cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:32

Hoe gaan jullie om met de nieuwe regels en wat vind je er eigenlijk zelf van?
Ik heb vooral moeite met het "overrulen" van ouderlijk gezag....
Als ouders het goed vinden, wie ben ik dan om over deze beslissing heen te gaan?
Brand los......

no--a

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:44

Ik vind het persoonlijk vooral vervelend omdat het nu nog moeilijker in te schatten wordt; zien of iemand 16 is of niet is redelijk te doen en iemand van 18 pik ik er vaak ook zo uit. Maar ik moet nu om legitimatie vragen tot 25.... Maar hoe ziet iemand van 25 er uit? Ik vind t maar lastig :n

Verder sta ik wel achter de nieuwe wet. Weet niet precies hoe jij 'overrulen van ouderlijk gezeg' bedoelt?
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het de 16 jarigen lastig wordt gemaakt om aan drank te komen. Zal in het begin vast niet zo gaan als gehoopt, maar ik denk dat het over een paar jaar zeker beter zal gaan.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:45

Ik merk dat sinds die regeling er is, er véél minder alcohol wordt gekocht door jongeren. (beveiliger zei ook al dat het zo rustig is ineens bij de bier/wijnafdeling.)
Een enkele keer moet ik eens om legitimatie vragen, maar nog nooit gehad bij de nieuwe regeling dat ze het óf niet bij zich hadden terwijl ze wel jonger dan 25 leken, óf dat ze jonger dan 18 waren. Dat ben ik nog niet tegen gekomen, heb nog nooit hoeven weigeren zelf. Ze laten ook altijd zelf al netjes hun ID zien. Soms zijn ze dan bijv. ook net 18 geworden ofzo, maar 9 van de 10 keer zijn het wel overduidelijk ouderen die het kopen.
(werk in supermarkt)

Wat ik wel vervelend vind is dat het zo lastig in te schatten is of iemand nou 25 jaar of jonger is. Verschil tussen 16 en 18 is vaak redelijk te zien. Maar daarboven lijkt iedereen zo volwassen. Had regelmatig dat ik iemand ID vroeg en die was dan 26 ofzo. Die hoefde dus eigenlijk niet te laten zien. Maarja hoe kan ik dat ruiken?
(zie dat hierboven zelfde mening is)

maar er zijn wel duidelijk controles aan de gang. Heb al soms gehoord dat mensen tóch mee hebben gegeven aan iemand jonger dan 18, omdat ze vergeten zijn ID te vragen, of dat ze OV-chipkaart als ID accepteerde.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:53

no--a schreef:
Ik vind het persoonlijk vooral vervelend omdat het nu nog moeilijker in te schatten wordt; zien of iemand 16 is of niet is redelijk te doen en iemand van 18 pik ik er vaak ook zo uit. Maar ik moet nu om legitimatie vragen tot 25.... Maar hoe ziet iemand van 25 er uit? Ik vind t maar lastig :n

Verder sta ik wel achter de nieuwe wet. Weet niet precies hoe jij 'overrulen van ouderlijk gezeg' bedoelt?
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het de 16 jarigen lastig wordt gemaakt om aan drank te komen. Zal in het begin vast niet zo gaan als gehoopt, maar ik denk dat het over een paar jaar zeker beter zal gaan.

Als een vader of moeder erbij is en de boodschappen betaald dan vind ik het niet normaal dat ik de id van het bij behorende kind moet controleren en moet weigeren om eventuele drank of sigaretten te verkopen als het kind jonger dan 18 is.
Omdat deze ouder eventueel de drank of de sigaretten aan het kind kan geven....
Ik vind deze maatregel veel te ver gaan.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:55

Die maatregel vind ik ook te ver gaan. Dat had ik wel gehad vorige week ofzo. Moeder was met dochter en die was duidelijk geen 18, eerder 17 ofzo. Maar die kochten wel alcohol. Maar moeder betaalde. Dan vind ik het ook niet kunnen om dan te weigeren, ookal moet t eigenlijk wel. Maar hoe weten we of het voor die jongere bestemd is :S

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:57

Hmmm was dat eerst ook al toen de leeftijd nog 16 was? Of is dat nieuw ingesteld?
Want ik geloof dat die regel een beetje compleet langs mij heen is gegaan :oo

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:02

Inderdaad dat vind ik ook een lastige keuze van de ouder-kind situatie. Ik verkoop de alcohol/tabak gewoon aan de klant als ik niet 'hoor' dat het voor het kind is. In de zin van 'goh, heb je genoeg, was dit wel de goede?' etc.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:02

