meerderjarig, school zonder toestemming ouders gebeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paf

meerderjarig, school zonder toestemming ouders gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:05

hallo,

Ik heb de laatste tijd erg veel absentie op school wegens prive redenen, ik heb mijn mentor duidelijk verteld dat ik niet wil dat zij mijn ouders hier over inlicht, maar heeft dit wel gedaan. Ik ben hier behoorlijk boos over, en vroeg me af wat ik hier mee kan doen, aangezien dit wettelijk gezien niet mag.

Ayasha
Blogger

Re: meerderjarig, school zonder toestemming ouders gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:07

waarom zou dit wettelijk niet mogen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:08

Was het puur om te informeren of omdat ze zich zorgen maakt en wil proberen te helpen??

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:09

Ik neem aan dat je ouders ook betalen?en daarbij, zolang jij nog inwonend bent en schoolplichtig zijn hun nog steeds verantwoordelijk voor jou, hoe volwassen je jezelf ook vind.

Anoniem

Waarom zijn je ouders niet op de hoogte van het feit dat je zoveel afwezig bent?

Rytir

Ben je nog leerplichtig?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:10

omdat als je meerderjarig bent ze toestemming nodig hebben van jou om iets te doen. Ik woon op mij zelf, en kom bijna niet meer thuis, zorg al meer dan 1,5 jaar voor mezelf.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:10

Wat was de rede dat je mentor gebeld heeft.
In principe zou ze toestemming moeten vragen omdat je meerderjarig bent, maar mogelijk heeft je mentor er een goede rede voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:11

Iets meer info zou wellicht kunnen helpen ... :)
Als je meerderjarig bent en niet mer thuis woont, welke reden hebben ze dan om je ouders te bellen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:12

Ik zou het even aankaarten bij de directeur. Je mentor hoort je vertrouwend persoon te zijn en dat is hij dus duidelijk niet. Of hij had gelijk tegen je moeten zeggen dat hij ging bellen, of hij had het gewoon niet moeten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:12

JJane schreef:
Ik zou het even aankaarten bij de directeur. Je mentor hoort je vertrouwend persoon te zijn en dat is hij dus duidelijk niet. Of hij had gelijk tegen je moeten zeggen dat hij ging bellen, of hij had het gewoon niet moeten doen.

Tenzij ze goede redenen heeft om zich zorgen te maken..

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:13

Zoals in de titel te lezen is de ts meerderjarig en dus niet wettelijk verplicht de lessen te volgen waarbij ik ook aanneem dat zei de opleiding zelf betaald. Waar aan ik het dus kan begrijpen dat ts het niet leuk vind dat de school haar ouders heeft ingelicht. Of dit wettelijk niet of wel is toegestaan weet ik niet.

Maar ts, wellicht hebben ze je ouders ingelicht omdat ze je willen helpen? En is het goed bedoelt?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:14

Ayasha schreef:
JJane schreef:

Tenzij ze goede redenen heeft om zich zorgen te maken..

Dan kan je dat toch gewoon zeggen? Van ik vind dat we dat wel moeten doen. Maar niet stiekem toch bellen. Da's achterbaks.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:14

Mijn afwezigheid was de reden, ze maakte zich zorgen, en het was misschien goed bedoeld, maar ik heb meerdere keren duidelijk gezecht dat ik het niet wil. Dan mag ze zoiets toch niet doen.

Pina22

Is het niet zo dat een mentor iemand moet inlichten als het 'probleem' (ik heb natuurlijk geen flauw idee wat jouw probleem is) levensgevaarlijk is voor dat persoon zelf of iemand anders? (En bij een vriendin van mij vonden ze dat nogal snel...)

Roweentje89

Als je nog thuis zou wonen, wat dus niet meer aan de orde is, mogen ze je ouders wel bellen. Al ben je boven de 18. Enkel als je op jezelf woont is dit niet meer van toepassing. Ik woonde toen ik op het mbo zat ook al op mezelf en moest dus ook zelf naar school bellen als ik ziek was. Als er dan een vervangend iemand zat, vroeg die altijd naar 1 van mijn ouders, maar dan zei ik dat ik op mezelf woonde en toen was het in orde.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:15

Misschien is het makkelijker als je even een beeld schetst, want nu is het een beetje een apart verhaal ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:15

In dat geval is het inderdaad raar dat ze je ouders gebeld hebben? Als ze zich zorgen maken over TS kunnen ze toch beter even met haar overleggen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:17

Tja, met zoveel rare dingen die met de mensen gebeuren en of ze is overkomen.

