Help! Alles in het Engels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_ariskaa

Help! Alles in het Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:06

Ik zit even met de handen in het haar..

Ik ben nu tweedejaars HBO-Rechtenstudent. Aankomend blok is álles in het Engels. Zowel de studieboeken als de lessen en de tentamens.
Hoe ga ik dit ooit doen!? Mijn Engels is niet vreselijk slecht, maar ook niet zo goed dat ik al die begrippen etc. ga begrijpen. Ik zie er echt als een berg tegenop.. Uiteraard heb ik al gezocht naar vertalingen van de studieboeken, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Wie heeft hetzelfde ervaren of kan mij uit deze situatie helpen?
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Bedankt voor het lezen!

Zilfstar

Re: Help! Alles in het Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:09

Wist je dat van te voren niet dan (voor je aan de opleiding begon en nee dit is niet als aanval bedoeld. Vraag me af of de school dit zomaar kan maken nml)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:11

Ik moet wel vaker in het engels studeren en wat ik doe met diverse woordenboeken erbij een samenvatting maken in het Nederlands.
Je Engels word er erg goed,...tenminste...bij mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:12

Vooral gewoon doen. En niet teveel vast blijven hangen op begrippen die je niet kent of weet: probeer de grote lijnen in het oog te houden. Probeer ook samen met studiegenoten te werken, dan kun je elkaar helpen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:14

Vol goede moed erin gaan! Als je vertalingen kunt vinden is dit heel fijn en zal je misschien al een deel op weg helpen, maar dat Engels zul je blijven houden, daarom kun je beter je Engels verbeteren! :)
Als je een tijdje bezig bent met alleen maar Engels leer je het vanzelf. In het begin zul je er waarschijnlijk vrij weinig van begrijpen, maar als je een tijdje bezig bent gaat het steeds beter.

Kun je nu al een beetje voorbereidend werk treffen of krijg je echt pas in het blok je boeken etc?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:15

Wist je dat niet van te voren?
Ik zou vooral veel vragen als je het niet weet.

Goed voor je Engels, zou ik zeggen.
Ik krijg ook veel les in het Engels, heb een Engelse docent die amper NL spreekt en een klasgenoot die geen NL spreekt.

Het is even wennen, je moet er even doorheen maar ik vind het juist wel fijn.

En anders, bijles?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:33

Oh wat herken ik jouw situatie... Mijn eerste jaar was in het Nederlands, maar wel met Engelse boeken (en vaak ook PowerPoints in Engels). Ik ben echt heel slecht in Engels, was nog maar net met een 5 geslaagd. Schrijven ging wel, maar lezen en praten.... :(

In het tweede jaar was opeens alles, maar dan ook echt alles in het Engels. Boeken, colleges, practica, begeleiders, vaak ook docenten, verslagen moesten in Engels. Verslagen en andere geschreven werk was niet van geweldige kwaliteit, maar wel te doen. Praten durfde ik op het begin ook nauwelijks, bang om fouten te maken. Maar dat heeft iedereen op het begin. Ik kan zeggen dat ik er nu echt heel veel profijt van heb! Het niveau van mijn Engels vloog omhoog. Ik heb me achteraf gezien echt druk gemaakt om niks. Het was even omschakelen en de eerste weken was alles best lastig. Maar na een maandje alles in het Engels ging het echt vanzelf.

En echt waar, ik ben een ramp in Engels. Ik heb (of eigenlijk had) er écht een hekel aan en had geen idee hoe ik dit zou overleven. Maar het ging gewoon vanzelf :D Het leuke is dat iedereen in hetzelfde schuitje zit...

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:38

Een vriendin van mij doet sinds kort haar hele studie in het Engels. Op het begin is het even wennen maar na een tijdje wordt het normaal en begrijp je steeds meer. Woordenboek of vertaalmachine erbij zodat je alles goed begrijpt.

Ik raad het af om vertalingen van je boeken te nemen, aangezien de tentamens ook in het Engels zijn. Als je dan alles in het Nederlands leert dan snap je de benamingen in de tentamens niet meer.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:17

Bedankt voor de reacties!

Om even duidelijkheid te scheppen: ik wist aan het begin van vorig studiejaar al dat blok 3 van jaar 2 volledig in het Engels zou zijn. Maarja, dat waren zorgen voor later. :D Vandaag sloeg echter de paniek toe toen ik de studieboeken ontving en er even in ging kijken.

Ook bedankt voor de tips! Toch ook wel handig idd om het boek zelf te lezen in plaats van een vertaling, voor de begrippen etc. Maar ik dacht dat een vertaling voor naast het boek misschien wel handig zou zijn. Dan je met de vertaling precies weet en snapt wat je leert, maar dat je toch ook met het Engelse boek de Engelse begrippen kent?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:18

SSDesign, ik krijg toch ook wel hoop van je verhaal. :o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:22

Wat SSDesign zegt, je groeit er vanzelf in omdat je wel moet en omdat iedereen in het hetzelfde schuitje zit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:32

Wat bij mij altijd goed hielp was veel naar de engelse zenders kijken. En het praten in Engels is een kwestie van doen en niet bang zijn om fouten te maken, want die maakt iedereen in het begin.
Vaak is het wel lastig met vaktermen, hier heeft google translate erg moeite mee, maaaaar vaak is google translate your biggest friend.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:34

Ik denk dat het je uiteindelijk erg mee zal vallen. In het begin zul je even moeten omschakelen, maar na een paar weken weet je niet beter meer. Over de begrippen moet je je ook niet teveel zorgen maken, die zullen echt wel vaak genoeg aan bod komen in het onderwijs, waardoor je er aan het einde van het blok, als je je tentamens moet maken, wel vertrouwd mee bent geraakt. Ik zou je wel willen aanraden je aantekeningen ook in het Engels te maken, anders moet je op je tentamen je eigen aantekeningen eerst weer gaan omzetten naar het Engels. Je geeft al aan dat je Engels niet vreselijk slecht is, dus dan denk ik zeker dat het niet zo'n probleem zal zijn. Zie het ook als een uitdaging en een leuke manier om je Engels te verbeteren, want dat zal zeker (vooral onbewust) gebeuren.

