Heeft school recht tot uitsluiting ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Heeft school recht tot uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:06

Beste bokkers,

Ik had een vraag omtrent het schoolrechtssysteem.

Daarstraks had ik een afspraak bij de schooldecaan waarvan ik niet mocht weten waarover het ging. Bleek het te gaan dat de leerkrachten klachten over mij hadden.
Ik volg een sportopleiding en heb dit jaar al wat gesukkeld met mijn heupdysplasie en met een ernstige blessure. Blijkbaar vinden de leerkrachten dit niet kunnen ! Dat ik ten eerste een lichamelijke afwijking heb en ten tweede dat ik een blessure heb opgelopen door de slechte opwarming van één van de docenten.

Nu willen ze mij met directe ingang uitsluiten van de opleiding door mijn blessure.
De decaan wilde geen antwoord geven op mijn vraag, was zelfs ontwijkend. In het schoolreglement kon ik hierover ook niets vinden.

Dus hierbij.
Kan de school je uitsluiten van een richting vanwege een aandoening waarvan ik revalideer en door een blessure welke de docent's fout zelf is ?

groetjes,
ML

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:00

heb je al info gevraagd bij een rechtswinkel?

lijkt mij niet kunnen, maar wie ben ik?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:00

Ik kan je geen antwoord op je vraag, maar wil je toch een tip geven die je, mijns inziens, kan helpen.

Ik lees in je post dat je boos en verontwaardigd bent, wat misschien 1000% terecht is, maar niet heel handig in deze situatie. Misschien kun je proberen om je boosheid te laten zakken en met neutrale of coöperatieve energie opnieuw met de betrokkenen om de tafel te gaan. Ik verwacht dat hen dan ook meer geneigd zijn om redelijk te zijn, in plaats van hun hakken in het zand te zetten.

Succes, het klinkt rot!

Morrow_Less

Re: Heeft school recht tot uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 17:04

Ik ben vooral zeer verdrietig en ben ook gaan uithuilen met een klasgenoot. Ik wilde het nog aan de decaan vragen maar deze reageerde zeer afwijkend, alsof daarmee de kous af is.
Ik zal zowiezo contact opnemen met de docenten, maar ik vind het zeer discriminerend wat ze hier doen.

Ze kunnen er mij toch over aanspreken ivm meteen de decaan met me te laten spreken over een uitsluiting. Zeer laag van de docenten vind ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:09

Het ligt aan meerdere factoren of en hoe ze dat mogen doen.

Wat staat er in de schoolreglementen hierover?
Staat daar iets in wanneer ze dit wel/nier mogen doen en of je door bv (langdurige) lichamelijke klachten ze je van de opleiding mogen afsturen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:14

Ik denk dat het wel kan. Ongeacht wiens schuld het is of het feit of je wel of niet iets kan doen aan je lichamelijke afwijking; je moet (in dit geval lichamelijk) geschikt zijn voor de opleiding die je doet.

En een tip die al eerder gegeven wordt hier: houd je bij de feiten en niet bij persoonlijke gevoelens als 'laag van de leraren' en 'een afspraak waarvan je niet mocht weten waar die over ging' etc. dat komt niet volwassen over (hoewel ik heeeel goed snap dat je je er rot over voelt) en brengt je niet verder. ga rustig om tafel om de feiten te bespreken, geen gevoelens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:26

Ik begrijp je vervelende gevoel, maar draai het eens om: ze zullen dit heus niet zomaar voor de lol besluiten, maar je waarschijnlijk willen beschermen. Ze voorzien dat de opleiding erg zwaar voor je zal worden en willen je voor teleurstellingen behoeden. Zo kijk ik er tegenaan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:32

Ik vind het gewoon vreemd dat ze diegene met een topsport statuut schriftelijke taken geven als ze niet kunnen deelnemen, waarom stellen ze dit dan niet voor ? Waarom dan meteen uitsluiting ?

Ik kom altijd netjes in de lessen zitten, neem nota en help waar ik kan bij opstellingen, ze kunnen me dan toch op zen minst die kans toch geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:35

Dat weet ik ook niet, maar aangezien een topsportklas meer is dan alleen schriftelijke taken, lijkt het me niet voldoende dat je alleen dat kan doen. Zou ook niet eerlijk zijn tegenover je medestudenten. Je zult zelf toch ook moeten sporten, en als je dat lichamelijk niet aankan, hoor je in mijn ogen niet thuis op die opleiding. Klinkt hard en is misschien niet wat je wilt horen, maar aan de andere kant: ze laten het je nu weten, en niet aanmodderen. Je hebt nu nog de tijd om een andere opleiding voor volgend jaar te zoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:38

Morrow_Less schreef:
Ik vind het gewoon vreemd dat ze diegene met een topsport statuut schriftelijke taken geven als ze niet kunnen deelnemen, waarom stellen ze dit dan niet voor ? Waarom dan meteen uitsluiting ?

Ik kom altijd netjes in de lessen zitten, neem nota en help waar ik kan bij opstellingen, ze kunnen me dan toch op zen minst die kans toch geven.

Dat zijn precies de dingen die je na kan lezen in de reglementen van de school, en ook kan bespreken met je mentor.

