Dilemma; stoppen met studie? En wat dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Dilemma; stoppen met studie? En wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:52

Hallo allemaal.

Momenteel volg ik de studie Sociaal Juridische Dienstverlening (hbo) en ik ben bang dat ik dit niet ga halen. Zit er dan ook aan te denken om nu te stoppen.

Voor deze opleiding heb ik Sociaal Maatschappelijk Dienstverlening (mbo4) gevolgd. Met deze opleiding heb ik 0% kans op een baan. Dat is ook de reden dat ik SJD ben gaan studeren. Ik was eigenlijk liever meteen aan het werk gegaan en had dan ook te weinig motivatie voor deze studie. Daarnaast viel het ook tegen omdat ik er eigenlijk wat anders van had verwacht. Vooral de rechtsvakken vallen mij tegen en dit is juist het juridische gedeelte.

Nu zit ik er aan te denken om Maatschappelijk Werk en Dienstverlening te gaan studeren. Maar ik ben bang dat dat ook dat niet gaat werken. En dan zit ik met een studieschuld terwijl ik dan geen opleiding heb waarmee ik aan het werk kan.

Een andere mbo opleiding zit er ook niet in, want ik heb al 4 jaar stufi gehad.

Het lijkt mij heel erg leuk om iets met schuldhulpverlening of bewindvoering te doen.
Maar voor schuldhulp heb ik dus een SJD opleiding nodig en de regels van bewindvoering gaan veranderen en is dus ook geen mogelijkheid meer.

Verder zie ik geen andere mogelijkheden.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Warboel

Re: Dilemma; stoppen met studie? En wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:58

Als je wil stoppen, zou ik dat deze week nog doen :j
Voor 1 februari stoppen is gunstiger. Dan wordt je beurs automatisch een gift als je niet meer doorgaat.
Ik heb aankomende week mijn laatste schoolweek, daarna ga ik 7 maanden werken en in september weer opnieuw beginnen.

Dan heb je nog ruim de tijd om open dagen te bezoeken en te bedenken wat je wilt.
Je hebt dan alleen wel van september - januari je stufi opgebruikt, dus krijg je later niet meer die maanden als je doorstudeert.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:11

Warboel schreef:
Als je wil stoppen, zou ik dat deze week nog doen :j
Voor 1 februari stoppen is gunstiger. Dan wordt je beurs automatisch een gift als je niet meer doorgaat.
Ik heb aankomende week mijn laatste schoolweek, daarna ga ik 7 maanden werken en in september weer opnieuw beginnen.

Dan heb je nog ruim de tijd om open dagen te bezoeken en te bedenken wat je wilt.
Je hebt dan alleen wel van september - januari je stufi opgebruikt, dus krijg je later niet meer die maanden als je doorstudeert.

De eerste 5 maanden is dacht ik sowieso een gift. Een maandje terug betalen maakt mij niet zoveel uit.
Ik wil namelijk nog wel wachten tot ik mijn cijfers van de laatste 2 toetsen terug krijg. 1 heb ik nog hoop op en die ander heb ik sowieso niet gehaald.

Ik zit alleen wel te denken om dan in februari nog in te stromen op een opleiding. Moet dan alleen nog even navragen hoe dat zit met de behaalde vakken. Ik zit er niet op te wachten alles over te doen. Bij vrijstellingen krijgen je namelijk niet je studiepunten en ik vraag me af hoe dat zit als ik overgeplaatst zou worden in hetzelfde jaar op dezelfde school.

Daarnaast moet ik even bekijken hoe dat nou precies zit met het sociaal leenstelsel. Lees nu dat volgend schooljaar de prestatiebeurs wordt afgeschaft en daar zit ik ook niet op te wachten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:54

Nog niet per volgend jaar, dat is een jaar uitgesteld. Toch is het wel de moeite waard om even DUO hierover te bellen TS, want die 1 februari-regel is wel handig om in je overweging mee te nemen. Voor zover ik begrijp betekent het nl. ook dat je dit jaar niet 'verliest', mocht je toch hierna nog weer een (andere) opleiding gaan doen. Precies weet ik 't niet, maar een belletje naar DUO kan dat ophelderen. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 23:58

Hanmar schreef:
Nog niet per volgend jaar, dat is een jaar uitgesteld. Toch is het wel de moeite waard om even DUO hierover te bellen TS, want die 1 februari-regel is wel handig om in je overweging mee te nemen. Voor zover ik begrijp betekent het nl. ook dat je dit jaar niet 'verliest', mocht je toch hierna nog weer een (andere) opleiding gaan doen. Precies weet ik 't niet, maar een belletje naar DUO kan dat ophelderen. :)

Oh dat ga ik even uitzoeken en ga morgen meteen even bellen!