Volgorde van bewerken: worteltrekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Volgorde van bewerken: worteltrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:32

Ja... Dacht ik eindelijk van wiskunde af te zijn, moet ik voor mijn jobinterview een aptitude test afleggen, waarin ook wortels voorkomen.

Nu snap ik het idee van worteltrekken wel ( x : y = x, x is de wortel van y).
Maar nu zag ik op 1 van die oefenwebsites een formule staan:
x = √3 + 1

Op zich heel simpel, maar het wortel streepje kwam alleen over de 3 heen, niet over de 4. Is dat een foutje of moet ik dan de wortel van 3, +1 doen of de wortel van 4?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:38

Wortel van 3 plus 1. Wortel is een soort machtsverheffing dus dat gaat voor. Succes!

Edit: niet duidelijk. Je neemt eerst de wortel van 3. Daarna tel je er een bij op. Anders moet er wortel(3+1) staan. Nu staat er wortel(3)+1. De een telt dus niet mee in de wortel.
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 21-02-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:39

Lijkt me de wortel over 3 als ik de regel Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord goed onthouden heb:
Machtheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
Aftrekken

Anders hadden er haakjes om de 3 + 1 moeten staan --> (3+1)

Als ik het goed onthouden heb hoor.....

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:40

Alleen de wortel van 3 en dat plus 1 doen. De volgorde volgen ( vermenigvuldigen en delen hebben voorrang op optellen/aftrekken ), als ze zouden willen dat het over de som 3 + 1 gaat, dan zouden ze haakjes moeten plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:41

Is de meneer Van Dale Wacht Op Antwoord regel nog altijd in gebruik tegenwoordig?
Zo onthielden wij dat vroeger. Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen, Aftrekken.

Edit: staat hierboven ook al.

Danseresje

Re: Volgorde van bewerken: worteltrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:45

Ben ik een fossiel aan het worden? Waarom zou de regel niet meer in gebruik zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:46

Danseresje schreef:
Ben ik een fossiel aan het worden? Waarom zou de regel niet meer in gebruik zijn?

Geen idee, maar staartdelen doen ze tegenwoordig ook heel anders dan vroeger, dus je weer maar nooit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:47

Volgens mij is die nog steeds in gebruik hoor, anders kan je voor 1 berekeningen tal van uitkomsten verwachten en je dan afvragen wat juist is ;)

Staartdelen is een hulpmiddel bij hoofdrekenen. De regel is een standaard.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:48

Sizzle schreef:
Danseresje schreef:

Geen idee, maar staartdelen doen ze tegenwoordig ook heel anders dan vroeger, dus je weer maar nooit.

Vond staartdelingen altijd zo leuk!!!! Gebruik ze nu ook nog wel frequent als ik iets moet uitrekenen op werk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:51

Dit vind ik echter op internet:

"Maar helaas: ‘Meneer van Dalen’ wordt in het basisonderwijs niet meer gebruikt. Het is niet de reeks getallen die de som (de uitkomst) bepaalt. Het gaat erom in welke context (situatie of verhaal) de som wordt geplaatst. Een voorbeeld geeft wellicht helderheid."

http://www.snapjekind.nl/artikelen/mene ... p-antwoord

Blijkbaar zijn we toch fossielen ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:55

Oh my! Nog niet eens 30 en al een fossiel!!!! Het is triest gesteld met me, haha!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:03

Die mvdwoa regel ken ik inderdaad wel, maar er ontstond bij mij verwarring omdat het streepje van de wortel niet over de 1 heen kwam. Als hij dat wel doet, neem je dan wel de wortel van 4?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:05

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:08

Nou dan kan ik mijn kinderen over een paar jaar geen rekenen of wiskunde meer uitleggen -O- geen staartdelingen meer, geen Meneer van Dale meer -O-

Die vrhaaltjes vind ik trouwens écht onzin, daar doe je op de middelbare school écht niks meer mee :=

Volgens mij heb je het wel goed toch? Streepje over de 3, dan is het (Wortel 3) - 1

En als het streepje doorloopt is het inderdaad Wortel (3-1)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:10

Houd ik het daaraan, als ik zag voor die test kom ik jullie de schuld geven :+

Nee, heel erg bedankt, ik zat er echt op vast.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:12

Ik heb wel gewoon nog meneer van dale wacht op antwoord geleerd. Zelfs op de universiteit. Weet alleen niet meer wat de Engelse versie ervan was.

Ook staartdelingen moesten wij kunnen, was lastig omdat we daar op de middelbare school niets meer mee hadden gedaan maar was er op de basisschool zo ingestampt dat het een kwestie van ophalen was.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:13

Sizzle schreef:

"Maar helaas: ‘Meneer van Dalen’ wordt in het basisonderwijs niet meer gebruikt. Het is niet de reeks getallen die de som (de uitkomst) bepaalt. Het gaat erom in welke context (situatie of verhaal) de som wordt geplaatst. Een voorbeeld geeft wellicht helderheid."

Lijkt me best logisch, altijd wat ik geleerd heb eigenlijk. En ik ben de 20 gepasseerd.. Ook is ons gezegd als vermenigvuldigen en delen samen voorkomen zonder haakjes doe je eerst wat eerst staat.
24 : 8 x 2 = (24:8)x2

10 + 24:8 x 2 - 4 = 10 + ((24:8)x2) - 4
Of
10 + 24 : (8 x2) - 4

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:22

Sizzle schreef:

Tijdens mijn stage in groep zes vorig jaar hebben we dat de kinderen nog gewoon geleerd, net als de negen proef (die ook al zo oud is als de weg naar Rome). Ik denk dus dat het sterk afhangt van de school en de mate van modernisering van het onderwijs op de betreffende school.