Tandarts worden maar ik voldoe aan geen een eis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Tandarts worden maar ik voldoe aan geen een eis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:37

waarmee je toegelaten kan worden op de opleiding.

Ik wist eerst totaal niet wat ik later wil worden. Ineens kwam het beroep tandarts in me op en het enige wat ik dacht was: dat wil ik, ik word tandarts! Maar toen bedacht ik me dat ik havo doe, en je moet er vwo voor gedaan hebben. Ook heb ik een heel ander profiel dan een NG of NT profiel, ik heb namelijk een CM profiel met wiskunde A, Frans, geschiedenis, economie en beeldende kunst. :\

Kan iemand mij vertellen of het alsnog mogelijk is om deze opleiding te gaan doen?

Groetjes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:38

Kun je na Havo niet doorstromen naar VWO?
Vraag anders een gesprek aan met je mentor of mentrix. Zij kunnen je verder helpen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-01-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:38

Kan je niet 2 jaar vwo er achteraan doen met het juiste profiel?
Denk dat het anders onbegonnen zaak is, je hebt geen wiskunde B, biologie ed in je pakket en dat heb je toch echt nodig.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:40

Geen idee. Als ik jou was, zou ik dat met je mentor bespreken. Die weet er vast meer over een opleiding willen volgen maar niet de juiste studierichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:40

Nou dat lijkt me niet, die eisen zijn er niet voor niets.. Het is een pittige studie en met geschiedenis en economie heb je geen enkele basis voor de exacte vakken die je nodig zult hebben.. Tandartsassistente kun je wel doen met een have diploma :j

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:42

Ik zou een gesprek aan gaan met je huidige school of met de uni. Zij kunnen je vast verder helpen. Maar ik gok dat er niks anders op zit dan nog 2 jaar (of 1 jaar via vavo) vwo te gaan doen met het juiste profiel. Is even aanpoten, maar dan heb je ook wat! (moet je het natuurlijk nog wel even halen :Y) )

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:43

Als dat echt is wat je wilt, kan dat natuurlijk! Je hebt meerdere keuzes. Je kunt na je havo nog vwo gaan doen met een nt of ng profiel, waarvoor je waarschijnlijk in de vakantie al wel even aan moet gaan zitten, omdat je dit nooit in je profiel hebt gehad. Een andere mogelijkheid is je hbo propedeuse halen en dan doorstromen. Het punt is dan alleen dat je waarschijnlijk wiskunde, natuurkunde en scheikunde moet gaan bijspijkeren tot uni niveau en hier denk een toelatingstest voor moet doen.. (zo zat het iig met economie op erasmus). Als ik jou was en je zeker weet dat dit is wat je wilt, zou ik doorstromen hierna naar het vwo..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:45

Je moet of VWO hebben met juiste profiel of VWO of HBO propedeuse met deelcertificaten. Als je echt graag wilt (en het ook kan), zou ik het met je decaan bespreken wat de beste route is, je bent dan nog wel wat langer bezig.

Even gezocht:

Ik heb een ander profiel, wat nu?

Vul dan jouw profiel aan met óf vwo-deelcertificaten óf universitair testimonia van de vier profielspecifieke vakken van het profiel Natuur & Gezondheid. Dit zijn de vakken Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde A of B en Biologie.

Een universitair testimonium is een toelatingsexamen aan de universiteit. Die toelatingstentamens heten ook wel voortentamens omdat ze moeten zijn afgelegd/gehaald voordat je met de studie mag beginnen. Voor tandheelkunde kun je de vier vwo-profielvakken van het profiel N&G een universitair testimonium halen. Deze wordt landelijk erkend door alle faculteiten geneeskunde. De tentamens worden georganiseerd door de Centrale Commissies Voortentamen (CCVX) dit is een samenwerkingsverband van de gezamelijke opleidingen geneeskunde en tandheelkunde. Wie slaagt krijgt het landelijk erkend testimonium. Meer over de CCVX, de leerstof, de voortentamens en de manier waarop men zich voor een voortentamen kan opgeven vind je op de website van CCVX.

Ook kun je kunt cursussen volgen die je voorbereiden op een staatsexamen (behalen vwo-deelcertificaten) of een universitair testimonium/voortentamen bij een avondschool of ROC bij jou in de buurt.

