Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
chanel1985 schreef:MIsschien kan je eerst als vrijwilliger ergens meelopen op andere afdelingen dan een zwaar, om te zien of dat je beter ligt.
Ik ben van België dus ik ken niets van scholen, maar zou aanraden om voorag goed info in te winnen over de begeleiding. Dat je daar zeker van bent dat je een goede begeleiding krijgt.
Jolandaa_ schreef:Probeer stage te lopen bij de thuiszorg. En niet op een pg afdeling ( dementerenden)
PG is een van de zwaarste doelgroepen. Zonder ervaring had ik het in deze groep ook niet gered. En vertrouwen hebben in je zelf. Iemand die gewassen moet worden doet dat ook het liefste zelf. Vraag hoe zij het willen. En urine en ontlasting. Tja door de paarden ben je daar vast al wel mee gewend. Lekker ruikt het niet..
. En dan gaat het net. Mensen die dat zien komen niet meer bij van het lachen. Jennyj01 schreef:Weet niet of je er wat aan hebt maar ik vind het dus echt heel erg goor als m'n hond iets in huis heeft gedaan en ik moet het opruimen. Dus dan gaan de handschoentjes aan en pak m'n mondkapje. Die heb ik dan helemaal vol gespoten met Gucci. En dan gaat het net. Mensen die dat zien komen niet meer bij van het lachen.

carr_friesje schreef:Dat weet ik wel zeker van niet
die mensen schamen zich al kapot dat ze het weer niet op konden houden en dat ze jou ermee moeten 'belasten' en dan zou jij ook nog doodleuk met mondkapjes en parfum, etc. binnenkomen alsof ze het hele huis bij elkaar vergast hebben.
carr_friesje schreef:Hier trouwens ook een jaar de opleiding Verzorgende IG gedaan..
Was m'n eerste stage ever..
Kreeg na een week in het huis al m'n eigen looproute als 16 jarige en werd ook al gelijk op de gesloten PG afdeling gezet...
Was zelfs een keer zo gek dat de avonddienst veel later was door file, en m'n praktijkbegeleider 'm mooi naar huis peerde en mij daar alleen met 15 PG zorgvragers op de groep liet zitten..
). Probeer een divers beeld te krijgen en wellicht duidelijk te krijgen wat ''jouw'' sector is.
milatje schreef:Waarom wil je graag in de zorg werken? Wat vind je mooi aan het beroep? En welk beroep precies?
Ik werk ook in de zorg met vrij zware cliënten. En tja, ontlasting en urine is niet het meeste fijne natuurlijk maar het hoort er wel bij en is wel dagelijkse kost.
Loop inderdaad eens mee op andere afdelingen, of in andere sectoren (er is meer dan dementerende ouderen). Probeer een divers beeld te krijgen en wellicht duidelijk te krijgen wat ''jouw'' sector is.
love_western schreef:milatje schreef:Waarom wil je graag in de zorg werken? Wat vind je mooi aan het beroep? En welk beroep precies?
Ik werk ook in de zorg met vrij zware cliënten. En tja, ontlasting en urine is niet het meeste fijne natuurlijk maar het hoort er wel bij en is wel dagelijkse kost.
Loop inderdaad eens mee op andere afdelingen, of in andere sectoren (er is meer dan dementerende ouderen). Probeer een divers beeld te krijgen en wellicht duidelijk te krijgen wat ''jouw'' sector is.
Ik wil mensen graag een betere kwaliteit van leven geven, ook al is dat in de laatste paar dagen/weken. Plus de dankbaarheid die je ervoor terug krijgt. Dat ze weer blij zijn om je te zien omdat je hun helpt. En natuurlijk weet ik ook dat mensen tussen zitten die niet dankbaar zijn.
Zorg heeft mij altijd al aangetrokken. Dit komt mede door dat mijn zusje de eerste 10 jaar van haar leven extra hulp nodig had met wassen, aankleden etc.
Zelf vind ik de palliatieve thuiszorg het mooist. Dat de mensen rustig kunnen overlijden in hun eigen veilige vertrouwde omgeving. En er voor zorgen dat alles naar wens verloopt van de zorgvrager. Ik heb het gezien aan mijn opa hoe prettig hij dat vond. En ik wil graag er voor zorgen dat meer mensen in hun eigen huis rustig kunnen overlijden.
Ik weet dat dit een zwaar beroep is. Maar het lijkt mij wel de mooiste.
carr_friesje schreef:Hier trouwens ook een jaar de opleiding Verzorgende IG gedaan..
Kreeg na een week in het huis al m'n eigen looproute als 16 jarige en werd ook al gelijk op de gesloten PG afdeling gezet...
Was zelfs een keer zo gek dat de avonddienst veel later was door file, en m'n praktijkbegeleider 'm mooi naar huis peerde en mij daar alleen met 15 PG zorgvragers op de groep liet zitten..
vosjevos schreef:carr_friesje schreef:Hier trouwens ook een jaar de opleiding Verzorgende IG gedaan..
Schandalig dat dit jou en de patiënten is aangedaan, echt een belachelijk verhaal dit.
Dat zo'n stagebegeleider zo weinig verantwoordelijkheid neemt in een branche als die van jullie.
Ik heb diep respect respect voor mensen die in de zorg werken, (Ik zou het zelf nooit kunnen). Geen respect voor zo'n banketstaaf als die stagebegeleider. Ik heb wel het gevoel dat dit soort situaties wel vaak voorkomen in de zorg.
Ik denk TS, dat je aan je 'ontlastingsfobie' moet werken, maar dat je dan een waardevolle bijdrage in de zorg kan zijn. Wees wel kritisch op de plekken waar je stage gaat lopen of werken. Dat je ook weet dat de bedrijfscultuur zo is dat je goede begeleiding krijgt. Dat ze uit ervaring weten wat ze je aan kunnen bieden en dat je niet als goedkoop hulpje wordt gezien voor de rotklussen. Want met nog een slechte ervaring knap je straks echt af op dit werk. Dat zou zonde zijn, want goede mensen in de zorg zijn heel hard nodig.