Rechten wbt van school gestuurd worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Rechten wbt van school gestuurd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:15

Vandaag helaas slecht nieuws gehad dat ik van de opleiding af moet, nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn.

Ik doe sinds September de opleiding Helpende welzijn niv 2, ben 21 jaar.

De opleiding begon al slecht, lesstof miste of kregen we niet van mijn mentor.. Alles wat kan heb ik zelf opgezocht en gemaakt, meerdere keren aan de bel getrokken bij andere leraren.. Wat mist er nog, wat moet er nog gedaan worden en wat kan er nog gedaan worden.
De opleiding begon met 10 opdrachten, deze heb ik op tijd ingeleverd en zijn goed gekeurd, de 2 toetsen heb ik met ruim voldoendes behaald.

Mijn stage periode beëindigd met ruim voldoende, in deze stage had je 10 opdrachten te doen in 20 weken.. Ook deze heb ik ruim op tijd ingeleverd, zelf moeten uitvinden hoe het zit met eind verslag, beoordelings formulieren.. 2 dagen voor uiterlijke inlever datum kregen we te horen dat van elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt moest worden, dit staat echter nergens vermeld maar prima ik heb van 17 hoofdstukken een samenvatting gemaakt en op tijd ingeleverd. ( samen met 3 andere klasgenoten hadden wij dit op tijd af, de rest 8 stuks hebben dit deze week pas ingeleverd )

Nou heb ik naar de afdeling coördinator een mail gestuurd als tip van een andere leraar, hierin heb ik netjes vermeld waar ik tegen aan loop wbt de lessen. Dat niks ons uitgelegd word en andere klassen voorlopen en wij dan weer van die leraren te horen kregen wat we moeten doen. Ook dat de leraren niet op 1 lijn liggen.

Na dit mailtje kreeg ik een in mijn ogen asociaal mailtje terug van de coördinator, ik moest op gesprek komen. Hier kreeg ik te horen dat ik negatief studie advies kreeg want mijn beroepshouding was slecht. ( heb ook wat verzuimd, dit toen der tijd in overleg met mentor ivm prive zaken ).
Donderdag heb ik periode 2 afgesloten met een 9, gesprek gehad met mijn mentor die niet meer als lovend over mij was. Vond zelfs dat ik mezelf te laag reflecteerde en dat ik mezelf hoger mocht inschatten. Dit was de laatste keer dat ik hem zou zien ivm hij naar een andere afdeling zou gaan.
Nog gehad over stage omdat deze nog niet voor mij gevonden was ( ook zoiets, had vandaag moeten beginnen met nieuwe stage. Deze kunnen zij niet vinden maar mag zelf ook niet zoeken, echter heb ik al adressen doorgestuurd met eventuele stage plekken)

Kreeg ik vanmiddag een mailtje dat ik moet stoppen met de opleiding want ik had negatief studie advies gekregen.
Dus ik heb school gebeld, mentor was niet aanwezig dus naar de coördinator gevraagd, deze maakte mij belachelijk en vertelde dat mijn mentor dit donderdag allemaal verteld had, nadat ik heb gezegd dat mijn mentor donderdag alleen maar lovend was lachte hij mij uit want dat loog ik.

Uit eindelijk mijn mentor te pakken gehad, deze vertelde mij dat hij na ons gesprek te horen had gekregen dat hij mij dat dus eigenlijk moest vertellen.
Dus ik heb de directeur gebeld, deze vond het een 'trieste' bedoeling, en heb met hem vrijdag een afspraak.

Nu wil ik dus weten wat mijn rechten zijn, ik laat mij niet zomaar van school sturen..
Ik heb alles op tijd ingeleverd, alles met goede cijfers behaald, mijn mailtje was netjes, ja ik hem wat verzuimd maar ondanks dat mijn zaakjes op orde en heb verzuimd in overleg met mijn mentor.

Is een lang verhaal geworden, bedankt voor het lezen.

