Wat een onzin, weet jij überhaupt wat een grafisch ontwerp opleiding inhoudt? Ik doe namelijk grafisch ontwerp en er zijn 4 richtingen op mijn school waar je uit kan kiezen: grafische vormgeving, interactieve vormgeving, illustratieve vormgeving of reclame ontwerp (mijn richting). Ook is er een generalist optie. Je kan dus /heel/ veel kanten op nadat je een jaar hebt kunnen kijken wat het beste bij jouw talenten aansluit. En tekenen zit sowieso in je pakket op dit soort scholen aangezien je zonder perspectief/anatomische kennis niet aan de slag kunt. Daarbij krijg je bij mijn opleiding ook beeldende vakken waar je dus zeer creatief ingesteld moet zijn. Daar hoef je dus niet alleen voor naar een kunst academie.
En geloof me de meeste /geloofwaardige/ bedrijfjes die gaan echt geen hobbyist photoshoppers in dienst nemen. Er komt meer bij kijken dan maar wat photoshoppen. Je moet ook indesign goed kunnen, illustrator, eventueel premiere/after effects, fotografie moet toch wel een beetje degelijk kunnen, DAN wordt je aangenomen bij een klein bedrijf, en weet je waarom? Omdat deze namelijk niet de financiële mogelijkheden hebben voor iedere taak een ander persoon in dienst te nemen, maar een hobbyist zal het ook niet worden want die hebben vaak de kennis echt niet om dit goed te doen. Grote bureau's die hebben net voor ieder ding iets anders. Zo hoef ik bij een goed bureau alleen reclame concepten te bedenken en te tekenen en de rest wordt door andere profs gedaan.
Ik vind het dom om te zeggen dat je maar iets breeds moet doen om werk te kunnen vinden want je moet net niet alles kunnen bij een degelijk bureau, je moet namelijk jouw talenten benutten en een pad kiezen waar je in kunt uitblinken. Beeldende kunsten kunnen allicht wat moeilijker zijn, maar daar gaat het voornamelijk om wat voor werk je maakt en tentoonstelt. Kun je niet met grafisch ontwerp vergelijken aangezien grafisch ontwerpers voor iemand werken en beeldende kunstenaars maken hun eigen werp voor de verkoop.
Ik zit trouwens in Hasselt op school. Je hebt alleen minimaal vwo/mbo niveau of een propedeuse nodig om toegelaten te worden. Maar ik ben met een hbo propedeuse Japanse taal toegelaten geworden dus

Je hebt wel al een portfolio nodig met tekeningen enzo en er is een toelatingsproef, je moet ook opdrachten maken en daar laten zien. Maar denk dat de kunst academie strenger is.
Op mijn opleiding krijgen we trouwens geen economie, imo heb je dat echt niet nodig als je ontwerper bent. Tekenen moet je wel kunnen maar krijg je 3 jaar lang minimaal 4 uur per week.
En waar kun je tegenwoordig wel direct aan de bak? Overal zijn de banen moeilijk te vinden dus om je alleen daar op te focussen en een baan te vinden waar je eigenlijk geen zin in hebt is ook niet bepaald slim.