Niemand zal hier daar DE antwoorden op weten (tenzij ze toevallig op dezelfde school zitten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:41

Is dit in Nederland? Dan kun je mogelijk hulp vragen bij http://www.job-site.nl/
Volgens mij is het absoluut niet toegestaan om iemand zomaar van de opleiding uit te sluiten. Op z'n minst moet daar overleg aan vooraf gaan. De regels rondom verwijdering van de opleiding zouden ook in het OER (opleidings- en examenreglement) moeten staan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:55

Nee gaat om BE.

Ik ga eens bellen met de directie om het te bespreken, ze maken al een fout door me voldomme feiten te zetten. Ze hebben het niet eens met mij besproken zoals Shadow0 zegt.

In het OER staat enkel sportief aangelegd en kennis van bepaalde sporten. Mijn theorie van alle sporten en medische vakken is uitstekend alleen door de blessure heb ik praktisch nog niet veel kunnen doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:58

Welke vakken zijn verplicht voor het examen of halen van het betreffende jaar?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:02

Dat ze je niet van school mogen sturen, zou kunnen. Maar mij lijkt het dan niet onwaarschijnlijk dat je gaat buizen voor je praktische vakken. Want waarom zou jij wel mogen doorgaan zonder de proeven te doen? . Zeker omdat je aan de opleiding bent begonnen met een gekende kwaal. Je had daardoor immers kunnen weten dat je daar last van zou kunnen krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:06

chanel1985 schreef:
Zeker omdat je aan de opleiding bent begonnen met een gekende kwaal. Je had daardoor immers kunnen weten dat je daar last van zou kunnen krijgen.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe dat precies zit. Als de TS vooraf met de school heeft gesproken is dat bv al weer heel anders, en als het voornamelijk de tijdelijke blessure is die meespeelt ook.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:33

Brainless schreef:
Welke vakken zijn verplicht voor het examen of halen van het betreffende jaar?

De sporten komen in clusters dus als ik in het totaal slaag is het goed.
Voor de rest is er nog anatomie, fysiologie, biologie (doe ik extra bij wegens interesse), trainingsleer en EHBO.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:34

Shadow0 schreef:
chanel1985 schreef:
Zeker omdat je aan de opleiding bent begonnen met een gekende kwaal. Je had daardoor immers kunnen weten dat je daar last van zou kunnen krijgen.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe dat precies zit. Als de TS vooraf met de school heeft gesproken is dat bv al weer heel anders, en als het voornamelijk de tijdelijke blessure is die meespeelt ook.

Heb dit inderdaad op voorhand vermeld en ze gingen er rekening mee houden, ik merk het nu.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:51

Hoe is het afgelopen, TS?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:59

Ik zie het een beetje als bijvoorbeeld een wiskunde opleiding waarbij een student geen wiskunde kan, maar wel andere vakken. Is het dan fair om zo iemand te laten doorgaan en te slagen?

Wat kan je wel en wat kan je niet? Heb je überhaupt al wat gedaan? Je zult je vakken toch gewoon moeten halen en ja dat houdt dus ook in dat je moet sporten. Wat voor een blessure heb je? En hoe heb je dit opgelopen? Zeggen dat het door een docent komt, vind ik erg kort door de bocht. Je had ook zelf aan kunnen geven dat je nog niet helemaal warm was.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:53

Maar als die ons verplichten meteen te beginnen en geen echte opwarming geeft is het wel haar verantwoordelijkheid. Wij leren zelf nog hoe belangrijk het is en als we de kans niet krijgen schuift de verantwoordelijkheid wel door.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:09

Hmm daar gaat sowieso wel wat fout. Want warming-up is enorm belangrijk en moet je ook zeker goed doen om er geen blessures door op te lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:17

Morrow_Less schreef:
Maar als die ons verplichten meteen te beginnen en geen echte opwarming geeft is het wel haar verantwoordelijkheid. Wij leren zelf nog hoe belangrijk het is en als we de kans niet krijgen schuift de verantwoordelijkheid wel door.

Ik weet je leeftijd niet maar hier heb je imo ook zelf een stem in, je weet dat je een afwijking hebt. Je hebt geleerd er mee om te gaan dus waarom slik je dan de opdracht van de leraar voor zoete koek en doe je iets waarvan je weet dat het wel eens verkeerd kan uitpakken.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:29

ik ben 21 jaar :)
Ik wil eerst zeggen dat ik niet kwaad ben en ik volkomen neutraal reageer voor mensen die hier aan moeten twijfelen :)

Ik kan perfect meedoen met de lessen, mits een kleine aanpassing (betere opwarming *wat nu het grote probleem is* , bepaalde bewegingen niet uitvoeren* en kan daarbij hetzelfde scoren als medeleerlingen.

De leerkrachten vergeten het vaak en als ik hun eraan herinner worden ze vaak kwaad omdat ik 'komedie' speel. Ik durf er dan niet op te reageren omdat ik niet weet hoe ik me moet gedragen in zulke omgeving.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:32

Zorg dan dat je op papier hebt wat er speelt, en laat dat dan zien, dan valt er niets te zeuren en voorkom je dit soort gebeurtenissen. Maar dan nog, je kunt bepaalde bewegingen niet uitvoeren maar wel hetzelfde scoren als de andere leerlingen? Dat snap ik niet helemaal, dan zijn of de oefeningen die je niet kunt, overbodig, of de anderen scoren daar bar slecht op...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:38

Je bepaalde oefeningen kan ik niet (zoals zijwaarts lopen) maar ik kan wel evenveel scoren als een andere leerling. Snap je :)