[enquête] Welke africhtingsmethode heeft uw voorkeur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ronacino

[enquête] Welke africhtingsmethode heeft uw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:33

Ik ben Henrike Fijn, 4dejaars student aan de Christelijke Agrarische Hogeschool in Dronten en volg hier de opleiding Hippische Bedrijfskunde. Voor mijn afstuderen ben ik bezig met het schrijven van een scriptie over de verschillende africhtingmethodes voor paarden.

Door dit onderzoek wil ik de verschillende africhtingmethodes onderzoeken om het effect richting duurzaam te gebruiken paard te meten.

Iedere paardensporters wil namelijk voor zijn paard een lang en gelukkig leven en dit begint al bij de africhting. Daarom is een goede africhting van groot belang. Ook is dit onderwerp tegenwoordig erg belangrijk als we kijken naar welzijn paard.

Daarom is het de bedoeling om de verschillende africhtingsmethodes te onderzoeken zoals de academische rijkunst, klassieke rijkunst, Natural Horsemanship etc.

Ik hoop dat u de enquête voor mij wil invullen zodat ik een inzicht kan krijgen in hoeveel de paardensporter weet van de verschillende africhtingsmethodes.

Het uiteindelijke doel van mijn onderzoeken is om een goed advies te kunnen geven aan de paardensporter over welke methode het meest geschikt is om te zorgen voor duurzame paarden die niet in hun welzijn worden beperkt.

Ik zou het erg fijn vinden als jullie mijn enquête zouden willen invullen het kost maar een paar seconden en je helpt mij er enorm mee!

Alvast bedankt!

Dit is de link:

http://www.thesistools.com/web/?id=400219

Gini

Re: [enquête] Welke africhtingsmethode heeft uw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:42

Ik snap de volgende vraag niet:
Houdt u zich bezig met de africhting van paarden?
Zo ja, hoe?

Wat bedoel je met die hoe? Moet ik dan 1 van de methodes kiezen die je zelf al had aangegeven: klassiek, academisch, bitloos,... Ik vind dit best moeilijk te beantwoorden, want het een sluit het ander niet uit (bitloos en academisch bv.). + wat bedoelt u met africhten? Jonge paarden opleren? Paarden dressuurmatig trainen? Professioneel of hobbymatig? Want africhten vind ik zo een brede term.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:48

Als u zich er mee bezig houdt bedoel ik mee als je paarden wel is zelfstandig inrijd en met welke methode. Of volgens welke methode. Africhten bedoel ik dus inderdaad mee het opleiden van het jonge paard dus na of tijdens het zadelmak maken :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:56

Ok, dank je wel, dan vul ik het verder in. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:01

Ik denk dat je het een beetje zwart wit ziet ..
De keuzes zijn erg beperkt, zo vind ik laag diep en rond niet vergelijkbaar met rollkur, paard kan best wat lager en ronder gereden worden zonder dat het rollkur is .

Ik ben fan van gewoon op de manier inrijden zoals ik al jaren doe, geleerd heb en nog steeds doe.
Geen gezweef, maar ook geen getreuzel . Gewoon zadelmak , en vervolgens ruitermak maken.
En daarna trainen op de doorgaans engelse manier.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:05

Oke dat mag.. het is ook wat kort omschreven omdat er toch bepaalde richtingen en keuzes gemaakt moesten worden. Deze onderdelen zijn ook vanuit school gekozen :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:31

Ik heb hem ook ingevuld, maar kon er ook niet echt wijs uit worden.
Iedereen gebruikt zo de eigen methodes en combinaties. Ik wist echt niet wat ik in moest vullen. Hele riedeltje wel ingevuld bij de vraag 'houd u zich bezig met het africhten van paarden, zo ja, hoe?'.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:27

Ik rijd western en trec en wil op termijn ook endurance gaan starten. Ik rijd bitloos, maar dat zie ik niet als aparte discipline (en het knhs tegenwoordig gelukkig ook niet meer). Ik kan je dus niet helpen maar wens je veel succes met je opdracht!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:47

De discipline die ik rijd staat er niet tussen, kan hem dus niet verder invullen. Ik versta onder disciplines oa dressuur, springen, SGW, endurance etc. Kopje anders, namelijk was handig geweest.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:50

Ik loop bij vraag 3 al vast:
Citaat:
o Recreatiesporter ( alleen paard rijden ter vermaak )
o Wedstrijdsporter ( zich willen meten met anderen op wedstrijden om te kijken wie de beste is )
o Topsporter ( Internationaal op het hoogste seniorenniveau meedoen)

Ik rijd wedstrijden om te meten hoe ver mijn paard in de africhting is en of mijn beeld daarvan klopt met het beeld wat de jury wil zien. Niet om te kijken wie de beste is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:41

ingevuld, ben benieuwd naar de uitslag!