Voor mijn opleiding tot endoscopieverpleegkundige doe ik samen met twee studiegenoten een onderzoekje naar keelverdoving voorafgaande aan een gastroscopie (kijkonderzoek van de maag)
Graag zou ik ervaringen 'horen' van mensen die dit onderzoek met of zonder deze verdoving hebben ondergaan (
zonder een roesje!)
Werd de verdoving standaard aangeboden of moest je er om vragen?
Werd meteen al gemeld toen ik hoorde dat ik een bronchoscopie moest ondergaan.
Heb je spray of gel gehad?
Spray in keel en neus. Met bananensmaak
Men wilde wellicht via de neus naar de longen, maar ik heb meteen aangeven dat die optie waarschijnlijk niet zou kunnen omdat het bij mij behoorlijk nauw is.
Verdoving in de neus vond ik vreselijk, alsof bij het zwemmen water in de neus krijgt en dan 10 minuten achter elkaar.
Overigens bleek die weg idd te nauw te zijn
Hoe heb je het onderzoek ervaren?
Onderzoek is me ontzettend meegevallen, het was alleen het punt dat de slang bij je huig langs moet dat een soort van vervelend was, kokhalsneigingen, maar toen hij verder was ging dat prima. Rustig blijven ademen en je concentreren op een vast punt.
Ik heb procedure meekunnen kijken op scherm.
zou je er een volgende keer weer om vragen?
En waarom wel of niet?
Mocht ik ooit weer een scopie nodig hebben, graag zelfde behandeling.
Het moet toch gebeuren.
En ik vergelijk de ingrepen die ik moet ondergaan altijd met iets wat ik veel naarder/pijnlijker vond om te ondergaan.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik vooraf een oxazepam heb geslikt, ik ga niet meer moeilijk doen voor nare ingrepen en vraag even een tabletje bij de HA vooraf.
alvast bedankt voor de medewerking