Studiekeuze: Ik weet het gewoon ECHT niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

topsylover

Studiekeuze: Ik weet het gewoon ECHT niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:15

Hai bokkers,

Jullie hebben deze topics vast al honderden malen voorbij zien komen, maar ik maak er toch nog eentje aan omdat ik met een heel groot dilemma zit.

4 jaar geleden heb ik mijn HAVO diploma gehaald met 2 vingers in de neus. Ik heb toen het profiel E&M gekozen omdat ik toendertijd graag de zakenkant op wilde. Na het behalen van mijn diploma zou ik een jaar naar de USA gaan, maar dit is door omstandigheden niet doorgegaan.
Midden in de zomervakantie stond ik dus voor een moeilijke en snel te nemen keuze: WAT ga ik over een maandje doen? Ik heb toen gekozen voor International Business & Languages omdat de zaken + buitenlandervaringen mij heel erg aanspraken. Echter, na 3 weken meegedraaid te hebben kwam ik erachter dat dit niet echt iets voor mij was omdat ze heel veel met marketing bezig zijn.
Toen ben ik een jaar gaan werken en in juni een nieuwe keuze gemaakt: MBO Diermanagement versneld traject. (2 jaar)
Deze studie vond ik naast het feit dat het erg makkelijk was heel erg leuk maar moest door omstandigheden stoppen. In het volgende jaar heb ik me weer ingeschreven voor dezelfde studie en daar ben ik nu bijna klaar mee.
Maar wat nu?
Je moet je voor 1 mei inschrijven bij een HBO studie maar ik weet het gewoon ECHT NIET.
Elke studiekeuzetest die ik maak komt op iets anders uit. Ik heb al Commerciële economie gehad, maritiem officier, Koninklijke landmacht, Paardensport, HBO diermanagement en bedrijfskunde.
Alle aanbevelingen die de tests doen lijken mij dus helemaal niets.
Aan de ene kant vind ik management en zaken heel leuk, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik werk graag met dieren, maar het levert niks op. Ik ben geestelijk en lichamelijk niet sterk genoeg voor een militaire opleiding.

Na 4 jaar van ronddwalen tussen opleidingen en werken ben ik er nu helemaal zat van. Ik wil erachter komen wat nu echt een passende opleiding is voor mij waar ik ook echt tijd en energie in wil steken. (Want ik heb ook nog eens een concentratiestoornis)

Bokkers, wie heeft voor mij de gouden tip? :)

Mimichelle

Re: Studiekeuze: Ik weet het gewoon ECHT niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:26

Hmm lastig! Ik ken je probleem, ben zelf ook veel geswitcht van richting.. Kun je bedenken hoe jouw droombaan eruit zou zie? Is dat de hele dag onderweg, buiten, kantoor, combinatie van kantoor+onderweg? Wat vind je zo interessant aan business studies? En wat juist niet? Wat betreft de dierenstudies kan ik denk ik alleen maar zeggen dat de kans op een (goede) baan klein is.. Vraag jezelf af waar je ambities liggen.., ben jij echt het type voor een carriere of vind je ondersteunende functies ook prima?
Zodra je een beetje een idee hebt welke vakgebieden/studies je interessant vindt, zou ik vooral proberen om zoveel mogelijk proeflessen te volgen! Dit raden ze bij mij op school altijd aan en dan krijg je echt een beeld van de studie zelf.. Zijn er misschien mensen in je direct omgeving die een leuke baan hebben? Wellicht dat je een dagje mag meelopen om te kijken hoe dat in de praktijk is?! Zelf ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Human Resource Management. Een onwijs interessante combinatie van business management, (arbeid)psychologie, sociologie en 'mensenwerk'. Voor meer info kun je me altijd PB'en :D Heel veel succes!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:41

Wat dacht je van meelopen op HBO opleidingen die je interessant lijken? Je kan tot 1 april aanmelden voor meeloopdagen. Van ervaringen leer je het meest.
Open dagen bezoeken, en dan evt ook meelopen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:54

Lastige keuze! Maar zoals Mimichelle al zei, wat zie jij jezelf nou écht doen. En inderdaad meeloopdagen en open dagen bezoeken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:38

"Management en zaken" is wel een heel breed begrip. Kun je voor jezelf specifiek benoemen wat je erin aantrekt, maar ook wat je dan weer doet twijfelen? Je kunt daarbinnen zoveel kanten op. Vind je werken met cijfers/rekenen/balansen etc. leuk, vind je de creatieve/marketing kant aantrekkelijk (ik maak op uit je OP dat je dat juist tegen vond vallen), wil je organisatorisch bezig zijn, met mensen werken of juist niet; kortom, 'zaken' is geen beroep, maar een sector. Kijk daarbinnen eens wat je leuk lijkt!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:44

Ik zit een beetje met hetzelfde. Twijfelde tussen meerdere studies, waarvan er nu nog 4 over zijn. Ben naar open dagen geweest en heb een meeloopdag gedaan. Dat hielp echt veel, zodat ik al 2 studies kon 'doorstrepen'.
En denk goed na over wat voor werk je later graag wilt doen en welke opleiding daar dan het beste bij past. Zelf raad ik aan om niet voor een beroep te gaan waar veel werk in te vinden is, de studie duurt immers nog wel 4 jaar en dan kan alles weer anders zijn. Doe wat je leuk vind, maar het moet ook bij je passen.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:46

Ik ken het, maar ik heb 1 tip:
Staar je niet op blind op opleidingen, maar ga op zoek naar de baan die jij later zou willen doen! Dat maakte de keus voor mij een stuk makkelijk!

