Verplichte bedrijfskleding, zelf betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Verplichte bedrijfskleding, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:24

Het zat er al enige tijd aan te komen en inderdaad enkele dagen geleden kregen wij op het werk te horen dat we ons vanaf volgende week aan een kleding regelement moeten houden. De kleding met de logo's van het bedrijf zijn uiteraard gewoon verstrekt door het bedrijf maar daarnaast kregen wij een dik pak papier waarin de kleding regels vermeld staan.
Nou blijkt dat er toch flink nog wat dingen zelf aangeschaft moeten worden, mijn pumps bijvoorbeeld zijn wel zwart maar hebben een houten zool en een zwarte zool is verplicht. Daarnaast moeten de schoenen van leer zijn en moet er een hak van 2 tot 7 centimeter onder zitten. De eisen zijn vrij specifiek dus. Nou vroeg ik mij af of ze dit echt kunnen verplichten en of ik deze kleding inderdaad zelf aan moet schaffen. Dit is een van de voorbeelden maar als ik me aan alle verplichtingen moet houden gaat het nogal wat kosten en daarnaast vind ik het ook zonde om een hoop geld uit te geven aan schoenen terwijl ik een prima (net) paar heb voor het werk. Wie heeft hier ervaring mee?

kimberly1995

Re: Verplichte bedrijfskleding, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:23

Werkkleding is kleding die nodig is voor het werk en dat normaal gesproken niet geschikt is om in de vrije tijd te dragen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om bedrijfskleding (nodig voor herkenning, eenheid) en veiligheidskleding (vereist voor veiligheid, gezondheid). De medewerker zal gehouden zijn deze kleding te gebruiken in overeenstemming met de voorschriften die de werkgever in redelijkheid opstelt. Voor alle duidelijkheid kan deze verplichting in de arbeidsovereenkomst opgenomen worden. De werkgever zal voor deze kleding moeten zorgen, tenzij het arbeidscontract anders bepaalt of tenzij het in de bedrijfstak gebruikelijk is dat de medewerker zelf voor deze kleding zorgt (4.1.10.4.).

Lees ik net op een andere site. Heb ook iets gelezen of er een logo op staat of iets dergelijks.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:24

Wat zegt je cao?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:27

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:40

Kijk anders ook even na of je de kosten van de belasting af kunt trekken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:43

Ik moet mijn werkkleding in de horeca ook zelf betalen. Voorschriften zijn witte blouse, spijkerbroek en nette sneakers.
Ik vind het zelf best vervelend. Ik moet 2, 3 keer in het jaar een nieuw blousje halen. Zelfde met de broek en schoenen zelfs vaker omdat ik ze gewoon af loop. En dat gaat mij best veel kosten.
Maar mijn werkgever wil het niet veranderen dus leg ik mij er maar bij neer. Ik werk er namelijk erg graag

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:45

Tja, mijn rij- en stalkleding werden op de manege ook niet vergoed. En echt niet dat ik die ergens anders naar toe aan kon!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:48

Ik moest het voor de winkel ook. Moest specifieke schoenen kopen. Dus ik had hele goedkope gekocht, maar die liepen voor geen meter.
Dus ik in overleg met mijn leidinggevende, dat ik klachten kreeg op die andere schoenen, en of ik dan misschien mijn eigen schoenen mocht dragen. en dat mocht wel. Volgens mij dacht zij dat ik een of andere orthopedische schoen had ofzo :P .
Maar ik vond het prima.

Maar goed, wij moesten dat inderdaad ook zelf aanschaffen.

Echter, wist ik dat die voorschriften golden toen ik daar ging werken. Of je mensen die er al werken dat zomaar kan gaan verplichten weet ik eigenlijk niet.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:50

Ik moet het zelfs voor een stage van 15 weken: Zwarte schoenen, zwarte broek, witte blouse en zwart colbert kopen. Helaas zijn stageplaatsen schaars voor mijn opleiding en zeker in deze periode.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:05

Ik werk in de horeca waar sloof en shirt word verstrekt maar broek en schoenen moeten we zelf kopen, broek is niet erg want datmag gewoon een donkere broek zijn die je verder wel in de kast hebt hangen, maar schoenen moeten degelijk zijn waar je de hele dag op kunt staan, daarnaast is het verstandig om een antislipzool te hebben omdat natte vloeren best glad zijn, dus dan kom je op erg lelijke schoenen (die je echt niet in je vrije tijd aan gaat trekken) die ook nog eens duur zijn.