Cassidy

Re: Rechten wbt van school gestuurd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:24

Ik kan je niet helpen betreffende je rechten, wacht het gesprek met de directeur af.
Kun je je opleiding op een andere school afmaken?
En als je mentor niet heeft doorgegeven wat de priveredenen waren dat je veel hebt verzuimd, dan zou ik desnoods de krant inschakelen, als de school verder geen gehoor geeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:25

Verschillende opties:
1: overleg het met je ouders en ga samen met hun (of iemand anders die wat ouder is, en liefst een beetje goed kan praten - niet omdat jij daar te jong voor bent maar omdat scholen dan mogelijk iets meer geneigd zijn om je serieus te nemen) een gesprek met de opleiding aan.

2: vraag zelf zo snel mogelijk een gesprek aan met je mentor, bespreek daarin waarom en vraag om schriftelijke bevestiging (of stel die zelf op.)

Lees voor het gesprek (of je dat nou zelf doet of met iemand anders) ook het OER (Opleidings- en examenreglement) na wat er precies staat over negatief studieadvies. En bedenk of je eventueel dezelfde opleiding elders wilt afmaken (want de school klinkt ook niet heel erg motiverend en fijn.)

3: neem contact op met het RMC van je woonplaats. Zij worden geacht om jongeren tot 23 op school te houden totdat ze op z'n minst een MBO2-diploma hebben. Zij hebben ook contacten met de scholen en kunnen dus mogelijk bemiddelen. http://www.rmcnet.nl/

4. neem contact op met JOB (belangenbehartiging van mbo-studenten.) http://www.job-site.nl/

Succes!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:38

Volgens mij mogen ze jou niet van school sturen, voordat jij een andere school heb.
Of een passende oplossing.
Ik was 15 toen ik van school gestuurd werd, maar achter af gezien mocht dat helemaal niet.
Leerplicht heeft mij dit toen verteld...
Maar ik weet niet precies hoe dat zit als je 21 bent.
Kun je hun niet informeren ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:41

Angeliquee: dat is inderdaad als je nog op de middelbare school zit en leerplichtig bent. Op het MBO en bij 18 jaar of ouder ligt dat anders. (En de kwalificatieplicht, 16-18 jaar zou ik niet weten uit mijn hoofd, en ook niet of er dan verschil is tussen VO en MBO.)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:42

Angeliquee: ls je 21 bent, val je niet meer onder de leerplicht.

Hebben jullie op de opleiding iets van een examenregelement oid? Staat daar geen lijst in met aspecten waarvoor je van de opleiding gestuurd mag worden? Weet je al precies om welke reden uiteindelijk is gezegd dat je een 'slechte studiehouding hebt'?

Shadow geeft goede opties, daar zou ik zeker wat mee doen.
Ik weet alleen niet zeker of RMC hier van toepassing is?

www.onderwijsconsument.nl schreef:
Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo 2 of havo/vwo-niveau.

Jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie, vallen onder de RMC-wet (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten).

Ik weet niet wat TS voor diploma op de middelbare school heeft gehaald, even afhankelijk daarvan heeft ze hier iets of niets aan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:55

Bedankt voor de reacties.

Mijn moeder gaat vrijdag mee naar het gesprek.
Van mijn gesprek donderdag moet ik een verslag maken, misschien een goed idee als ik deze laat tekenen door mijn mentor als bevestiging van het gesprek.

Opleiding afmaken op een andere school was idd ook mijn gedachten en wil ik zeker doen als ik hier echt weg moet.
School is idd niet erg motiverend ben in 2009 gestopt met deze opleiding door de zelfde redenen als nu.. Helaas is het een vooropleiding voor de opleiding die ik wil gaan doen..
Met je overige 2 tips ga ik zeker wat doen shadow.

