Vorig jaar heb ik een hele slechte start gemaakt in Vwo 5 door een vrij ernstig vitaminetekort. Hierdoor was ik veel ziek, ik kon me niet concentreren en zat in de lessen maar wat voor me uit te staren.
Pas een paar maanden later zijn we erachter gekomen wat het was en ik heb daarvoor pilletjes gekregen.
Dit hielp enorm, ik kon me weer goed concentreren en ik zat weer beter in mijn vel.
In de tijd dat ik zo "ziek" was, ben ik aardig wat afgevallen.. Ik woog nog maar 42 kilo, maar bij een lengte van 1.58m is dat nog niet heel dramatisch. Pas toen mijn vitaminegebrek weer op peil was, kwam ik weer een beetje aan. Daardoor kreeg ik ook meer energie.
Helaas zat ik wel met een enorme achterstand.. Slechte cijfers enz. Ik begon het jaar met wel 8 tekortpunten, voor wiskunde stond ik zelfs een 2.1. Echt heel dramatisch. Dit had ook te maken met de wiskunde docent die ik toen had, die was nieuw en wist echt niet hoe hij les moest geven. Ik snapte er werkelijk geen bal meer van, de rest van de klas ook niet.
Daarna heb ik bijles gekregen voor wiskunde, waardoor ik het heb kunnen ophalen naar een 5. Ik ben altijd al slecht geweest in wiskunde, dus een 5 was erg goed voor mijn doen.
Ook alle andere vakken heb ik zo goed als opgehaald. Ik stond voor alles, behalve wiskunde, weer een voldoende. Weliswaar een paar 5.7/5.8, maar voldoende was voldoende.
Eind van het jaar was voor mij keihard knokken om alle cijfers zo te houden, of omhoog natuurlijk. De wiskunde toets is toen door iedereen in Vwo 5 heel slecht gemaakt. Het gemiddelde lag ergens rond de 3.5. Daarmee was mijn cijfer ook omlaag gegaan.. Ik stond een 4.0. En met een 4 mag je niet over naar Vwo 6. Op dat moment zat ik er al goed doorheen, ik had zo hard mijn best gedaan en nu bestond de kans dat ik alsnog niet over kon. Gelukkig werd er een maatregel getroffen voor wiskunde en kreeg iedereen een punt erbij, daardoor stond ik een 5.0 afgerond. Mijn mentor had mijn vader gebeld om het goede nieuws te vertellen, ik was gewoon over naar Vwo 6! En hij zei ook nog, dat ik zelfs met een 4 voor wiskunde nog over had mogen gaan, omdat ik verder voor alles voldoende stond.
De cijfers die je in Vwo 5 haalt.. Neem je echter mee naar Vwo 6. Ik was zo blij dat ik over was en de cijfers die ik had waren verder prima. Ik ben niet iemand die 8en haalt, met een 6 ben ik ook tevreden.
Toen kwam de eerste wiskunde toets in Vwo 6.. Weer net zo slecht gemaakt door iedereen als het jaar daarvoor. Ook dit gemiddelde was een 4.0 ongeveer. Ook bij deze toets kreeg iedereen er een heel punt bij, waardoor ik een 5.6 had voor de toets. Daarmee ging mijn cijfer omhoog! Ik stond opeens een 5.1 voor wiskunde. Daar was ik echt heel blij mee. Voor de andere vakken gingen mijn cijfers ook langzaam omhoog, misschien een paar tienden omlaag maar dat was het wel. Engels stond ik zelfs een 8.0!
Tot de tweede toetsweek.. Ik heb gewoon goed geleerd zoals ik altijd doe. Ik dacht dat het niet heel slecht ging. Tot ik mijn cijfers terug kreeg.. Ik heb welgeteld 1 voldoende gehaald in de toetsweek.
Verder voor bijna alle vakken een 4.2/4.4.
Nu sta ik voor biologie een 5.3 ipv 5.8, dus moet ik de laatste toets verplicht een goed cijfer halen..
Ook scheikunde sta ik nu een 5.4 ipv een 5.9.. Gelukkig heb ik hiervoor nog meer toetsen waarmee ik het kan ophalen. Natuurkunde ben ik van een 6.7 naar een 5.8 gezakt, balen natuurlijk. Maar ik kan er mee leven.
Wiskunde ben ik helaas terug naar een 4.2 gezakt. Ik stond zo mooi een 5.1, ik was er zo trots op.
Dan maar de toets herkansen, ik had niet veel keus.
Vandaag had ik dus die herkansing. Normaal zijn herkansingen iets makkelijker dan de originele toets.
Niet dus. Deze herkansing was veel moeilijker dan normaal! En ik ben niet de enige die er zo over denkt.
De kans dat ik nu dus een goed cijfer heb.. Is eigenlijk 0%. Waardoor ik dus nog steeds een 4.2 sta.
Volgens mij mag ik met dat cijfer niet eens examen doen?
Ik heb hierna volgens mij nog maar 1 toets voor wiskunde, waar ik dus echt een heel goed cijfer voor moet halen om nog iets te kunnen maken van mijn examens. Als ik überhaupt examen mag doen.
Ik heb al bijles.. Ik doe al zoveel in de les. Maar ik kán het gewoon niet.
Ik zit er zo erg doorheen.. Ik doe zo hard mijn best en dan word je eigenlijk gewoon keihard afgestraft met slechte cijfers. Voor mij is zoiets zo enorm demotiverend.. Als ik naar mijn cijferlijst kijk, begin ik spontaan te huilen. Dit ben ik niet, zo slecht ben ik helemaal niet. Maar die cijfers liegen niet.
Ik begin de moed en de hoop een beetje op te geven.. Soms vraag ik me af waarom ik nog mijn best doe als het toch niet lukt. Ik wil zo graag mijn Vwo diploma halen en gaan studeren volgend jaar.
Maar zoals ik er nu voor sta.. Gaat dat niet lukken.
Man, wat voel ik me poedersuiker op dit moment. Het liefst stap ik gewoon even weg uit deze wereld, weg van de stress. Ik weet niet meer hoe het is om niet gestrest te zijn, omdat ik al vanaf dag 1 van Vwo 6 zwaar in de stress zit. En iedereen zegt wel, och het komt wel goed. Gewoon even je best doen. Maar die hebben makkelijk praten, ik doe het niet zomaar even.
Zo dat is eruit