De CCVX werkt sinds 1 oktober 2008 samen met de Open Universiteit, die cursussen organiseert die de cursisten optimaal voorbereiden op de voortentamens van de CCVX. Het kruispunt van de samenwerking van de CCVX met de Open Universiteit is het secretariaat van de CCVX. Het secretariaat van de CCVX kan heel veel vertellen over de toelatingseisen en bovendien samen met a.s. studenten afhankelijk van hun voorkennis, plannen en capaciteiten een realistisch plan uitwerken om deficienties weg te werken.

Ook het James Boswell Instituut in Utrecht verzorgt cursussen ter voorbereiding op het staatsexamen of landelijk erkende testimonia. Ook organiseren zij een speciaal "7 VWO". 7 VWO omvat de cursussen wiskunde A of B, natuurkunde, scheikunde en biologie. Iets soortgelijks is het Bètabrugtraject van de UvA.
Daarnaast kun je bij Wiskunde Bijles & Cursus Instituut WisMon terecht voor cursussen wiskunde, natuurkunde en scheikunde op de VU Amsterdam ter voorbereiding op de landelijke Voortentamens.

Ben je naar verwachting op 15 mei nog niet in het bezit van alle vier vwo-deelcertificaten (via staatsexamens) of universitait testimonia (via universitair examens), dan moet je vóór 15 mei een zogenaamde '15-mei verklaring" (VUMC voorbeeld) aanvragen bij de universiteit. Deze heb je nodig voor de IB-Groep.

Ik heb tenminste een propedeuse examen van een HBO opleiding, wat nu?

Bij tenminste een propodeuse opleiding van een HBO kom je niet automatisch in aanmerking voor de mogelijkheid om te loten voor de studie tandheelkunde. Ook dan dien je vwo-deelcertificaten of universitair testimonia van de vier profielspecifieke vakken van het profiel Natuur & Gezondheid te behalen. Je volgt dan dezelfde procedure als VWO scholieren met een ander profiel. Zie aldaar!

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:46

Enkel wanneer je een vwo diploma met het juiste profiel hebt kan je, mits je wordt ingeloot, de opleiding tot tandarts gaan volgen. Als ik jou was zou ik na je havo dan ook vwo gaan doen. De opleiding voor tandarts is deze moeite naar mijn mening dubbel en dwars waard.

Met havo kan je mondhygieniste worden. Helaas voor jou heb je daar niet het juiste profiel voor gekozen. (Ik ben zelf mondhygieniste) veel succes!

even toevoeging. Na de hbo opleiding mondzorgkunde kan je met vwo certificaten mee proberen te doen met een schakeljaar tandheelkunde. Die opleiding duurt dan nog eens 4 jaar.
Laatst bijgewerkt door karlos op 29-01-14 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:48

Plus vergeet niet dat Tandheelkunde een lotingsstudie is. Dus mocht je dan toch op 1 of andere manier aan je VWO komen met het juiste profiel, heb je nog kans dat je wordt uitgeloot. Er waren vorig jaar 1419 aanmeldingen en maar 243 plekken in totaal. Als het je droom is moet je je natuurlijk daardoor niet laten tegenhouden, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:48

Ik weet niet waar je de opleiding zou willen volgen. Maar een vriendin van mij had wel het juiste diploma(VWO natuur en gezondheid en natuur en techniek) met goede cijfers. Zij wou de opleiding in Groningen volgen, echter is tandheelkunde in Groningen een lotingstudie. Zij is 3 jaar achtereen uitgeloot en mocht dus met haar vwo diploma de opleiding niet volgen, dus zelfs met het juiste diploma en vakkenpakket ben je niet zeker van een plekje op de studie. Je zou eventueel ook HBO mondzorgkunde kunnen overwegen.

Steef

Re: Tandarts worden maar ik voldoe aan geen een eis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:02

De loting is inderdaad een groot nadeel.. Ik ben uiteindelijk ook recht gaan doen ipv economie, omdat ik dan een toelatingsexamen moest doen en dan misschien alsnog werd uitgeloot. Vond dat vrij zonde van m'n inzet dan :')

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:15

Je kunt altijd eens in België kijken voor een tandartsopleiding. Daar zijn volgens mij geen lotingen en minstens zo goed onderwijs. Als je nu dan eerst die 2 jaar VWO doet ben je ook oud en wijs genoeg om zo ver van huis te gaan studeren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:27

kriistellx schreef:
Ik wist eerst totaal niet wat ik later wil worden. Ineens kwam het beroep tandarts in me op en het enige wat ik dacht was: dat wil ik, ik word tandarts!

