Wiskunde wie kan mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Wiskunde wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:05

Hallo allemaal ik heb net een deel van mijn huiswerk gemaakt een oud examen en daar had ik 9 punten voor de vragen die ik goed had. Maar ik moet gemiddeld een 4 halen wil ik slagen ik sta nu gemiddeld een 4,2 voor wiskunde heeft iemand nog tips voor mijn om toch aan die 4 te komen voor het examen?

Anoniem

Re: Wiskunde wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:06

Oefening baart kunst ;) vooral veel oefenen! Eventueel met goede hulp ernaast.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:06

Anoniem schreef:
Oefening baart kunst ;) vooral veel oefenen! Eventueel met goede hulp ernaast.

Zal ik zeker doen

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:08

Heel veel oefenen (welk niveau doe je). Snap je wiskunde ook of heb je het idee dat je naar wat rare cijfers, letters en tekentjes zit te kijken? Een ja op die vraag, dan zou ik naar bijles gaan. En dan ook echt iemand die het uit wil leggen op een manier die jij begrijpt. Als je het uiteindelijk snapt zul je ook zien dat wiskunde helemaal niet zoooo ingewikkeld is.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:10

Naar een goede examentraining van een instituut of universiteit gaan. Kost wat, maar gaat je echt helpen voor je examen ;)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:13

Ik doe vmbo kader ik zit in de vierde klas. Ik ga elke woensdag al naar extra examentraining van wiskunde van 3 uur wat van een instituut is en heb donderdag ook bijles van 3 kwartier van mijn eigen docent. Wat ik vaak heb is als ik cijfers zie veel cijfers er niks van begrijp of niet weet wat ik moet doen

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:14

Examenbundel; daar staan heel veel oude examens in maar ook andere oefenvragen.
Je kan eventueel ook gewoon oude examens op het internet vinden om te oefenen. :)

Bijles; kijk op marktplaats voor wiskunde bijles in de buurt.

Examentraining; kost volgens mij wel 200/300 euro, maar over het algemeen haal je dan 1 hele punt hoger.

Youtube; op youtube kan je veel filmpjes vinden waar mensen bepaalde onderwerpen uitleggen.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:16

bijles!!! Evt een TU student wiskunde ofzo

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:17

nardxash schreef:
Ik doe vmbo kader ik zit in de vierde klas. Ik ga elke woensdag al naar extra examentraining van wiskunde van 3 uur wat van een instituut is en heb donderdag ook bijles van 3 kwartier van mijn eigen docent. Wat ik vaak heb is als ik cijfers zie veel cijfers er niks van begrijp of niet weet wat ik moet doen

Dan denk ik toch dat je andere bijles zult moeten zoeken. Een iemand die het jou uitlegt zodat je het wel kunt begrijpen. Desnoods in jip en janneke taal het gaat er om dat je het leert begrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat het instituut en de bijles goed op jou aansluit als je dan nog steeds zo'n moeite hebt om je wiskunde examen te halen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:18

Youtube zal ik eens proberen examen bundel is een goed idee bijles van de examen kost ons geen geld maar zal wel eens gaan kijken als jullie een voorbeeld willen moeten jullie het zeggen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:19

Wil je niet ontmoedigen, maar met zoveel extra bijles zou het kwartje al gevallen moeten zijn. Ik ben zelf ook een ramp met cojfers, heel veel extra les gehad, maar mijn leraar zag wel dat het niet aan mijn inzet lag, maar ik heb een lichte vorm van discalculie ( weet ik pas sind een paar jaar).

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:19

Heel veel oefenexamens maken (examenbundels aanschaffen van verschillende jaren). Na een tijdje ga je inzien dat er een soort regelmaat zit in de examenvragen, het zijn vaak dezelfde soort vragen die terugkomen. Verder maakt het niet zo heel veel uit als je één of twee onderdelen niet begrijpt. Ik had ook twee onderdelen waar ik echt geen bal van snapte, ongeveer een maand voor het examen heb ik die onderdelen opgegeven en meer aandacht gericht op de rest. Zo kun je voor die opgaven (bijna) alle punten halen. Met een beetje mazzel vragen ze de onderdelen die je niet begrijpt niet tijdens je examen.
Verder veel tijd besteden aan het maken van een goede samenvatting (met voorbeeldopgaven).
Ik ben zo blij dat ik geen wiskunde meer heb :+
Laatst bijgewerkt door beestenfreak op 21-03-14 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:20