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:48

hippische bedrijfskunde?

bedrijfskunde met een vleugje paard. ;)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:44

Bedankt iedereen voor de reacties. :) Veel mensen raden mij aan om een meeloopdag te doen, maar er is geen enkele studie die mij genoeg aanspreekt om er meer onderzoek naar te doen.
Ik heb een dag proefstuderen gedaan bij European Studies, toen leek het heel erg leuk maar toen ze op de open dag met een heel ander verhaal kwamen was ik er meteen op afgeknapt.

En wat betreft het soort werk wat ik wil doen.. Tja. Ik zie mezelf niet de hele dag op kantoor zitten maar ook niet de hele dag buiten lichamelijk bezig. Soms vind ik met cijfertjes werken heel erg leuk en soms werk ik liever met mn handen. Soms vind ik het heel erg leuk om mensen ergens mee te helpen, maar ik heb een hekel aan communicatie met veel mensen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:50

Snap dat het moeilijk is.
Ik ga me inschrijven voor de opleiding ' equine leisure and sports' aan het vab hall larenstein in Wageningen.
Spreekt me echt aan! Is hbo, en engels talig. Soort engstalige paardensport opleiding waar het paard centraal staat en verder vooral het bedrijfsleven.
Omdat het engels is heb je een grotere kans op een baan, ook is de opleiding heel veelzeidig.
Als je vragen hebt mag je pb en! Weet natuurlijk niet alles mr heb me veel laten informeren :)
Sucses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:51

Toch maar wat open dagen gaan bezoeken :j Zo ben ik ook aan mijn studie gekomen. Qua naam trok het me totaal niet en daardoor had ik me er ook totaal niet in verdiept, maar nadat ik een korte presentatie had gezien van een leerling was ik helemaal enthousiast! Toen had ik écht het idee van, dit is het! Ik ga er over een paar maanden mee beginnen, dus of ik er dan nog steeds zo over denk moet nog blijken.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:58

ssandyy schreef:
Snap dat het moeilijk is.
Ik ga me inschrijven voor de opleiding ' equine leisure and sports' aan het vab hall larenstein in Wageningen.
Spreekt me echt aan! Is hbo, en engels talig. Soort engstalige paardensport opleiding waar het paard centraal staat en verder vooral het bedrijfsleven.
Omdat het engels is heb je een grotere kans op een baan, ook is de opleiding heel veelzeidig.
Als je vragen hebt mag je pb en! Weet natuurlijk niet alles mr heb me veel laten informeren :)
Sucses

Sorry, maar dat zegt niets. ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:13

Ik zou je gaat oriënteren op opleidingen waar na afronding van je studie ook werkelijk werk in te vinden is en daar de meest aantrekkelijke studie uit te zoeken. Natuurlijk is het belangrijk dat je het leuk vindt, maar een HBO studie doen om vervolgens geen werk te kunnen vinden en full time in bijvoorbeeld een Call Center te gaan werken heeft ook geen nut. Ik heb meerdere vriendinnen die een HBO/WO studie hebben gedaan en nu na het succesvol afronden van hun studie op of onder MBO niveau aan het werk zijn. Niks ten nadele van MBO'ers hoor, maar je wilt toch graag aan het werk in de sector waar je voor gestudeerd hebt. Heel veel succes met het zoeken van een studie.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:57

Hier iets vergelijkbaars. Deed nu bedrijfsadministratie maar vind t te saai :$ wil een afwisselender/actiever beroep. Vind problemen oplossen en daarin wat organiseren en een verslag ervan maken wel leuk, maar in welke richting problemen, tja, geen idee.

Tip: kijk naar jezelf, wat vind je leuk en wat niet? En dan vooral Waarom?
Waar ben je goed in, wat zijn je eigenschappen?

Ik ben met een meisje van een HBO opleiding Psychologie in gesprek. Zij doet personeelszaken op mijn stage. Zij doet de Minor loopbaanbegeleiding en studiekeuzecoach. Zij zocht iemand die niet wist wat hij/zij wilde voor een school opdracht en probeert nu mij te helpen. Super fijn! Dat wat Mimichelle meld moet ik nu ook doen: mijn ideale werkdag beschrijven.... maar heel eerlijk? Ik heb geeeeen idee. Haha

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:05

Wat mij hielp was gewoon eens duidelijk opschrijven: wat wil ik in mijn studie? En dan niet in termen van vakken maar in termen van dingen die je interesseren. Bij mij was dat het "waarom" van de dingen die in de actualiteit komen en die we bij geschiedenis soms zagen, bv hoe kan het dat er ineens een heel land plat ligt/failliet gaat (Griekenland) maatschappij en de werking ervan interesseerde me ook, werking van de economie, ik wil ook een beetje cijfertjes/wiskunde maar niet teveel, ik hou van dingen uitpluizen, uren zitten zoeken op een oplossing en dan uiteindelijk iets vinden, ...
Je kan eventueel ook een tegenlijst maken met de dingen die je niet wil. (Maar dat was in mijn geval heel simpel. :+)
Met die lijst naast me ben ik toen alle sites van de universiteiten afgegaan en dit vergeleken met 'profiel van de student' of samenvatting van de opleiding oid. :)
Als je een paar studies op het oog hebt, probeer mensen te zoeken deze studie volgen en praat met hen, vraag eventueel of het mogelijk is om een les bij te wonen. Dit geeft het beste beeld van een studie volgens mij!
Hopelijk vind je iets!