ETCSsysteem leidt tot 70 uur studie p/w: buitensporig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

ETCSsysteem leidt tot 70 uur studie p/w: buitensporig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:20

Beste medebokkers,

Graag jullie mening gevraagd. Ik volg momenteel een master aan de UvA en ervaar behoorlijk wat studiedruk. Nu ben ik met een docent hierover in discussie gegaan en haar antwoord was dat voor een vak van 5 etcs/studiepunten 140 uur gestudeerd moet worden, want per 1 etcs staat voor 28 uur. De vakken duren hier 7 week en in week 8 is het tentamen dus haar conclusie is dat er 20 uur per week voor dit vak geleerd moet worden. Aangezien elk blok hier 3 vakken bevat, komt dat neer op 60 uur per week studeren (inclusief colleges naar mijn mening), exclusief pauzes (denk aan lunch, koffie/thee pauzes). Inclusief pauzes, kom je volgens de 'effectief studeren methode' van elk uur 10 minuten pauze (wetenschappelijk onderzoek heeft dit uitgewezen en de colleges zijn hier ook zo ingericht) op 70 uur studie per week.

Nu is die 70 uur niet zo'n probleem omdat je met veel vakken ook met minder uren uit de voeten kunt. Er zit dus een discrepantie tussen de uren die er in theorie voor staan en de uren die in de praktijk nodig zijn om het vak goed te kunnen doen. Echter in mijn master, als je het fatsoenlijk wil doen, je deadlines wil halen, kom je echt aan die 70 uur. Ik ben hierover nogal verontwaardigd omdat ik vind dat deze studie-eis onrealistisch is. Ik vraag me af, wat en of ik hier iets mee zal gaan doen. Ben benieuwd of ik nou de enige ben die dit systeem echt buitensporig vind, dus brand maar los...

Prrrr

Re: ETCSsysteem leidt tot 70 uur studie p/w: buitensporig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:32

Doe jij niet je eigen studieplanning? Als je drie vakken per blok doet en er zijn acht blokken per jaar, dan heb je 24 x 5 = 120 ECTS per jaar. Heb je 6 blokken, dan studeer je 90 ECTS per jaar. Bij mijn beste weten was 60 ECTS per jaar de norm (blijkt te kloppen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiepunt). Niezoraar dat je dan studiedruk ervaart.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:45

Ik doe gewoon 60 etc in 1 jaar, dat is ook wat ervoor staat en wat naar algemene maatstaven een normaal studietempo is. Bij mij bestaat en jaar uit 2 semesters en elk semester bestaat uit 2 blokken dus in totaal 4 blokken. Per blok moeten we 3 vakken doen dus in een jaar en dus 12 vakken --> 5 x 12 = 60 etc

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:50

Vier blokken van acht weken... dat is 32 weken. Wat doe je de andere 20 weken dan? Daar zit de onbalans in je studiedruk.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:54

Maar klopt het dan dat je 20 weken vakantie hebt in 1 jaar? Dat is ook absurd veel. Als student kan je uitgaan van een 40-urige werkweek. 60ECTS x 28 uur en dan weer delen door 40 uur kom je neer op 42 weken studeren per jaar. 10 weken vakantie dus. (Edit: ik zie dat iemand me voor is)
En als ik bereken 8 weken (want tentamen en de week van het tentamen telt ook mee) x 40 uur en dan delen door 28 uur. Kom je neer op bijna 12 ECTS. 70 uur per week is dan wat overdreven...

Ik weet uit ervaring dat tijdens een master (ik doe 'm in Groningen en mag daar mijn master zelf indelen) dat je als je het goed plant je echt wel met 40 uur per week je master op tijd kan halen. Niet dat veel mensen dat doen, want er zijn er veel die hun onderzoeksprojecten (stages) verlengen, boven de verplichte 120ECTS van je master, of er naast werken of bestuurswerk doen, waardoor je er langer over doet.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:08

De UvA in het oude systeem trekt nog twee maanden uit voor herkansingen. Volgend jaar gaan ze dat anders doen. Maar goed, ik denk ook dat daar de onbalans vandaan komt, alleen ik vind dan nog dat studenten daar niet de dupe van mogen zijn. De enige echte vakantie die je hebt van de uni is juli en augustus, dat zijn dan meteen 8 weken maar goed, er valt dan ook niks te studeren dus het is niet alsof je zelf wat beter kunt spreiden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:05

Ik heb die berekening een tijdje terug ook gemaakt en kwam tot dezelfde conclusie :Y) Hoe zit het met jouw medestudenten, ervaren die dezelfde studiedruk, hebben die evenveel tijd nodig? In mijn studie is het namelijk zo dat je theoretisch inderdaad zoveel uur nodig hebt, alleen kun je vaak met minder ook wel af.

