygiënisch.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:10

carr_friesje schreef:

Schandalig dat dit jou en de patiënten is aangedaan, echt een belachelijk verhaal dit.
Dat zo'n stagebegeleider zo weinig verantwoordelijkheid neemt in een branche als die van jullie.

Ik heb diep respect respect voor mensen die in de zorg werken, (Ik zou het zelf nooit kunnen). Geen respect voor zo'n banketstaaf als die stagebegeleider. Ik heb wel het gevoel dat dit soort situaties wel vaak voorkomen in de zorg.

Ik denk TS, dat je aan je 'ontlastingsfobie' moet werken, maar dat je dan een waardevolle bijdrage in de zorg kan zijn. Wees wel kritisch op de plekken waar je stage gaat lopen of werken. Dat je ook weet dat de bedrijfscultuur zo is dat je goede begeleiding krijgt. Dat ze uit ervaring weten wat ze je aan kunnen bieden en dat je niet als goedkoop hulpje wordt gezien voor de rotklussen. Want met nog een slechte ervaring knap je straks echt af op dit werk. Dat zou zonde zijn, want goede mensen in de zorg zijn heel hard nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:23

vosjevos schreef:
carr_friesje schreef:

Schandalig dat dit jou en de patiënten is aangedaan, echt een belachelijk verhaal dit.
Dat zo'n stagebegeleider zo weinig verantwoordelijkheid neemt in een branche als die van jullie.

Ik heb diep respect respect voor mensen die in de zorg werken, (Ik zou het zelf nooit kunnen). Geen respect voor zo'n banketstaaf als die stagebegeleider. Ik heb wel het gevoel dat dit soort situaties wel vaak voorkomen in de zorg.

Ik denk TS, dat je aan je 'ontlastingsfobie' moet werken, maar dat je dan een waardevolle bijdrage in de zorg kan zijn. Wees wel kritisch op de plekken waar je stage gaat lopen of werken. Dat je ook weet dat de bedrijfscultuur zo is dat je goede begeleiding krijgt. Dat ze uit ervaring weten wat ze je aan kunnen bieden en dat je niet als goedkoop hulpje wordt gezien voor de rotklussen. Want met nog een slechte ervaring knap je straks echt af op dit werk. Dat zou zonde zijn, want goede mensen in de zorg zijn heel hard nodig.

Ja ik dacht nadat ik stopte met mijn opleiding, dit ga ik nooit weer doen. Maar het blijft rondspoken in mijn gedachten. En ik wil mij eigenlijk niet laten tegen houden omdat ik moeilijk tegen die geur kan. Straks zit ik in de beveiliging en heb ik veel spijt dat ik nooit voor mijn droombaan ben gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:57

Heb vanavond nog een poos met mijn moeder er over gepraat. En die vind mij ook echt iemand voor in de zorg.

Wel ga ik duidelijk aangeven dat ik niet zomaar de diepe in wil gegooid word. En dat ik bijvoorbeeld eerst ga helpen met mensen wassen waarbij ik bijvoorbeeld alleen hoef te helpen met de benen oid. Of alleen dingen aangeven. Dus stapje voor stapje voor stapje. En dat ik de juiste begeleiding wil hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 01:09

Hypnotherapie om hier over heen te komen als het via de normale weg niet lukt.
Zeker weten succes.