Sinds januari ben ik 3/5 aan de slag bij een uitgeverij. Ik werk in foreign rights, een afdeling die helemaal niets met schrijven of redactie te maken heeft, en ik vind het ontzettend uitdagend en leuk werk. Maar ik heb m'n hele leven al geschreven, redactiewerk en vertalingen gedaan, en dat begin ik nu ontzettend te missen. Artikels schrijven en interviews afnemen met muzikanten etc. doe ik nu op vrijwillige basis voor een website, maar ik zou het eigenlijk iets "serieuzer" willen doen. De afgelopen paar maanden heb ik enkele werkaanbiedingen als redacteur afgewezen omdat ik eens wat anders wou doen en toen ben ik bij mijn huidige baan terecht gekomen, maar nu ik zoveel vrije tijd heb mis ik het toch en vraag ik me af of ik er niet beter iets nuttigs mee zou doen.
Ik heb op het werk al van meerdere redacteurs die parttime voor de uitgeverij werken gehoord dat zij tijdens hun 2 werkvrije dagen freelance werken als redacteur voor andere magazines, websites, opdrachtgevers. En eerlijk gezegd verveel ik me ook behoorlijk nu ik maar 3 dagen per week werk, want ik ben het gewoon om continue bezig te zijn, dus ben ik me er zelf ook een beetje op aan het oriënteren. Dus: zijn er nog mensen die dit doen? En hoe combineer je de 2 met elkaar? Want op dit moment zijn 2 vrije dagen in een werkweek veel, maar misschien is dat niet genoeg meer eens ik ook echt aan de slag ga als freelancer... Mijn huidige werkgever is ontzettend fijn en begripvol, dus ik wil het hem ook gewoon vertellen, maar hoe breng ik dit aan zonder over te komen alsof mijn huidige functie te saai voor me is (wat hélemaal niet zo is)?
Ik heb overigens jaren ervaring met (eind)redactie en schrijven; ik heb meegedraaid op verschillende redacties, zowel online als "in person", weet genoeg over het gebied waar ik over wil schrijven, heb goede referenties en veel contacten in de (online) media dus op zich is het met mijn ervaring niet al te moeilijk om een medium te vinden waar ik aan kan bijdragen. Het gaat me echt puur om het feit of het te combineren is. Dat ik hiervoor een KVK nummer moet aanvragen etc etc weet ik ook en maakt me ook niet zoveel uit