Overigens vallen de colleges inderdaad binnen die studieuren. In onze studiehandleidingen moet volgens mij ook verantwoord worden hoe ze aan de punten komen, en dus een exacte verdeling van uren per week (x uur hoorcollege, x uur werkcollege, x uur zelfstudie).

En wat betreft niet spreiden, wij weten ruim van tevoren welke boeken we nodig hebben. Wellicht kun je vast bij de prof informeren wat de tentamenstof is en dan vooruit leren? Dan heb je in ieder geval wat te doen. Ik verveel me in die tussenweken eigenlijk nooit.

Welke master doe je eigenlijk? Ik vraag me af of je er wat mee kunt, een klacht. Vrijwel iedere uni hanteert volgensmij dit systeem, en er zijn ontzettend veel studenten die er geen problemen mee hebben. Dus ik schat de kans klein in dat je d'r wat mee kunt, tenzij je veel studiegenoten hebt die dezelfde onmogelijke druk ervaren..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:10

In Utrecht (2009 afgestudeerd) kon ik met twee vakken naast elkaar 60 ECTS per jaar halen. De blokken waren langer. Minder vakantieweken tussendoor, maar dus ook een lagere studielast.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:14

Maar als ik even terug ga naar mijn berekening: 3 vakken, 8 weken, 40 uur per week, is 12 ECTS, dan is dus per vak voor de herkansing nog 1 ECTS ingepland of zo, en heb je wel een standaard studielast.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:17

Ik zet liever niet neer welke master ik doe want het is een hele kleine master en dit vak is niet specifiek voor deze master als je me begrijpt. In het eerste blok ben ik echt compleet door gedraaid en in de maand 'vakantie' heb ik meerdere herkansingen moeten doen. Eind januari kon ik pas zien wat we nodig hadden voor de vakken van het nieuwe blok dus vooruit werken was geen optie. Echt drama. Mijn medestudenten vinden het ook allemaal pittig. Sommigen knokken er tegenop, sommigen verliezen motivatie en zien we hoe het gaat. Anderen zijn gewoon hartstikke slim, lezen snel en studeren supereffectief en die redden het maar kunnen ook niet alles doen.

Herkansingen komen hier niet altijd direct na je vak. Soms pas 8 weken later. En die eerste kans wil je natuurlijk niet missen want als je zakt dan wil je nog wel een herkansing hebben.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 19-02-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:22

Is er een studieraad? Ik zou ook overleggen met studiebegeleider en vragen aan je medestudenten om hetzelfde te doen, want de studielast van 42 weken in 32 proppen is gewoon een hele slechte opleidingsplanning - dat nodigt alleen maar uit tot uitvallen, waarom zou je dat als opleiding willen?

Verder zou je zeker kunnen proberen om met docenten tot een andere (dus meer gespreide) belasting te komen, zodat je bepaalde onderdelen misschien mee kunt nemen naar de herkansingperiode - en op tijd ook plannen als je het niet haalt, dus bv een bepaald vak echt heel bewust naar de hertentamens doorschuiven. Erg jammer en vervelend, en het zou zeker niet de structurele oplossing moeten zijn, maar als je de 70 uur niet trekt (en heel veel mensen kunnen echt geen 70 uur per week geconcentreerd bezig zijn) dan moet je wel en dan kun je beter bewust kiezen voor 2 vakken wel en 1 in de herkansing, dan 3 vakken net niet en zelf half overspannen zijn.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:12

Ik dacht dat UvA werkte met 8-8-4 systeem. Heb je dat niet?

Ik heb net even een berekening gemaakt op basis van jouw gegevens en ik kom uit op 53 uur per week studie/college voor 3 vakken. Daarbij heb ik de 8e week ook meegeteld. In de 8e week kun je ook tijd hebben om te leren voor de tentamens op vrijdag bijvoorbeeld.
Het is wel erg vervelend dat je zoveel druk ervaart, misschien heb je een andere leerstrategie nodig?

UvA is, naar mijn ervaring, absoluut niet snel met informatie geven over de volgende blok/semester.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 19-02-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:23

Nee, niet in de Master. Wel vanaf volgend jaar

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:29

Hoe ziet het jaar eigenlijk uit? Wanneer heb je vakantie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:37

MoonChloe schreef:
Ik heb net even een berekening gemaakt op basis van jouw gegevens en ik kom uit op 53 uur per week studie/college voor 3 vakken.

