HBO studenten + paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esmeerodrigo

HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:21

Hoi allemaal :)

Na de dood van mijn merrie ga ik een nieuwe pony aanschaffen ! Tenminste dat is het idee, alleen volgend jaar ga ik studeren...
En nu word ik een beetje bang.. Ik lees veel op internet dat mensen hun paard weg doen vanwege studie. Dan stijgen bij mij allemaal vragen op:
- studeer je dan 24/7?
- hebben die mensen het uitgaans leven ontdekt en zijn ze niet meer geintresseerd meer in het paard? of is er echt gewoon geen tijd voor?
Een stalgenootje van mij zit op de universiteit en die heeft daarnaast gewoon haar paardje, maar zij leert ook heel makkelijk.
Nu heb ik al wat mensen er naar gevraagt die studeren en ik hoor toch veel meiden die naast hun studie gewoon paarden hebben.
Er zijn hier vast wel bokkers die naast hun studie een paardje houden? Hoe plannen jullie dat ? En is het haalbaar? Aan een bijrijder had ik zowiezo zelf al gedacht, is altijd fijn.

Hierbij vraag ik dus naar jullie ervaringen, als nieuwe student kan ik wel wat tips gebruiken :)

liefs,
Esmee

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:25

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je het wil gaan organiseren.
Blijf je thuis wonen en heb je je pony aan huis? Of in pension in de buurt?
Lukt het om alles te financieren als je studeert? Wat is je eigen behoefte betreft uitgaan etc?
Moet je op stage waarbij een stageplek in de buurt haalbaar is?
Ligt dus ook heel erg aan de omstandigheden. Misschien met een bijrijder? Hulp van je ouders?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:26

Het kan, maar ik merk dat het wel heeel druk is. Houdt er rekening mee dat het niet alleen leren is, maar ook lange werkstukken en verslagen maken is, waar heel veel uren in gaan zitten.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:28

Hoi,
Ik heb een pony en studeer HBO. Ik red het makkelijk zelf (ik heb 16 uur les per week, verdeeld over 3 dagen). Je studeert echt geen 24/7, met 25-30 uur per week (colleges en zelfstudie) kom je al een heel eind.
Mijn pony staat thuis en het enige wat voor mij word gedaan is het beestje naar buiten (soms binnen) doen en voeren op de dagen dat ik school heb. Ik denk dat het per persoon en studie verschilt hoeveel tijd je kwijt bent.
Als je goed plant (en makkelijk leert) moet het zeker mogelijk zijn om en goed te presteren op school en genoeg tijd voor je paard te hebben.
Ik weet niet hoe de reistijden zijn voor jou, maar reizen kost voor sommige studenten ook veel tijd.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:28

Ik heb naast mijn studie ook mijn paard nog gewoon.
In december ben ik uit huis gegaan en zit nu met iemand in een appartement. Paard staat 13km verderop en die afstand leg ik af met de scooter, trein of fiets.
Ik denk dat veel studenten hun paard weg doen vanwege de tijd die het kost, omdat ze op kamers gaan of omdat ze het niet kunnen betalen.
Zonder mijn bijrijder kan ik mijn paard niet houden en paard is mee verhuisd omdat ik mijn vorige stal heb kunnen verhuren en daarmee betaal ik de stalhuur, anders had dat mij ook niet gelukt want mijn ouders betalen dat niet voor mij..
Uitgaan doe ik daardoor bijna nooit meer, hele ommezwaai, thuis ging ik geregeld 2-3 keer per week, nu hoogstens 1 keer per maand.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:31

Ik studeer nu sinds dit jaar HBO rechten en rijd daarnaast mijn 2 paarden. Tevens ook wedstrijdruiter dus vaak in het weekend weg. Nu heb ik mijn paarden wel thuis staan en dat scheelt wel in reistijd.
Ik weet niet hoe jou studie er uit ziet maar ik zit vaak halve dagen op school en de rest is thuis studie.
Mijn paarden rijd ik zo'n 5 dagen in de week. Als je gewoon je stof goed bijhoud en naar de lessen gaat zodat je de nodige uitleg er bij hebt, loop je lekker op schema en kun je gewoon naar je paardje toe hoor.
Ik zie mijn vriend en vriendinnen ook nog gewoon en in het weekend kan ik heus nog wel op stap.
Ik ben wel streng voor mezelf, dus eerst school, dan mijn paarden en dan pas vriendinnen/uitgaan.
Een beetje ontspanning is ook belangrijk!