DearLove schreef:
nardxash schreef:

Dan denk ik toch dat je andere bijles zult moeten zoeken. Een iemand die het jou uitlegt zodat je het wel kunt begrijpen. Desnoods in jip en janneke taal het gaat er om dat je het leert begrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat het instituut en de bijles goed op jou aansluit als je dan nog steeds zo'n moeite hebt om je wiskunde examen te halen.
dat ben ik met je eens maar et probleem is het intistuut legt echt examen dingen uit en in de bijles van mijn eigen docent bespreekt ze ook niet ons werk
Dus zal we rond kijken voor andere bijles

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:21

crazycactus schreef:
Wil je niet ontmoedigen, maar met zoveel extra bijles zou het kwartje al gevallen moeten zijn. Ik ben zelf ook een ramp met cojfers, heel veel extra les gehad, maar mijn leraar zag wel dat het niet aan mijn inzet lag, maar ik heb een lichte vorm van discalculie ( weet ik pas sind een paar jaar).

Je ontmoedigt mijn niet ze denken bij mijn ook aan discalculie alleen nooit getest san mijn inzet ligt het niet

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:22

Heel veel oude examens oefenen. Ik vond wiskunde ook altijd lastig, en heb toen bijles gehad. Een op een gewoon bij mij thuis. Ik maakte voor die tijd een examen en die keken we helemaal samen na en we spraken alles door wat ik fout had en niet helemaal begreep. Zo leer je wel een beetje hoe zo'n examen in elkaar steekt.
Het enige wat ik je kan meegeven is écht oefenen en ook goed kijken naar de fouten die je maakt. Succes. +:)+

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:22

beestenfreak schreef:
Heel veel oefenexamens maken (examenbundels aanschaffen van verschillende jaren). Na een tijdje ga je inzien dat er een soort regelmaat zit in de examenvragen, het zijn vaak dezelfde soort vragen die terugkomen. Verder maakt het niet zo heel veel uit als je één of twee onderdelen niet begrijpt. Ik had ook twee onderdelen waar ik echt geen bal van snapte, ongeveer een maand voor het examen heb ik die onderdelen opgegeven en meer aandacht gericht op de rest. Zo kun je voor die opgaven (bijna) alle punten halen. Met een beetje mazzel vragen ze de onderdelen die je niet begrijpt niet tijdens je examen.
Verder veel tijd besteden aan het maken van een goede samenvatting (met voorbeeldopgaven).
Ik ben zo blij dat ik geen wiskunde meer heb :+
zal ik zeker doen

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:23

harriehoef schreef:
Heel veel oude examens oefenen. Ik vond wiskunde ook altijd lastig, en heb toen bijles gehad. Een op een gewoon bij mij thuis. Ik maakte voor die tijd een examen en die keken we helemaal samen na en we spraken alles door wat ik fout had en niet helemaal begreep. Zo leer je wel een beetje hoe zo'n examen in elkaar steekt.
Het enige wat ik je kan meegeven is écht oefenen en ook goed kijken naar de fouten die je maakt. Succes. +:)+

Zal ik doen ik had bijvoorbeeld en fout met de cosinus sinus en Tangens vraag. Ik had tangens gedaan maar moest sinus zijn

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:23

edit: je geeft aan dat je cijfers niet begrijpt/ door elkaar haalt, heb je geen last van dyscalculie?
(weet overigens niet of ze daar een speciale regeling voor hebben op scholen zoals bij dyslexie)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:24

Ze hebben geen speciale regeling maar ze vermoeden dat ik dyscalculie heb

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:26

Citaat:
Zal ik doen ik had bijvoorbeeld en fout met de cosinus sinus en Tangens vraag. Ik had tangens gedaan maar moest sinus zijn

Waar moest je sin cos tan voor gebruiken? Ken je het ezelsbruggetje SOS CAS TOA ook?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:27

Van 3uur achter elkaar wiskunde leer je ook niets. Kun je dit niet splitsen?

Maak de vraag en kijk waar je vastloopt. Stel gerichte vragen maar laat het je niet voorzeggen. Ga bij jezelf na of je alle rekenregels uit jw hoofd kent, herken je soorten formules, weet je wat voor grafiek erbij hoort. Dat zijn dingen die je niet hoeft te snappen maar wat gewoon stampwerk is.