Ik vind het ook moeilijk inschatten. Ik werk in de horeca en als ze drank bestellen, zou ik eerst moeten vragen om hun legitimatie. Maar omdat ik zelf 18 ben, voelt dit toch raar..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:03

1234 schreef:
Die maatregel vind ik ook te ver gaan. Dat had ik wel gehad vorige week ofzo. Moeder was met dochter en die was duidelijk geen 18, eerder 17 ofzo. Maar die kochten wel alcohol. Maar moeder betaalde. Dan vind ik het ook niet kunnen om dan te weigeren, ookal moet t eigenlijk wel. Maar hoe weten we of het voor die jongere bestemd is :S

Ik vind dat ook zo'n stomme regel.

Als ik met mijn vriend de winkel mee inloop om sigareten te halen voor hem (ik zelf rook niet eens.)
word mij ook gevraagd mij te legitimeren..

Laatst raakte mijn vriend toch vrij ge-irriteerd toen er weer eens gevraagt werd of ik mij ook wou legitimeren.. ik ben 24.. als ik zou roken kan ik ze zelf ook wel halen :+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:10

de hele wet is een beetje krom dus, je ouders kunnen het voor je komen, MITS ze zeggen dat ze het niet aan jou gaan geven. Jij kan met je 18-jarige vriend halen, zelf 2 meter verderop gaan staan, dan is het legaal? En het stomste is ook nog dat je er nog steeds aankomt, wet of niet. Ik ben zelf 16 en ik kom er net zo makkelijk aan als toen ik 14/15 was. Tegenwoordig heeft iedereen wel oudere vrienden, of je vraagt iemand uit de 6e van school of die het voor je willen halen. Makkelijk zat...

Ik ben niet zo'n drinker, af en toe op een feestje, voor mij maakt de wet dus niet echt uit :+

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:12

Het is te merken dat het lastiger inschatten is, ik kreeg gisteren bij het tankstation gewoon sigaretten mee. := (ben 17)
Zelf heb ik er gelukkig niet echt mee te maken, ik werk bij de Action en daar worden natuurlijk geen drank en sigaretten verkocht. Alleen rond de jaarwisseling met het vuurwerk moest ik controleren, dat is nog best lastig!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:20

Het is toch zo dat als er iemand ouder dan 23 mee is, dat die gene verantwoordelijkheid draagt? Dat heeft een Cassiere ons ooit gezegd.. (ik had ID in de auto laten liggen, was 18 toen en de eigenaar van mijn bijrijdpaard kocht de drank, die is 26, uit het hoofd).. Wij kregen het toen in ieder geval wel mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:23

woofie schreef:
no--a schreef:

Als een vader of moeder erbij is en de boodschappen betaald dan vind ik het niet normaal dat ik de id van het bij behorende kind moet controleren en moet weigeren om eventuele drank of sigaretten te verkopen als het kind jonger dan 18 is.

Tsja, maar als iemand van 16 een vriendje meeneemt van 18 heb je dezelfde situatie. En dan moet je ook controleren. :) Waar moet je de grens trekken?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:28

ik vind het maar een rare regel. heb een aantal vrienden die al vanaf hun 16de drinken en roken en die nu nog net geen 18 zijn maar opeens geen bier en sigaretten meer mogen hebben. Ook komen ze de kroegen niet meer in. Nou kom ik daar eigenlijk nooit maar nadat wij gister gezellig met zijn alle uit eten waren geweest wilde we eigenlijk wel ergens gaan zitten maar ja dat kon niet want de helft mag dus de kroeg niet in -_-

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:28

een vriendje van 18 is heel iets anders dan de ouders.....

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:28

Goldwynn schreef:
Het is toch zo dat als er iemand ouder dan 23 mee is, dat die gene verantwoordelijkheid draagt? Dat heeft een Cassiere ons ooit gezegd.. (ik had ID in de auto laten liggen, was 18 toen en de eigenaar van mijn bijrijdpaard kocht de drank, die is 26, uit het hoofd).. Wij kregen het toen in ieder geval wel mee..

Hoe het precies zit met verantwoordelijkheid dragen boven de 23 durf ik niet te zeggen. Weet wel dat ik als cassiere géén drank mag verkopen als één van beiden zich als oud genoeg kan legitimeren en de ander geen bewijs mee heeft. Tenzij dat mijn leidinggevende inschat dat de persoon in kwestie oud genoeg is.

