Taxipas halen? Werkgelegenheid in taxibranche?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Taxipas halen? Werkgelegenheid in taxibranche?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:40

Hallo beste bokkers,

Aangezien ik dit jaar alweer lekker vroeg klaar ben met school (eind mei al) ben ik alweer druk opzoek naar een baantje. Helaas ben ik als 20 jarige te oud om veel ingepland te worden in supermarkten enzo.
Nou had ik laatst een prachtig plan: ik wil gaan rijden voor een taxicentrale!
Het lijkt me dat ik sneller aan een baan kom als ik ook echt een diploma ( of pas in dit geval) heb.

Maar, ik heb hier helemaal geen ervaring mee, ik heb mijn B rijbewijs wel al anderhalf jaar, en ik rij veel en in allerlei soorten auto's, dus rij ervaring zit wel goed.
Nou heb ik helemaal uitgezocht dat je eerst een taxipas moet halen, en dat is best een duur grapje. Ik heb het er best voor over als de kansen voor mij daarna goed zijn, vandaar dat ik het aan jullie vraag.

Ik ben dus 20 jaar, B rijbewijs, student, in de zomer zou ik full time aan de slag kunnen in omgeving tilburg/den bosch/ eindhoven, en na de zomer ga ik studeren in Nijmegen en eigenlijk hoop ik daar dan ook als part timer aan de bak te kunnen (bijvoorbeeld avonden), of weekenden in Eindhoven.
Is dit een reëel plan? of kan ik beter nog wat supermarkten afgaan? :')

Vera96

Re: Taxipas halen? Werkgelegenheid in taxibranche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:41

Je wordt volgens mij niet zomaar aangenomen als je en zo jong bent en zo kort je rijbewijs hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:42

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:44

@vera, daar zat ik inderdaad ook overna te denken, aan de andere kant, als je die pas gehaald hebt wil wel zeggen dat je door die praktijktoets bent gekomen.

@vuurneon, bedankt, ik ga gelijk even kijken. In ieder geval moet je die pas geloof ik altijd halen als je aan personenvervoer gaat doen, dus lijkt me dat prive chauffeur er ook toe behoord.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:45

Je moet aan onderstaande voldoen:

• is in bezit van rijbewijs B en heeft tenminste 2 jaar rijervaring opgedaan;
• kan een positieve Verklaring Omtrent Gedrag overhandigen;
• verkrijgt een Geneeskundige Verklaring Taxi keuring (er mogen geen beletselen zijn die dit in de weg staan);
• heeft een representatieve uitstraling (geen zichtbare tatoeages en/of piercings);
• is in staat te spreken/schrijven en lezen op taal niveau A2 of hoger;
• heeft geografisch inzicht (kaart lezen e.d.);
• is niet afhankelijk van alcohol en/of drugs.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:47

TS de taxibranche is helemaal ingestort door het vrijgeven van de vergunningen. Het enige zou misschien op een busje zijn om schoolkinderen e.d. te vervoeren maar de cao is slecht tot zeer slecht. Er hangen trouwens tegenwoordig meer diploma's aan vast zoals sociale vaardigheden, EHBO en bijvoorbeeld in Utrecht Taxikeurmerk. Je moet goede stratenkennis hebben al rijden ze tegenwoordig met navigatie.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:50

blegh, ik heb pas in oktober mijn rijbewijs 2 jaar. Dit zijn de eisen om de taxipas te halen?

Dat bedrijf met studenten chauffeurs is geweldig, alleen zoeken ze op het moment alleen mensen voor in de randstad.

@chanicha, bedankt voor je antwoord, die was inderdaad iets waar ik naar opzoek was, kon nergens echt goed vinden hoe het met de branche ging. Vrees dat ik dan toch maar langs die supermarkten moet. :')

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:51

Ik ben taxi chauffeuse en heb dus zo'n taxipas. Bij mij heeft het bedrijf waar ik voor rijd het geheel betaald. Als ik jou was zou ik eerst eens bij de grotere taxi bedrijven in je buurt gaan kijken, misschien zit er bij jou in de omgeving ook wel een bedrijf die dat doet. Ik weet niet of je dit alleen als bijbaantje zoekt of voor langere periode? Een bedrijf gaat dat niet betalen als je maar drie maanden of zo komt rijden. Verder is het vaak een grote pro als je in de avonduren of in het weekend wil werken.
Bij het bedrijf waar ik voor werk mag je als vrouw geen kroegen gaan rijden in het weekend, maar dan blijven er nog genoeg ritjes over. Vaak de zogenaamde contract ritten. Mensen met een lichamelijk en/of verstandelijke handicap. Erg dankbaar werk moet ik zeggen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:55

Bedankt voor je reactie Git,
Er zitten hier inderdaad wel wat grotere bedrijven in de buurt die ook mensen zonder pas aannemen, dus het waarschijnlijk dan wel gaan vergoeden, maar aangezien ik hier nog maar tot augustus/september woon en dan op kamers in Nijmegen ga denk ik niet dat ze erg gelukkig van mij worden. Misschien moet ik wat grotere bedrijven in Nijmegen contacteren als ik daar eenmaal ben.