Kunstacademie Artez? Iemand ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Kunstacademie Artez? Iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:41

Hallo,

Mijn vriend is net afgestudeerd van het Friesland college als gamedesigner op MBO4 niveau.
Hij kwam er halverwege de studie achter dat zijn hart meer lag bij het grafisch ontwerpen.
Nu zit hij erg te twijfelen over de scholen Cibap (MBO) en kunstacademie Artez.(HBO)

Ik zelf zit op het Cibap, en de school bevalt mij prima. Ik leer er veel maar ben van mening dat Cibap niks
voor hem is, omdat hij al veel weet door zijn vooropleiding. Ook lijkt het me niet ideaal omdat hij dan 21 is,
en de leerlingen in het eerste jaar zijn vrijwel allemaal 16. Ik denk dat hij zich erg zal vervelen :')

Hij is al naar de opendag van Artez geweest, en het leek allemaal erg positief, maar nu heeft hij recensies gelezen,
en die waren niet al te positief over het feit hoe de mensen daar zijn. Hij is totaal niet zweverig,
maar vind vormgeving gewoon fantastisch, en daar verdiept hij zich wel in. Hij is alleen bang dat hij daar
niet op zijn plek is, omdat hij niet een mega kunstfreak is :+

Nu is mijn vraag, wie kan hem(ons) verder helpen? Hoe is de school?
Hoe is het niveau van de grafische opleiding en hoe zijn de docenten en leerlingen over het algemeen?

Alvast bedankt van mijn vriend :D

Groetjes!

_Bitje_

Re: Kunstacademie Artez? Iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:37

Helemaal niemand ervaringen met deze school?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:45

Ik heb er enkel toelating gedaan en vond de school erg netjes ogen. De studenten waren wel ok. Uiteindelijk ben ik voor de HKU gegaan vanwege de sfeer vooral. Ik ken daar ook iemand die game design studeert. Het is een zware opleiding en je maakt soms lange dagen. Maar de sfeer is er erg goed. In het eerste jaar krijg je er ook schilderen/ tekenen. Blijft natuurlijk een kunstacademie hé? :) Denk trouwens dat je vriend dit bij Artez ook kan verwachten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:13

dankjewel voor je reactie!

Waar zit het HKU als ik vragen mag?
Maar de sfeer op Artez is dus wel oke denk je?

Echt raar, je kan bijna niks vinden over Artez.

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:19

HKU zit in Utrecht. Ik zit daar in het laatste jaar Graphic Design, dus mocht je daar vragen over hebben PB maar :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:22

Utrecht zit helaas heel erg ongelegen, dacht al dat het in Utrecht zou zitten :)
Maar iig bedankt, zoek echt even naar ervaringen voor Artez :o

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:22

De sfeer was heel anders dan in Utrecht. Het gebouw zag er erg netjes uit, leek haast wel een kantoor. Bij Artez had ik de indruk dat docenten en studenten erg kritisch waren, ook tijdens de toelating. Misschien ook wel wat afstandelijk. Maar dit is slechts een indruk hoor, dat kan natuurlijk heel anders zijn als je daar echt studeert.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:26

Ik heb vorig jaar toelating gedaan bij Artez. Ben de eerste ronde doorgekomen, maar de tweede ronde niet.
Het is allemaal aardig 'zweverig', maar dat heb je nou eenmaal bij een kunstacademie. Ze zeiden ook dat
dit hetgeen was wat ik miste. Ik zit nu op het Grafisch Lyceum in Utrecht en dat bevalt me heel goed.
Misschien dat ik na deze studie nog een poging ga doen, aangezien ik dan veel meer ervaring heb!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:12

Oke, Chanelle, maar de school beviel je dus wel zo goed dat je het nog een keer wil proberen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:14

Adamootje schreef:
De sfeer was heel anders dan in Utrecht. Het gebouw zag er erg netjes uit, leek haast wel een kantoor. Bij Artez had ik de indruk dat docenten en studenten erg kritisch waren, ook tijdens de toelating. Misschien ook wel wat afstandelijk. Maar dit is slechts een indruk hoor, dat kan natuurlijk heel anders zijn als je daar echt studeert.