imd

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:32

Als ik jou was, zou ik het nog even uitstellen. Merk je dat de studie je makkelijk af gaat, kun je altijd nóg een paard kopen. Een paard wegdoen is een stuk moeilijker :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Ik denk dat het zeker mogelijk is, maar het zal zeker niet makkelijk zijn.
Zelf weet ik dat ik dadelijk geen tijd zal hebben om er elke dag een paar uur in te steken, al helemaal niet als ik ook nog moet werken om het te kunnen betalen, en nog een huishouden moet regelen(woon samen met mijn vriend, zit in het 1e jaar HBO). Ik zou heel even afwachten tot je een ritme hebt, ik ben uit huis gegaan omdat ik daar echt aan toe was, en woon nu even ver van school als toen ik bij mijn ouders woonde. Doe het rustig aan, je studie is ook enorm belangrijk he ;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Ik studeer aan het hbo en heb twee paarden. Het kan dus zeker. Wel heb ik hier bepaalde keuzes voor gemaakt. Zo ben ik thuis blijven wonen omdat mijn paarden thuis staan en ik niet iemand anders met de zorg voor hun wil opzadelen. Wel heb ik hierdoor een lange reistijd (5/6 uur per dag) maar die probeer ik altijd nuttig te gebruiken of juist om te ontspannen zodat ik thuis gelijk flink aan de slag kan. In de zomer vind ik het makkelijker omdat het dan langer licht is dus dan kan ik in de avond nog eens rijden. In de winter is het soms lastig omdat ik alleen met daglicht kan rijden en als je dan een lange dag school hebt gehad lukt dat al niet. Maar het is vooral goed plannen en soms accepteren dat 3 a 4 keer rijden in drukke periodes of de winter de max is. Maar dat is niet altijd zo. Ik heb naast alles ook nog een bijbaantje om de paarden te kunnen betalen. Druk is het wel maar het is het allemaal waard

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:39

@majabeestje - uitgaan is niet echt mijn ding, ga 1 keer in de drie maanden denk ik, naar de financiën heb ik met mijn ouders gekeken, aangezien ik mijn rijbewijs pas na mijn studie of halfverwege mijn studie wil halen hebben we nu extra geld en het word maandelijks ook geen probleem. Mijn pony komt op 1 minuut fietsen van mijn huis af alleen word mijn reistijd bijna 2 uur heen en 2 uur terug naar mijn HBO. Dus twijfel ik ook nog om uit huis te gaan en dan mijn pony mee te nemen en daar te stallen. Ik wil eigenlijk proberen het eerste jaar thuis te blijven, anders zijn het teveel veranderingen voor mij. In de trein kan ik dan veel voor school werken. Hulp krijg ik altijd van mijn ouders financiël. Ze staan volledig achter mij :)

@domi_94 ahaa oke bedankt! mijn reistijden worden best lang wat je hierboven leest

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:42

Het ligt eraan hoe zwaar de studie voor je is, maar ook zeker wat je mentaliteit en keuzes zijn.

Zo heb ik naast het jaar voltijd hbo studie nog 2 paarden gehad. Ik woonde toen nog wel thuis, maar moest wel met de trein en bus naar school. Het is inderdaad druk en op sommige dagen/periode van een blok moet je bepaalde keuzes maken. In mijn geval koos ik voor studie en mijn paarden. Vrienden/uitgaan etc. moesten dan even op een lager pitje.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik vanaf september een deeltijd hbo opleiding doen, naast mijn 40 urige werkweek. Ik woon nu samen met mijn vriend en heb 2 paarden. Het zal erg druk worden, want nu heb ik er ook nog eens een huishouden etc. bij. Maar waar een wil is, is een weg. Komt tijd, komt raad.
Prioriteiten stellen is dan erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Adawi op 18-03-14 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:45

Ik zit nu in het derde jaar van mijn HBO-studie. Het gaat me in principe allemaal vrij makkelijk af, daarom red ik het. Ik heb ongeveer 15 uur les per week en werk daarnaast 20 uur. Behalve binnen/buiten zetten en voeren doe ik alles zelf, ik train mijn paard meestal 3 of 4x per week en hou nog genoeg tijd over. Het scheelt wel dat ik niet echt uitga of andere dingen doe.

Als ik jou was zou ik even afwachten hoe de studie bevalt en hoe druk je het hebt... Dat verschilt heel erg per persoon en per studie dus is ook niet van tevoren te zeggen.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:46

Ik volg! Ik wil over twee jaar als ik opleiding paraveterinair heb afgerond ook gaan studeren op het HBO.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:51

Dankjulliewel voor jullie reacties allemaal :) fijn om te lezen dat heel veel mensen het dus wel redden, ook al is dat erg druk
@daantje 5/6 reizen perdag !! woo dat is echt wel heel lang! knap dat je dat volhoud zeg! 3/4 x keer per week rijden is ook wel genoeg denk ik voor het paard en voor mij, dus dat snap ik wel dat dat in sommige periodes zo is.

Ik heb het eerste jaar zo'n 15-20 uur per week les en dan elke dag 3,5 uur reizen, ik heb nu op de middelbare school 28 uur school dus dat is dan wel een stuk rustiger, behalve dan je dosis hw en zelfstudie

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:52

Het probleem is met wachten... ik heb nu een super fijne stal en plek kunnen behouden, als ik daar wegga komt er niet zomaar weer wat vrij. Bovendien is hier in de buurt niet veel beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:52

Als je thuis kan blijven wonen en je hoeft verder geen baantje te nemen, kan je je week redelijk eenvoudig inplannen en dan krijg je meteen een overzicht. Je kan bijvoorbeeld (afhankelijk van je uurrooster) zeggen dat je elke dag van 09h tot 16h of 17h voor school werkt. Dan volg je in die tijd dus hoorcolleges en tijdens de springuren studeer je wat. Vervolgens calculeer je je reistijd in, en dan weet je perfect hoeveel tijd je overhoudt voor een paard :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:53