Ik heb gewoon een diploma van mijn middelbare school..
Ga de regelementen nog even doorlezen van mijn school en neem deze mee naar het gesprek als er niks instaat.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:07

ik weet niet hoeveel je gemist hebt , maar je moet tegenwoordig een bepaald aantal procent aanwezig op school en een bepaald aantal werkuren hebben besteed aan je opleiding om te mogen overgaan/slagen.

dat bepaald ook niet de school , maar staat ergens anders vast.

heb zelf ook nipt een schooljaar kunnen halen , niet wegens slechte cijfers maar wegens het niet aanwezig zijn op school.
ik zat aardig in de knoop destijds , voor school moest is een stage plek hebben , en laat die me nu net zo inroosteren dat ik school moest missen.
ging ik niet naar school , haalde ik mijn opleiding niet , ging ik wel naar school en niet werken was ik mijn baan/ stage kwijt. :?

was ook super blij met de leraar die ik toen had , en aardig wat door vingers zag en vele absenties niet gemeld heeft.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 23:22

Er staat in de regelementen dat je eerst in contact moet komen met leerplicht of als je volwassen bent zoals mij het RMC.
Als je ongeoorloofd blijft verzuimen, voldoe je niet aan je inspanningsverplichting. Je kunt een negatief studieadvies krijgen en de school kan je onderwijsovereenkomst beëindigen op basis van artikel 11 en 13 van deze overeenkomst.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:34

Hoe is het vandaag geweest?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:10

Gesprek is heel raar gegaan.. Zoals ik in de openingspost vermeld had m'n mentor mij de hemel in geprezen, maar vandaag kwam ik er achter dat hij m'n stage met wen onvoldoende heeft beoordeeld. Er zijn dingen zoals een contract naar voren gekomen die ik volgens m'n mentor en de afdelings coördinator heb opgesteld. Dit was geheel onbekend bij mij dus hier gaan ze achter aan. Verder is er uit gekomen dat ik 3! maanden niet op school ben geweest, heb aangegeven dat ik dit zwart op wit wilde hebben maar dat krijg ik niet Aangegeven dat als ik nooit op school kom hoe haal ik dan een 9, maar dat kan ik ook in de praktijk hebben geleerd. Net zoals dat hij verteld dat ik mijn opdrachten niet allemaal optijd heb ingeleverd.. Ik ga nu even uitvogelen hoe ik zwart op wit kan krijgen dat ik de opdrachten op tijd heb ingeleverd. Tot nu toe is eruit gekomen dat ik moet vertragen, hier ben ik tegen in gegaan, de lessen wil ik als et niet anders kan best inhalen maar die stage niet. Heb al 2 keer gezinsstage gelopen en heb zelf een gezin thuis ze gaan nu in overleg hoe en wat.. Verder ga ik een nieuwe afspraak maken met de directeur om een officiële klacht tegen m'n oude mentor in te dienen, verder wil ik nog met hem in gesprek en wil ik dat hij alles terug gaat draaien en anders ga ik verdere stappen tegen hem nemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:31

wat een gedoe! Kan me voorstellen dat het stress veroorzaakt.
Ik studeer zelf op het HBO en heb dus geen kennis van het MBO, maar je mag volgens mij echt neit van school gestuurd worden(of een negatief studie advies krijgen) als je je toetsen haalt. Nu is het nog even moeilijk met die stage die wel of niet gehaald hebt? dat moet je uit zoeken en zeker achteraan gaan. Op de school of op de website moet een handleiding aanwezig zijn met regels die zij hanteren en die moeten na geleefd worden.
Weet niet of jij aanwezigheidsplicht hebt? maar in principe ben je niet meer leerplichtig dus daar kun je nooit negatief studie advies voor krijgen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:50

Wat een vreemd verhaal. Is het geen optie om je opleiding op een andere school af te maken? Het is jouw woord tegen dat van hun en ze klinken niet echt alsof ze mee willen denken, krijg het idee dat dit je heel veel energie gaat kosten en denk echt dat je die energie in je opleiding zelf kan steken..

Vi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:59

Pfoee wat een akelige situatie! klinkt me wel bekend in de oren, overigens als je bezwaar indiend moet deze ook beoordeeld worden door de examenraad (heb zelf ook soortgelijk traject meegemaakt) daarnaast moeten leraren aangeven wanneer je niet op school bent gekomen dus kan me nauwelijks voorstellen dat alle leraren ineens die gegevens gewijzigd hebben.