Maak zoveel mogelijk examenopdrachten. Oefen op gerichte onderdelen, dan zie je beter wat je wel en niet snapt en kun je daarop verder. Denk je dat je de verschillende onderdelen snapt maak dan een examen. Hiervoor is een examenbundel heel goed geschikt. Daar staat alles op onderwerp maar ook gehele examens.

Met alleen hele examens halen kom je er niet.

En een tip voor je examen; heb je geen idee waar het over gaat? Schrijf de formule over, plot de grafiek en sprokkel zo puntjes. Vragen ze nulpunten? Schrijf de formule over en stel die gelijk aan nul. Zo kun je in ieder geval een hoop punten sprokkelen. Ik kom zo gemiddeld een halve punt hoger uit.

Ik ben redelijk in wiskunde maar snap ook niet alles en los het zo op. Gericht oefenen en oo je examen bij vragen die je echt niet snapt toch wat proberen te sprokkelen!

edit
dingen als sinus, cosinus en tangens is gewoon ook stampwerk! Ga dus hard leren op de basis wat alleen maar leren en weinig snappen is :) sos cas toa kan je bij deze helpen :)

Als je verder vragen hebt over hoe ik dingen doe oid stuur gerust een pb :)
Laatst bijgewerkt door ilaan op 21-03-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:27

nardxash schreef:
harriehoef schreef:

Onthoud:
Tangens = Toa overstaande en aanliggende zijde
Sinus= Sol overstaande en langste zijde
Cosinus= Cal aanliggende en langste zijde

Dat werkt bij mij in iedergeval het beste.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:29

Natasja__ schreef:
Citaat:

Waar moest je sin cos tan voor gebruiken? Ken je het ezelsbruggetje SOS CAS TOA ook?

Ja die ken ik je moest de hellingshoek berekenen maar ik had eerst de stelling van pythogaras en dan met shift tang de hellingshoek

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:31

ilaan schreef:
Van 3uur achter elkaar wiskunde leer je ook niets. Kun je dit niet splitsen?

Maak de vraag en kijk waar je vastloopt. Stel gerichte vragen maar laat het je niet voorzeggen. Ga bij jezelf na of je alle rekenregels uit jw hoofd kent, herken je soorten formules, weet je wat voor grafiek erbij hoort. Dat zijn dingen die je niet hoeft te snappen maar wat gewoon stampwerk is.

Maak zoveel mogelijk examenopdrachten. Oefen op gerichte onderdelen, dan zie je beter wat je wel en niet snapt en kun je daarop verder. Denk je dat je de verschillende onderdelen snapt maak dan een examen. Hiervoor is een examenbundel heel goed geschikt. Daar staat alles op onderwerp maar ook gehele examens.

Met alleen hele examens halen kom je er niet.

En een tip voor je examen; heb je geen idee waar het over gaat? Schrijf de formule over, plot de grafiek en sprokkel zo puntjes. Vragen ze nulpunten? Schrijf de formule over en stel die gelijk aan nul. Zo kun je in ieder geval een hoop punten sprokkelen. Ik kom zo gemiddeld een halve punt hoger uit.

Ik ben redelijk in wiskunde maar snap ook niet alles en los het zo op. Gericht oefenen en oo je examen bij vragen die je echt niet snapt toch wat proberen te sprokkelen!

edit
dingen als sinus, cosinus en tangens is gewoon ook stampwerk! Ga dus hard leren op de basis wat alleen maar leren en weinig snappen is :) sos cas toa kan je bij deze helpen :)

Als je verder vragen hebt over hoe ik dingen doe oid stuur gerust een pb :)
zal ik zeker leren en als ik vragen heb stuur ik je een pb erg bedankt

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:32

DearLove schreef:
"harriehoef"]

Zal ik doen ik had bijvoorbeeld en fout met de cosinus sinus en Tangens vraag. Ik had tangens gedaan maar moest sinus zijn[/quote]
Onthoud:
Tangens = Toa overstaande en aanliggende zijde
Sinus= Sol overstaande en langste zijde
Cosinus= Cal aanliggende en langste zijde

Dat werkt bij mij in iedergeval het beste.[/quote] zal ik zeker doen