Ik zit nu in het vierde jaar van mijn studie en ik heb zelfs tijdens het afstuderen tijd genoeg om naar de paarden te gaan.. Het ligt er puur aan hoe je sociale leven er uit ziet. Ik heb niet zoveel vrienden dus besteed ook weinig tijd daar aan, waardoor ik eigenlijk veel meer tijd heb voor de paarden. Nu wil dat niet zeggen dat je je hele sociale leven opzij moet gooien vanwege de paarden, maar het is niet zo dat je totáál geen tijd meer hebt voor iets anders hoor :) Oh enne ik werk er inderdaad ook nog naast :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:54

Ik ben nu bezig met mijn afstudeeropdracht voor de associate degree (2 jarig) HBO small business and retail management. Een studie al sinds het begin met weinig contacturen waardoor ik zelf mijn tijd kan indelen. Hierdoor is mijn studie zeer goed te combineren met mijn paard (bij de start nog met 2 paarden), vrije tijd (vriend, vrienden en uitgaan) en bijbaan als gastvrouw in de weekenden. Het ligt er echt aan welke studie. Eerst deed ik een jaar pabo met 2 paarden en alsnog kon ik het combineren, ook met een bijbaan (waar ik zelf mocht plannen of ik werkte), vrienden en uitgaan. :) Wel rijd ik mijn paard(en) zo'n 4 a 5 keer per week.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:58

Ik ga in september starten met een deeltijd HBO opleiding, ik woon samen en heb dus nog een huishouden en een eigen paard.
Ik zal uiteindelijk gemiddeld 30 uur per week met mijn studie bezig zijn, moet er nog een bijbaantje bij hebben en m'n paard doen die 30 km enkele reis verderop staat. Het zal druk worden en ook wel even zwaar want ik ben al 5 jaar uit de schoolbanken maar ik heb er wel zin in, dus ik probeer nu alvast een ritme te vinden, vaste tijden naar stal, alvast wat voorstudie doen enz...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:59

Ik zit nu op de universiteit en ik zou het alleen niet redden. Sinds de laatste jaren van het secundair wordt mijn paard bijgereden omdat ik niet meer dan 3 keer per week bij mijn paard geraak.

Het is mogelijk om te combineren, maar dan moet je keuzes maken. Zoals eerder gezegd moet je prioriteiten stellen. Dat je thuis blijft wonen helpt al veel. Maar iedere persoon is ook anders. De ene heeft er genoeg aan om een paar uur per dag met zijn studie bezig te zijn terwijl de ander er dag in dag uit voor moet werken. Dat zal je moeten afwachten.

Maar als je het echt wilt en denkt dat je aan 3 keer rijden genoeg hebt per week, dan zal het wel lukken :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:01

Alles kan, maar ligt er aan wat jij er voor over hebt :D

Ik heb eerst hbo gedaan, en doe nu master op universiteit. Ik heb wel in september m'n wedstrijdpaard verkocht, omdat dat toch te veel werd (maar ook gezien z'n leeftijd en we niet veel hoger zouden komen, dus bij alleen drukte was hij niet weg gegaan). Maar ik werk ook nog ongeveer 15 uur naast m'n studie. Reed dan iedere dag m'n wedstrijdpaard en 1-2x per maand op wedstrijd. En daarnaast heb ik nog tweede oudere paarden, die ook aandacht vragen. (paarden staan wel bij m'n ouders aan huis, dus makkelijker te combineren, maar ook veel meer werk).

Het kon, maar sociale contacten onderhouden werd wat lastiger :+
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 18-03-14 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:02

Wat een verschillende reacties allemaal, het maakt het wel heel moeilijk haha. maar ik lees dus dat het wel haalbaar is en aangezien ik echt voor de paarden leef en ook niet veel sociale contacten heb het dus wel zal moeten lukken.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:05

Sinds ik op het HBO zit heb ik zo veel tijd!
Ben eigenlijk drie tot Vier dagen naar school.
Ik ga iedere dag naar stal en rij zo'n zes keer per week en 2 tot 3 keer per maand wedstrijden én heb ook nog een sociaal leven :P
Cijfers zijn ook allemaal goed .
Wat voor studie wil je gaan doen?

FBN

ik ga volgend jaar starten op de universiteit, dus vind dit ook wel interessant om te volgen :)

xTammyy

Ik zou dat reizen niet onderschatten TS.. Ik was het na twee dagen al beu en het voornemen van hw maken in de trein ging voor mij niet op omdat de trein over het algemeen zo vol was dat je amper ruimte had om te zitten. Daarnaast, als je samen reist ga je toch eerder zitten kletsen dan voor school werken.
Rij je veel buiten of meer in de bak? Dat laatste kan je natuurlijk ook 's avonds doen wanneer het donker is. Reden voor mij om te verhuizen en paard mee te nemen was dat ik vooral buiten rij en dat werd toch lastig omdat ik vaak laat thuis was.