Misschien kan je ook even contact opnemen met DUO en dan vragen of er nog meerdere mogelijkheden zijn.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:34

Hoi ts,

Ik heb alleen je openingstopic gelezen dus mijn excuses als ik nu dingen zeg of vraag die je al vermeld heb.
Je geeft aan dat je 1 negatief studieadvies heb gekregen na mijn weten moet je er 2 hebben wil je van de opleiding af mogen gegooid.
Bij 1 is het een waarschuwing om te veranderen of evt zelf op zoek te gaan naar een andere opleiding.
Heb je zelf niet zwart op wit wanneer jij niet op school bent gekomen ivm prive redenen.
Heb je verder niet zwart op wit dus mailtjes of dergelijke qua contact met je mentor. En ook heb jij geen formulieren vanuit je stage.

Succes en wat een rot situatie voor jou

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:42

hoeveel denk je zelf te hebben gemist ?
want 3 maanden op een heek studie jaar is best weel / te veel om je jaar af te mogen maken of om over te gaan.

wel zou je bij genoeg inzet je jaar over mogen die ( 1 keer)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 22:38

Roycemack, ik heb wel aanwezigheidsplicht, volgens mij mede doordat ik stufie ontvang.

Vanillia, hier heb ik idd al aan gedacht maar word lastig.. Vlak bij huis kan ik deze opleiding volgen maar daar wil ik niet heen. En anders word het alleen maar verder, reis op dit moment anderhalf uur enkele reis en langer wil ik niet ivm gezin/huishouden/paard/huiswerk.

Ik heb idd dingen zwart op wit kwa mail contact met mijn mentor, vanuit m'n stage heeft die vrouw me met het hoogste beoordeeld van wat je kan halen.
Heb nog steeds contact met die mevrouw en zij heeft mijn verteld dat in het gesprek met mijn mentor om mij te beoordelen heeft hij mij heel erg naar beneden gehaald waarbij zij hem 3! keer op z'n plek heeft gezet. Dit heb ik doorgeven aan de directeur en ze gaan nu contact met haar opnemen.

Fuego, hoeveel ik zelf heb gemist, in de maand december en januari 2 uur per week. In totaal heb ik maar 2 hele dagen gemist. Vandaar dat ik op papier wil zien hoe hun erbij komen dat ik 3 maanden niet ben geweest maar dit krijg ik echter niet.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:05

LizzyLover schreef:
Roycemack, ik heb wel aanwezigheidsplicht, volgens mij mede doordat ik stufie ontvang.

Vanillia, hier heb ik idd al aan gedacht maar word lastig.. Vlak bij huis kan ik deze opleiding volgen maar daar wil ik niet heen. En anders word het alleen maar verder, reis op dit moment anderhalf uur enkele reis en langer wil ik niet ivm gezin/huishouden/paard/huiswerk.

Ik heb idd dingen zwart op wit kwa mail contact met mijn mentor, vanuit m'n stage heeft die vrouw me met het hoogste beoordeeld van wat je kan halen.
Heb nog steeds contact met die mevrouw en zij heeft mijn verteld dat in het gesprek met mijn mentor om mij te beoordelen heeft hij mij heel erg naar beneden gehaald waarbij zij hem 3! keer op z'n plek heeft gezet. Dit heb ik doorgeven aan de directeur en ze gaan nu contact met haar opnemen.

Fuego, hoeveel ik zelf heb gemist, in de maand december en januari 2 uur per week. In totaal heb ik maar 2 hele dagen gemist. Vandaar dat ik op papier wil zien hoe hun erbij komen dat ik 3 maanden niet ben geweest maar dit krijg ik echter niet.

hoeveel dagen moest je naar school ?
hebben ze van die uren absentie dagen genoteerd ?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 23:08

Moet 2 dagen per week naar school. Ze hadden niks op papier staan wbt dagen alleen dat ik 100% afwezig was. ( dat zei de beste man, dit heb ik ook niet gezien met eigen ogen )