Ik zie net dat het een aardig lang verhaal is geworden, respect als je het gelezen hebt

Edit: Voor diegenen die willen zeggen: "Dan doe je toch gewoon Vwo 6 opnieuw, wat is 1 jaar nou?". Kijk, dat is makkelijk praten. Voor mij weegt dat heel zwaar, dan heb ik gewoon gefaald. Heel hard gefaald.
Bij het idee om Vwo 6 opnieuw te doen, begin ik alweer te huilen. Ik wil het niet en ik kan het niet.
Ik weet zo zeker dat ik me echt niet beter ga voelen als ik Vwo 6 opnieuw doe, sterker nog.. Ik heb het idee dat ik dan alleen maar verder wegzak in een negatieve spiraal.

). Ik heb hierdoor mijn wiskunde wel eens stukken beter gemaakt omdat deze filmpjes het net even anders uitleggen dan mijn docent. Misschien werkt het voor jou ook? Ik heb dit ook wel eens gebruikt voor andere vakken (economie was van rond de 5 naar rond de 8 gegaan).
Maar in die 3 maanden tijd voor de examens kan je nog behoorlijk veel doen aan je wiskunde hoor! Inderdaad die examentrainingen (zitten niet alleen in Leiden geloof ik), genoeg oude examens om te maken en mocht je het dit jaar toch niet halen, kan je altijd nog de VAVO doen. Misschien is het met 1 vak zelfs wel mogelijk om het in een halfjaar te doen en dat je daarna nog een halfjaar kan backpacken oid voordat je aan een nieuwe studie begint. En vergeet vooral niet dat het niet het einde van de wereld is he... Het is nu flink k*t en als je het dit jaar niet haalt dan zit je volgend jaar waarschijnlijk ook ontzettend te balen (alhoewel, stel dat je dan wel gaat backpacken oid...), maar uiteindelijk haal ook jij dat papiertje echt wel. Je kan het! Ik geloof in je, nu jezelf nog