Ik ga toch even in de tegengas modus. Als ik dit zo lees klinkt het als "Ik wil een paard! Ik heb geen geld, geen stalling en geen ervaring met of verstand van paarden, maar dat is wat ik wil, een eigen paard".

Wil je dat echt, dan zijn er met veel doorzetten en een portie geluk mogelijkheden om een eigen paard te krijgen, of iets daar dicht bij. Wat wil je over twee weken, maanden, over een jaar? Nog steeds dat paard? Of toch een mountainbike of een nieuwe laptop?

Zo ook de tandartsopleiding, hoe weet je dat dat het beroep van je dromen is? Heb je een paar dagen bij een tandarts meegedraait (zeg maar, de nodige tijd op een manege geholpen). En hoe lang weet je dat je die kant op wilt?

Wil je echt echt tandarts worden dan zijn er veel goede tips gegeven. En wens ik je veel succes toe, hard werken om een droom te laten uitkomen wordt niemand slechter van.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:31

Bedankt allemaal voor de info!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:39

Vergeet niet dat TS "pas" 16 is ( no offence ts) dan kun je niet verwachten dat ze al dagen heeft meegelopen. Het is goed om wat voor ogen te hebben, ook al ben je er niet zeker van. Zeker op die leeftijd. Van al mijn kennissen/vrienden/familie ken ik maar 1 iemand die van jongs af aan wist wat ze wilde, en dat ook daadwerkelijk is geworden.

Ben het wel met je eens dat als ze dit graag wilt er nog flink wat voor zal moeten doen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als TS uit het juiste hout is gesneden. Of dat zo is weet ik niet maar wie weet :)

Rex_Rolfo schreef:
kriistellx schreef:
Ik wist eerst totaal niet wat ik later wil worden. Ineens kwam het beroep tandarts in me op en het enige wat ik dacht was: dat wil ik, ik word tandarts!

Ik ga toch even in de tegengas modus. Als ik dit zo lees klinkt het als "Ik wil een paard! Ik heb geen geld, geen stalling en geen ervaring met of verstand van paarden, maar dat is wat ik wil, een eigen paard".

Wil je dat echt, dan zijn er met veel doorzetten en een portie geluk mogelijkheden om een eigen paard te krijgen, of iets daar dicht bij. Wat wil je over twee weken, maanden, over een jaar? Nog steeds dat paard? Of toch een mountainbike of een nieuwe laptop?

Zo ook de tandartsopleiding, hoe weet je dat dat het beroep van je dromen is? Heb je een paar dagen bij een tandarts meegedraait (zeg maar, de nodige tijd op een manege geholpen). En hoe lang weet je dat je die kant op wilt?

Wil je echt echt tandarts worden dan zijn er veel goede tips gegeven. En wens ik je veel succes toe, hard werken om een droom te laten uitkomen wordt niemand slechter van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:54

chocobroodje schreef:
Vergeet niet dat TS "pas" 16 is ( no offence ts) dan kun je niet verwachten dat ze al dagen heeft meegelopen. Het is goed om wat voor ogen te hebben, ook al ben je er niet zeker van. Zeker op die leeftijd. Van al mijn kennissen/vrienden/familie ken ik maar 1 iemand die van jongs af aan wist wat ze wilde, en dat ook daadwerkelijk is geworden.

Ik heb kids in middelbare schoolleeftijd, zit er dus middenin ;)
Eén wist eigenlijk al van jongs af aan welke kant hij op wil, de ander heeft nog geen idee. Juist omdat TS er hard aan zal moeten trekken is het misschien niet slecht als ze een (nog) beter idee kan krijgen wat het beroep in de praktijk inhoud. Is het dan nog steeds haar droomberoep ben ik de eerste om haar veel succes toe te wensen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:57

De mondhygiënist in de praktijk bij mijn tandarts is ook bezig met de opleiding tandheelkunde. Als je al mondhygiënist bent is dat makkelijker (vrijstellingen enzo). Hij loopt ook mee met de tandartsen als assistent enzo.

Is misschien nog niet helemaal wat je wil maar wel realistischer (vavo vakjes erbij doen is best te doen als je het echt wil, ik heb het ook gedaan :j )

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:07

De studie is een loting over heel Nederland en flink zwaar, toegangseisen zijn vast. Opleiding mondzorgkunde (ook een loting) is ook een optie als de richting je aanspreek. Een open dag bezoeken of een keer meelopen geeft een duidelijker beeld van de opleiding.

Zelf studeer ik tandheelkunde (in Amsterdam) dus als je verder nog vragen hebt staat mijn pb-box open :)