Vind ik het niet zo gek hoor, al is het niet zo leuk voor jou maar wel volkomen begrijpelijk tenzij je iets te verbergen hebt richting je ouders, dan zit er blijkbaar iets niet goed met jouw situatie en begrijp ik het helemaal................Het is wel voor jouw bestwil hoor en het zijn je ouders hoe dan ook.

Je bent nog jong en dan al opjezelf..........en als je zo vaak afwezig bent en diverse keren erop aangedrongen had om niet je ouders te bellen...........vind ik wel een reden hoor.

Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar het kan en is niet onmogelijk........... dat je misschien in een foute situatie zit zoals bijvoorbeeld dat een loverboy jou in de macht heeft of wat dan ook, ik noem maar dit als een voorbeeld hoor...
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-01-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:18

Roweentje89 schreef:
Als je nog thuis zou wonen, wat dus niet meer aan de orde is, mogen ze je ouders wel bellen. Al ben je boven de 18. Enkel als je op jezelf woont is dit niet meer van toepassing. Ik woonde toen ik op het mbo zat ook al op mezelf en moest dus ook zelf naar school bellen als ik ziek was. Als er dan een vervangend iemand zat, vroeg die altijd naar 1 van mijn ouders, maar dan zei ik dat ik op mezelf woonde en toen was het in orde.

Ik krijg het ide dat TS "op kot" zit waarmee ze dus officieel wel nog thuis zou wonen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:27

Wettelijk zegt de Wet, dat zodra jongeren de leeftijd van 18 jaar bereiken, zijn ze officieel meerderjarig.
Tot hun 21e verjaardag gelden ze namelijk als 'jongmeerderjarigen', wat inhoudt dat hun ouders in die periode wettelijk verplicht zijn om nog te voorzien in de kosten van hun levensonderhoud en hun studie.

Jouw vraag of de school contact met je ouders mag opnemen: wettelijk wel.
Of het tegen de afspraken is tussen jou en jouw mentor is een ander verhaal. Blijkbaar maakt ze zich zorgen. Ik denk dat een goed gesprek met jouw mentor gewenst is. Al is het maar om haar zorgen weg te nemen.
En als jij veel absent bent, is er blijkbaar iets aan de hand.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:31

janouk schreef:
Wettelijk zegt de Wet, dat zodra jongeren de leeftijd van 18 jaar bereiken, zijn ze officieel meerderjarig.
Tot hun 21e verjaardag gelden ze namelijk als 'jongmeerderjarigen', wat inhoudt dat hun ouders in die periode wettelijk verplicht zijn om nog te voorzien in de kosten van hun levensonderhoud en hun studie.

Jouw vraag of de school contact met je ouders mag opnemen: wettelijk wel.
Of het tegen de afspraken is tussen jou en jouw mentor is een ander verhaal. Blijkbaar maakt ze zich zorgen. Ik denk dat een goed gesprek met jouw mentor gewenst is. Al is het maar om haar zorgen weg te nemen.
En als jij veel absent bent, is er blijkbaar iets aan de hand.

Ik heb altijd begrepen dat ze vanaf je 18e niks zonder jou toestemming mogen doen, dit klopt dus niet?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:32

Ayasha schreef:
Roweentje89 schreef:

Ik krijg het ide dat TS "op kot" zit waarmee ze dus officieel wel nog thuis zou wonen..

nee ik woon volledig op mij zelf. sta ook op dit huis gewoon ingeschreven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:34

Maar waarom is die absentie zo een probleem? Ik heb ook wel eens wat hoorcolleges en lessen geskipt, geen haan die er naar kraait. Lessen volgen is niet verplicht. Zat personen in mijn studie "gekend" die je pas de eerste keer zag op de examens.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:36

Maar mijn vraag was eigenlijk meer of ik hier iets mee kan doen, zodat het niet weer gebeurt. (behalve een goed gesprek met mijn mentor, wat ik ook zeker ga doen)

@Gini ik ben nog wel leerplichtig, omdat ik mijn havo niet gehaald heb.