Mocht je trouwens begrippen hebben waar je echt niet uitkomt, mag je me altijd een pb'tje sturen. Heb zelf ook meerdere juridische vakken in het Engels gevolgd de afgelopen jaren. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:41

M_ariskaa schreef:
Ook bedankt voor de tips! Toch ook wel handig idd om het boek zelf te lezen in plaats van een vertaling, voor de begrippen etc. Maar ik dacht dat een vertaling voor naast het boek misschien wel handig zou zijn. Dan je met de vertaling precies weet en snapt wat je leert, maar dat je toch ook met het Engelse boek de Engelse begrippen kent?

Woordenboek erbij of een lijst met de vertalingen van de termen kan erg helpen, maar vertalingen zelf moet je niet aan beginnen, er zijn altijd dingen net iets anders en dat kan je vervolgens bij het examen punten kosten. Gewoon beginnen met de engelse boeken, lees al wat vooruit, dan kan je meteen vragen stellen aan de leraar tijdens het behandelen van die stof.

En BBC is inderdaad een goede, via hun teletektst kan je er meestal ook engelse ondertiteling bij krijgen, dat helpt ook met engels leren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:44

Ik vond het heel erg mee vallen tijdens een vak afgelopen jaar.. Je went er zo snel aan en omdat alles in het engels is kom je er makkelijk in.. ik was blij dat het tentamen ook engels was omdat het soms lastig is om om te schakelen.. als je bepaalde begrippen in t engels hebt geleerd en in t tentamen staat dan t nederlandse woord is t soms lastig terwijl je t eigenlijk wel gewoon weet zeg maar..
Ik zou je er niet teveel zorgen over maken iig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:54

Tamary: de verschillen zouden niet mijn grootste zorg zijn. Zo hadden we bv teksten bij filosofie zowel in het Duits als het Engels en daar spiekte ik regelmatig bij de vertaling. Als er verschillen waren, waren die juist vaak verhelderend, vond ik.
Wel is het denk ik heel verleidelijk om dan teveel in het Nederlands te blijen hangen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:58

In het begin heb je nog dat je er moeite mee hebt, maar als je er dagelijks mee bezig bent gaat je Engels ineens zo goed omhoog dat je het snel genoeg kan bijbenen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:07

Lukt je echt wel Maris!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:23

Ik maak overigens wel altijd aantekeningen (tijdens colleges) in het Nederlands. Soms een Engelse zin tussendoor, ligt een beetje aan mijn stemming. Termen wel altijd in het Engels, het is lastig om dat steeds te switchen en als je het gaat vertalen, is de kans groot dat je het verkeerd vertaalt.

Na ieder college lees ik de bijbehorende stof (artikelen/boek) en mijn aantekeningen van het college nog eens door. De belangrijkste dingen zet ik dan in het Nederlands op papier. Als ik dan ga leren voor een tentamen, kan dat wel in het Nederlands. Mocht ik dan écht stress krijgen en als ik een beetje zenuwachtig ben, dan lukt Engels lezen bij mij wat minder (dat dringt minder door of zo), dus dan heb ik in ieder geval een steuntje achter de hand in het Nederlands. Voordeel is ook dat ik voor mijn tentamen nauwelijks meer hoef te leren, als ik het 1x op heb geschreven (of getypt) weet ik meestal al aardig wat de hoofdzaken zijn :D

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 16:32

Oja, mag ik vragen hoe je dat dan met hoorcolleges doet? In het Engels meetypen of alles gelijk proberen te vertalen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:51

M_ariskaa schreef:
Oja, mag ik vragen hoe je dat dan met hoorcolleges doet? In het Engels meetypen of alles gelijk proberen te vertalen?

Ik maak aantekeningen in het Nederlands. Bij mijn master zijn ook de meeste colleges en boeken in het engels. Je rolt er snel genoeg in :j Ik vind het zelf ook niet zo heel erg fijn, maar ach.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:27

M_ariskaa schreef:

Ik schrijf altijd in het Engels mee. Als je alles in het Engels doet, zitten de termen er veel beter in. :j

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:43

Ik spreek in het dagelijks leven 3 talen, en ik was op de middelbare school zeker geen talen-talent. Dit gaat je vast lukken, je leert het snel als je er gewoon voor gaat!
Ik zou ook zoveel mogelijk gewoon in het Engels doen, niet teveel gaan vertalen. Je moet het examen vermoedelijk ook in het Engels doen, en niet in het Nederlands :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:46

Appelflapje schreef:
M_ariskaa schreef:

Ik schrijf altijd in het Engels mee. Als je alles in het Engels doet, zitten de termen er veel beter in. :j

Ik ook :j