Switchen van pabo naar lerarenopleiding Engels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LauraSaskia

Switchen van pabo naar lerarenopleiding Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 22:42

Hoi, ik had even een paar vraagjes.

Ik zit momenteel in het eerste jaar van de pabo in Utrecht. Leuke opleiding, fijne school en superklas, maar toch ben ik aan het twijfelen. Ik was er heel zeker van dat ik de pabo wilde doen, heb het niet onderschat en het goed overwogen, daar niet van haha.
Toch denk ik dat ik misschien meer op mijn plaats ben in het middelbaar onderwijs. Ik heb een halfjaar stage achter de rug bij de kleuters, wat me niet erg goed blijkt te liggen. Binnenkort word ik overgeplaatst naar groep 7, waar ik erg veel zin in heb. Maar ik vraag me af of ik 'm'n leven op de basisschool wil doorbrengen' haha, om het zo maar even te noemen. Ik heb het idee dat je op de middelbare school als docent zelfstandiger bent en je natuurlijk ook zelfstandigere leerlingen hebt. En de Engelse taal trekt me wel, dus leek het me wel wat dit te combineren :)

Ik vroeg me af wat voor effect dat heeft met stufi, als je na een jaar gaat switchen. Moet je het dan terugbetalen of niet? Ik wil dit jaar wel afmaken, om aan mezelf te bewijzen dat ik wel kan volhouden. En als het me lukt om m'n propedeuse dit jaar te halen, zou ik als het goed is aan de universiteit kunnen beginnen geloof ik? Kan ik dan met alleen een HBO Propedeuse een eerstegraads lerarenopleiding starten, of is het beter die als master te doen ( eventueel als deeltijd ) na een hbo studie tweedegraads lerarenopleiding?

Ben ook wel benieuwd naar verhalen van andere mensen die zijn geswitcht van studie. Voor mijn gevoel is het een beetje, na het eerste jaar of nooit, ivm studiefinanciering van max 5 jaar enz...

Anoniem

Re: Switchen van pabo naar lerarenopleiding Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:17

Als je in september gaat veranderen, betekend dat je een jaar stufie hebt gebruikt. Je krijg standaard 4 jaar stufie, dus na dit jaar heb je nog recht op 3 jaar stufie. Als je binnen 10 jaar EEN hbo/wo diploma haalt, heb je geen schuld.

Dus je kan gewoon switchen mocht je dat nog willen. Het zou natuurlijk mooi zijn als je je p haalt. Wat je ook kan doen is de pabo afmaken en dan daarna nog de leraren opleiding voor engelse docent doen. Dat is dan een tweejarige opleiding als je je pabo hebt behaald.

Ik heb veel geswitcht, omdat ik niet wist wat ik wilde uiteindelijk. Nu heb ik bijna al mijn stufie verbruikt en nog geen diploma op zak helaas... Dus ik raad je aan goed na te denken wat je echt wilt doen en niet bang zijn om te switchen als je het zeker weet! Ik was namelijk wel bang om te switchen en heb mijn oude opleiding te lang volgehouden..

LauraSaskia

Re: Switchen van pabo naar lerarenopleiding Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:17

Okee dankjewel! Ben er nu wel bijna zeker van dat ik wil switchen dit jaar, dus nog even open dagen bezoeken en me goed oriënteren en dan moet het goedkomen!
Nog veel succes met het behalen van je diploma en bedankt voor je tips :)