Da's nog steeds behoorlijk zwaar als structurele last. Het is niet voor niets dat werkweken op 40 uur gezet worden. Daarboven neemt de productiviteit en efficiente flink af - en de kans dat veel studenten moeten afhaken omdat ze die belasting niet aankunnen toe. Een beter gespreide belasting is veel beter.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:39

Het jaar begint in september = semester 1
Blok 1: 7 weken college
tentamenweek
Blok 2: 7 weken college
tentamenweek
Januari = herkansingsmaand blok 1 en 2

Februari = semester 2
Blok 1: 7 weken college
tentamenweek
Blok 2: 7 weken college
tentamenweek
Juni = herkansingsmaand blok 1 en 2

Juli en Augustus zijn vakantie.

Op basis van blokken van 7 weken kom je echt op 60 uur effectief studeren/ 75 uur incl pauzes ...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:41

Die herkansingsmaand is er in Utrecht dus gewoon niet. Dat scheelt...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:43

Kortom: de nominale student wordt aanzienlijk benadeeld ten opzichte van de niet-nominale... mijn inziens erg krom. Juist als herkanser zou je extra gas bij moeten geven, niet andersom :+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:47

Nou dat valt wel mee. Als je nominaal studeert dan heb je dus vrij in die herkansingsmaand. Als je veel herkansingen hebt doe je het hele studiejaar in 1 ruk achter elkaar. Aangezien het tempo nogal hoog ligt, is tussentijdse vakantie wel erg fijn. Persoonlijk ga ik me na 1 week vervelen maar goed. Je kan wel een vakantie plannen bv.
Toch ben ik meer een voorstander van bv het 8-8-4 systeem, wat betere spreiding van de studielast inhoudt, waarbij je wel gewoon op 40 uur per week uitkomt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:36

Als ik zelf deze jaarindeling zou hebben, zou ik de keus maken om minder aandacht te besteden aan een vak per blok. Het is wel erg vervelend als je het vak niet haalt bij de herkansing en het zou ook niet zo moeten.

Ik ben juist geen fan van 8-8-4 systeem. Bij de 4 weken heb je dus 3 weken college en daarna tentamen. Wanneer je pech hebt, heb je dan 2 vakken met bijv 5 of 6 ects. Je zal dan daarbij behorende uren ook moeten maken, in drie a vier weken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:46

MoonChloe schreef:
Ik ben juist geen fan van 8-8-4 systeem. Bij de 4 weken heb je dus 3 weken college en daarna tentamen. Wanneer je pech hebt, heb je dan 2 vakken met bijv 5 of 6 ects. Je zal dan daarbij behorende uren ook moeten maken, in drie a vier weken.

Dat zal toch niet? Heb je dan niet gewoon kleinere vakken in dat blok?

(UU had overigens 4x10, en standaard 2 vakken van elk 7,5 ECTS, dat werkte ook prima. Dan kom je op 42 u/w uit en tussen blok 1 & 2 en 3 & 4 een week vrij. Voor doorlopend projectwerk nog wel zwaar, maar voor de gewone vakken meestal goed te doen.)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:00

Als je pech hebt, je bedoelt als je een vak niet gehaald hebt en niet nominaal loopt denk ik. Want ik heb vorig jaar even in het 8-8-4 meegelopen en ook het rooster bekeken en je krijgt dan 1 klein vak van 3 etc in 3 weken en de 4e week is tentamen. Zelfs als het 2 vakken zouden zijn kom je op 40 uur per week en dat is te doen. 3 vakken is net ff 20 uur teveel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:27

Shadow0 schreef:
MoonChloe schreef:

Dat zal toch niet? Heb je dan niet gewoon kleinere vakken in dat blok?

(UU had overigens 4x10, en standaard 2 vakken van elk 7,5 ECTS, dat werkte ook prima. Dan kom je op 42 u/w uit en tussen blok 1 & 2 en 3 & 4 een week vrij. Voor doorlopend projectwerk nog wel zwaar, maar voor de gewone vakken meestal goed te doen.)

Ik heb het net even nagekeken, ik had in de 3e blok (4 weken) 2 vakken. (3 + 6 ECTS)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:32

Mijn punt was dat het ECTS systeem niet leidt tot buitensporige studielast, maar de verdeling van de studielast gedurende het jaar.

1 EC staat gewoon voor 28u op 'alle' universiteiten maar de studielast kan toch verschillen. Dat ligt niet aan het EC-systeem an sich.

Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik heb liever 40-50u werkweken waarbij ik wel alle vakken aandacht kan geven en dan minder vrij dan dat ik om kom in de studielast...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:44

Sluit ik me helemaal bij aan Marieke