Wij gaan een presentatie houden met betrekking tot sociale perceptie. Ik zal even het idee uitleggen, wij leggen de groep een alledaags voorbeeld voor van ons onderwerp, we laten dan niet weten wat het onderwerp is. De groep bedenkt voor zichzelf wat ons onderwerp zou kunnen zijn en dan gaan we een discussie leiden over wat het juiste begrip erbij is. Dus wij zijn opzoek naar een voorbeeld die goed past bij één van de begrippen, maar ook bij minstens één andere goed zou kunnen passen zodat discussie wel mogelijk is.
Dit zijn de mogelijke begrippen:
-Correspondent inference theory
(Een theorie die beschrijft hoe we gedragingen van anderen als basis gebruiken om hun stabiele gedrag af te leiden)
-Kelley’s theory of causal attribution
(Hoog Distinctiveness, Hoog Consensus, en hoog Consistency -> External attribution
Laag distinctiveness, Laag Consensus, Hoog Consistency -> internal attribution)
-Fundamental attribution error
(De onterechte neiging van mensen om oorzaken van gebeurtenissen en gedragingen vaker toe te schrijven aan kenmerken van personen dan aan de sociale situatie)
-Actor-observer effect
(Het eigen gedrag wordt vaak gezien als situationeel, maar het gedrag van anderen als intern)
-Self-serving bias
(Positieve dingen toeschrijven aan interne oorzaken en negatieve dingen aan externe oorzaken)
-Impression management theory
(Doelgericht bewust of onbewust proces waarin mensen proberen om de perceptie van andere mensen over een persoon, object of gebeurtenis te beïnvloeden)
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, en dat jullie een goed alledaags voorbeeld kunnen bedenken!