Hmm.. die indruk had ik niet bij de opendag, maar het kan idd zomaar zo zijn.
De school vond ik erg mooi, zo in een oud ziekenhuis, maar ik begin nu wel enorm te twijfelen door de reacties die de school krijgt

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:16

Ik ben een keer naar de open dag geweest en toen beviel het me wel. Bij de toelating viel me op dat de
docenten best wel streng waren, dat was ik niet helemaal gewend dus dat maakte wel indruk op me. :+

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 02:58

Welke studierichting wil je vriend gaan doen? Fine Art? Ik ben zelf een DBKV-student, en ik kan je verzekeren dat er andere potten op het vuur komen bij ArtEZ nu "wij" (=Windesheim) er dit jaar bij zijn gekomen. Dag dag zweverigheid! :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:28

Haarbal schreef:
Welke studierichting wil je vriend gaan doen? Fine Art? Ik ben zelf een DBKV-student, en ik kan je verzekeren dat er andere potten op het vuur komen bij ArtEZ nu "wij" (=Windesheim) er dit jaar bij zijn gekomen. Dag dag zweverigheid! :D

Hij wil grafisch doen :)
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, zit je nu wel of niet op artez, en wat is windesheim haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:41

Ik neem aan dat je ArtEZ in Zwolle bedoelt? ArtEZ heeft drie locaties namelijk ([***] + Arnhem ook nog). Persoonlijk zou ik je alleen meer kunnen vertellen over [***], en/of evt een algemeen verhaal over kunstacademies kunnen houden. Maar Zwolle specifiek ken ik onvoldoende.

Wat in elk geval een aanrader is, is om eindexamenwerk van de specifieke opleiding te bekijken en je af te vragen: is dit voor mij een voorbeeld, iets waar ik naartoe zou willen werken ja of nee. Als ik persoonlijk kijk naar het werk op http://artez.nl/vormgeving/Graphic_Design denk ik niet dat één van hen (specifiek Zwolle) zonder meer aan de slag zou kunnen als commercieel grafisch vormgever, voor werk in opdracht, voor bedrijven etc.

In het algemeen gesproken: de ene kunstacademie leidt je echt op tot kunstenaar met een bepaald medium, de andere kunstacademie heeft een toegepaster karakter. Persoonlijk heb ik destijds specifiek gekozen voor het St Joost in Breda, omdat de opleiding daar behalve conceptmatig ook inhoudelijk en praktisch sterk in elkaar steekt.

Houd er verder rekening mee dat bij een voltijdopleiding eerst een algemeen propedeusejaar hoort. Pas daarna kies je voor een specifieke richting. Mocht je vriend een deeltijdopleiding gaan volgen, volgt hij wel vanaf jaar 1 de opleiding grafisch ontwerpen. Welke scholen precies de opleiding in deeltijd aanbieden, heb ik echter niet paraat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:47

Waarom niet de hbo vormgeving van de Hanzehogeschool Groningen volgen, kan volgens mij op de locatie in Leeuwarden en daar zullen ongetwijfeld ouderen opzitten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:04

Nouks; dat je eerst een algemeen propedeusejaar volgt hoeft niet persé. Ik zit op de WdKA, en wij hebben dat niet. Daar volg je gewoon vanaf dag 1 de studie van je keuze, met uitzondering van kwartaal 3 waar je verplicht op een andere richting studeert.

Als ik je vriend was zou ik geen MBO meer gaan doen, TS. Je krijgt dan geen stufi en OV meer als je al een MBO diploma hebt.

Grafisch Ontwerp op een kunstacademie is wel even wat anders dan op MBO niveau is mijn ervaring.
Wil hij persé nog een opleiding doen?
Ik heb nu een MBO diploma animatie maar ik doe af en toe ook wel wat freelance werk wat meer vormgeving is. Als hij afgestudeerd gamedesigner is mag ik toch aannemen dat hij toch wel verstand heeft van Photoshop, Illustrator en InDesign en als hij een goed portfolio heeft nu toch ook al wel aan de slag zou moeten kunnen als vormgever.
Overigens begrijp ik het wel hoor, ik had ook nog geen "zin" om te gaan werken toen ik klaar was met het MBO :+

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:58

_Bitje_ schreef:
Haarbal schreef:

Hij wil grafisch doen :)
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, zit je nu wel of niet op artez, en wat is windesheim haha :')

Ik doe DBKV (Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving) in deeltijd op ArtEZ Zwolle. Als hij Grafisch wil doen kan ik er dus niet zo veel over zeggen (alleen dat de baankansen niet zo best zijn volgens mij). Mijn opleiding DBKV zat eerst ook bij Hogeschool Windesheim, daar heb ik dus mijn eerste twee jaar gedaan. Afgelopen zomer is de DBKV van Windesheim met de (veel veel kleinere) afdeling DBKV van ArtEZ gefuseerd. Er is een heel nieuw programma voor de nieuwe eerstejaars gemaakt, en de "Windesheim-bezem" is door het gebouw en de manier van werken gegaan/aan het gaan. Ik maak gewoon mijn Windesheimprogramma af (godzijdank :P).

Maar van de richting Grafische Vormgeving kan ik je niet zo veel vertellen, wel heel veel over DBKV! ;)