Pedagogiek en interpreteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Pedagogiek en interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:51

Hallo allemaal!

Op mijn opleiding pedagogiek mogen we tijdens een observatie niet interpreteren. Je kan niet zeggen ''Het kind kijkt boos. Het kind kijkt blij.''

Maar, hoe kan ik zoiets wel beschrijven?
Ik ben op dit moment bezig met 'boos'. Moet ik dan opschrijven, ''Het kind kijkt met samengeknepen ogen naar het ander kind en de wenkbrauwen worden omlaag geduwd''.
Dit leek me niet heel passend, dus vroeg ik me af of er misschien een systeem is, een boek, een internetsite o.i.d. waar zulke dingen beschreven (of omgezet) worden.

Groetjes,

goldenarrow

Re: Pedagogiek en interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:53

Ik weet niet wat het plaatje is, maar het is inderdaad het tweede. Maar dan moet je het andere kind weglaten, want misschien kijkt hij wel naar iets op de muur erachter (ik zeg maar wat). Je moet echt letterlijk opschrijven wat je ziet. Hoe staat de mond, de handen, de benen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:58

Het komt neer op het feitelijk beschrijven van wat je ziet. Beschrijf de mimiek, de houding en de bewegingen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:03

Zoals je het nu beschrijft, heb ik ook geleerd. Mimiek beschrijven en de handelingen beschrijven.
Kind kijkt boos en gooit boos de dingen op grond moet dus zijn, kind duwt zijn wenkbrauwen omlaag en zijn mondhoeken omlaag (bijv). Kind gooit een vaas op grond.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:04

Dat begrijp ik inderdaad. Maar dat is toch nog wel lastig vind ik. Ik snap dat elk kind anders boos kijkt, maar is er misschien een standaard beschrijving over een emotie? Zodat ik dat kan gebruiken en daarop verder kan borduren.

Edit; MoonCloe: De zin ''...en zijn mondhoeken omlaag (bijv)...'' , daar was ik dus nog niet op gekomen. Daarom de vraag of er ergens een lijst is met beschrijvingen zodat ik dit later gewoon wel makkelijk op kan schrijven (dus niet uit mijn hoofd leren, maar als hulpmiddel als ik ergens niet op kom).
Laatst bijgewerkt door Procent op 17-03-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:06

Het is echt een kwestie van oefenen. Wat vind je er precies zo lastig aan?

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:07

Zie edit hierboven.

Citaat:
daar was ik dus nog niet op gekomen. Daarom de vraag of er ergens een lijst is met beschrijvingen zodat ik dit later gewoon wel makkelijk op kan schrijven (dus niet uit mijn hoofd leren, maar als hulpmiddel als ik ergens niet op kom).

Ik ben soms een half uur bezig om te bedenken hoe ik iets simpel op kan schrijven.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:11

Een standaard beschrijving voor emotie lijkt me lastig. Sommigen gaan huilen als zij boos zijn, anderen laten niks zien.

Ik heb ook wel vaak zitten worstelen met beschrijvingen maar uiteindelijk moet je gewoon opschrijven wat je ziet.

:( = mondhoeken omlaag
:) = mondhoeken omhoog
:') = mondhoeken omhoog, een traan uit rechteroog.

Eigenlijk gewoon letterlijk opschrijven wat je ziet, en NIET de emotie die je (denkt te) interpreteert.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:16

Of er een lijst is weet ik niet. Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt. Bedenk voor jezelf uit welke onderdelen je gezicht bestaat en ga eens voor de spiegel bekijken welke bewegingen je met dat onderdeel van je gezicht kunt maken. Waarschijnlijk kun je er dan wel etiketjes op plakken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:19

De wenkbrauwen zijn omlaag en naar binnen getrokken, met een verticale rimpel tussen de wenkbrauwen.
De lippen staan opeengeklemd en wijzen naar beneden. De handen zijn tot vuisten gebald.

Dan is: 'hij kijkt boos' toch een stuk makkelijker :D

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:26

Ja dat ik het te moeilijk maak voor mezelf is herkenbaar.

Bedankt voor de reacties allebei! Ik zal alleen proberen op te letten op mondbewegingen, wenkbrauwen, ogen en niet op de ''benamingen''.

@ Majabeestje: Ja, meestal schrijf ik tijdens een observatie snel op ''hij kijkt boos''. Waarschijnlijk niet de goede manier, maar dan verander ik het later in de ''lange'' beschrijving. En als er eventuele opmerkingen zijn doe ik dat in dokter handschrift erbij zetten. (snel snel snel, wat ik zelf bijna niet kan lezen :') )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:55

Wat je tijdens het observeren kunt doen om het jezelf makkelijker te maken zijn specifieke emoties op een ander blad uitschrijven naast je gewone schrijfpapier zodat je met 2 documenten werkt (of evt. halve pagina's natuurlijk).

Op de pc maak je een tabel met voorhoofd, ogen, neus, wangen mond en kin en overige lichaamsdelen. Dit hou je er tijdens het observeren bij. Als je dan een emotie ziet die je normaal als boos of blij oid zou beschrijven, schrijf je nu in je tabel bij het betreffende lichaamsdeel wat je ziet. Op je andere papier zet je gewoon een cijfertje of abc-tje zodat je bij het uitschrijven wel terug kunt halen wat bij elkaar hoorde.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:21

Super idee! Dankjewel!