Wij hebben als filliaal verantwoordelijkheid tot aan de deur en wíj krijgen dus op onze donder als de alcohol achter de kassa maar nog binnen de winkel wordt doorgegeven aan minderjarigen.

Regel van niet verkopen wanneer een ouder aanwezig is had ik nog niet gehoord, maar moet zeggen dat ik vanuit mijn werk ook niet de mogelijkheid heb gekregen om de regels allemaal in te zien. Dat gaat me persoonlijk wel ver. Als ouder hoor je in mijn ogen gewoon met je kind boodschappen te kunnen doen, ook als je drank gaat halen;)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:34

Wat ik laatst belachelijk vond was dat ik met mijn moeder boodschappen aan het doen was, en mijn moeder bij de kassa een pakje shag vroeg voor mijn vader. Ze vermoedde dat het voor mij was en wilde het dus niet meegeven omdat ik 16 ben..
na uitleg dat het voor mijn vader was en een andere cassiere die dat bevestigde (zijn allemaal bekenden hier) kreeg ze het mee.
maar omdat ik dus boodschappen doe samen met mijn moeder (ze had dr pols gebroken dus ga ik haar niet alleen laten sjouwen) zou ze het niet meekrijgen als ze denken dat het voor mij is :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:40

woofie schreef:
een vriendje van 18 is heel iets anders dan de ouders.....

Ja, maar zo simpel is het nou niet echt he... :') Hoe bewijs je dat iemand ouder is? Of voogd? Moeten ze dan maar allemaal iets meenemen als bewijs?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:43

woofie schreef:
no--a schreef:

En als bijvoorbeeld de ouder een kind van 3 bij zich heeft, mag je het dan ook niet meegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:46

savieralover schreef:
ik vind het maar een rare regel. heb een aantal vrienden die al vanaf hun 16de drinken en roken en die nu nog net geen 18 zijn maar opeens geen bier en sigaretten meer mogen hebben. Ook komen ze de kroegen niet meer in. Nou kom ik daar eigenlijk nooit maar nadat wij gister gezellig met zijn alle uit eten waren geweest wilde we eigenlijk wel ergens gaan zitten maar ja dat kon niet want de helft mag dus de kroeg niet in -_-

"Al" vanaf hun 16de :')

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:55

Dat had ik vandaag dus, met die Ouder-kind regel.
Vader stond bij mij aan de kassa met zijn dochters, waarvan er 1 nog geen 18 was, schatte ik in. Dus ik zeg op een verontschuldigende manier, dat ik de ID van de meiden moet zien, nav de nieuwe wet. Vader flipte hem en vroeg naar mn baas. Ik leidinggevende erbij gehaald, mocht van haar de drank gewoon meegeven, ze vond wel dat ik goed gehandeld heb.
Bleek dus dat die man dacht dat ik hem heel hard in de zeik aan het nemen was. Ik voelde me wel echt rot op dat moment.

Ik vind het ook behoorlijk lastig inschatten naar of iemand boven de 25 is, en ook die met ouder-kind regel vind ik pittig.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 00:04

@44myrthe44,
Natuurlijk niet....dit geld alleen als het kind boven de 12 is....
maar dan nog, als jij als ouder het goed vind dat jouw 16 jarige thuis een biertje of een wijntje drinkt...
Mag/moet een cassière (vaak zelf ook te jong) jou dan vertellen dat dit niet mag?
Er bestaat ook nog zo iets als ouderlijk gezag toch?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:06

woofie schreef:
@44myrthe44,
maar dan nog, als jij als ouder het goed vind dat jouw 16 jarige thuis een biertje of een wijntje drinkt...
Mag/moet een cassière (vaak zelf ook te jong) jou dan vertellen dat dit niet mag?

Hmm vertel dat tegen die jochies van 10 die hier naast de ingang van de winkel een sigaret staan te roken een paar keer per week.. Hoe komen die eraan dan? Vast ook van pap en mam. Maar ja, onder de 12 zal natuurlijk geen kind roken of drinken. Beetje dubbel hoor. Vind het verantwoordelijkheid van de ouder, niet die van mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:09

Ik vind die regel ook heel vreemt.
Stel dat je vader zijn verjaardag viert en je helpt hem met de boodschappen, dan mag dat dus niet :+
Moet je allemaal suffe dingen bedenken zo dat de cassiere niet weet dat ze bij elkaar horen (1 pak rijst apart gaan afrekenen bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:10

woofie schreef:
@44myrthe44,

Minderjarigen mogen thuis ook gewoon drinken... Maar niet in het openbaar. Daarom mogen ze er dus niet bij zijn bij de verkoop.