Kansberekeningen wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Kansberekeningen wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:07

Aankomende maandag heb ik een SE Wiskunde. Echter heb ik de hele week geen tijd gehad om te leren dus eigenlijk beetje te laat begonnen, dat terzijde.

Nu loop ik vast met kansberekeningen. Ik kan namelijk níet onderscheiden welke methode ik wanneer moet gebruiken. Dan gaat het om de volgende methodes:
Machten
Faculteit
nPr
nCr

Nu weet ik hoe ik ze moet gebruiken maar ik weet niet wanneer. Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes

DewiFoto

Re: Kansberekeningen wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:19

Machten :
Vb , je hebt meerkeuze vragen. Keuze uit a,b en c. Er zijn 10 kansen.
Hierbij gebruik je een macht. 3 ^10 omdat je 3 keuzes hebt bij 10 vragen.

Faculteit.
Vb, je hebt 10 boeken. Op hoeveel verschillende manieren kun je ze in de kast zetten.
Op plek 1 kunnen 10 boeken staan. Op plek 2 heb je dan nog maar keuze uit 9 boeken , enz.
Dus dit is dan 10!

nCr.
Vb, Op de olympische spelen doen 10 mensen mee. Er zijn 3 medailles. Hoeveel groepen van 3 kun je maken.
Omdat het om groepjes gaat en de volgorde van de groep niet belangrijk is krijg je nCr.
Dus 10 boven 3 ( bij nCr krijg je de 'keuze' doet deze persoon wel of niet mee, ook wel roostermethode )

nPr.
Vb, Op de olympische spelen doen 10 mensen mee. Hoeveel verschillende manieren zijn er om goud,zilver en brons te verdelen.
Omdat hierbij wel een verschil word gemaakt in de 3 mensen eb de volgorde WEL van belang is gebruik je nPr.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:22

Nayomie

Re: Kansberekeningen wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:08

Misschien een late reactie maar dank jullie wel! Volgens mij ging het stukken beter dan de vorige keer :)