Gelijkheid HBO ergotherapie diploma Belgie-Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Gelijkheid HBO ergotherapie diploma Belgie-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 17:53

Hoi!

In september wil ik gaan beginnen in Hasselt aan de HBO ergotherapie. ( kom zelf uit Nederland)
De reden hiervan is puur financieel...in Nederland betaal je al zo'n 6000 euro ZONDER boeken voor de hele opleiding en België betaal je 2000,- voor de hele opleiding.
Nu hoor ik van hier en daar verhalen dat het diploma van België minder "waard" zou zijn in Nederland.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee??

K_im

Re: Gelijkheid HBO ergotherapie diploma Belgie-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:30

Waarom zou het diploma vanuit België dan minder waard zijn? Ik ben wel benieuwd naar de verklaring daarvan. Is het daar op vergelijkbaar niveau als in Nederland (geen idee of het daar ook HBO heet?)? Hoe staan die scholen daar aangeschreven?

(Ik ben zelf student Ergotherapie in Amsterdam)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 18:40

K_im schreef:
Waarom zou het diploma vanuit België dan minder waard zijn? Ik ben wel benieuwd naar de verklaring daarvan. Is het daar op vergelijkbaar niveau als in Nederland (geen idee of het daar ook HBO heet?)? Hoe staan die scholen daar aangeschreven?

(Ik ben zelf student Ergotherapie in Amsterdam)

Het heet ook in België hbo bachelor net zoals hier en ze werken samen met hogeschool Zuyd Heerlen dus zou ook niet weten waarom het een ander diploma zou zijn. Het is internationaal geldig dus daarom vroeg ik me af of iemand er ervaring mee heeft...
Heb net een nederlandse ergotherapeut gemaild of zij me misschien iets kan vertellen over de gelijkenis van nederland/belgie.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:45

Zou je mij dat (eventueel via PB) ook willen laten weten? Ben toch wel nieuwsgierig!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 18:49

K_im schreef:
Zou je mij dat (eventueel via PB) ook willen laten weten? Ben toch wel nieuwsgierig!

Zeker, zodra ik iets weet mail ik je.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:10

het omgekeerde is eerder waar. Ik heb destijds mijn diploma makelaar/taxateur o.g. in NL gehaald, en ben vlak daarna verhuisd naar BE, mijn diploma was daar niet geldig -O- In BE was het destijds een opleiding van 6wken (ipv 3 jaar in NL, die ik wel verkort in 1 jaar heb gedaan)

Mijn veiligheidskundige opleiding heb ik bewust in BE gedaan omdat ze in BE het NL diploma niet volledig accepteren (kon dan geen mgr zijn in BE, terwijl ik zowel in BE als NL werk als zelfstandige) De kosten waren idd maar een schijntje tegenover dezelfde opleiding in NL

De voordelen van 1 Europa! :r

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:21

Dus als ik het goed begrijp, is een opleiding van zes weken in België, volgens de Belgische standaarden, 'beter', dan een driejarige opleiding in Nederland? Als het gaat om de opleiding Makelaar/taxateur dan. Dan vraag ik mij echt af in hoeverre iemand in staat is om in zes weken meer te leren, dan in drie jaar!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:31

jij zegt wat ik denk. Geef allen de feiten weer want ik was destijds van plan een makelaarskantoor te openen in BE. Denk dat het eerder een kwestie van cultuurverschil is want makelaar was, toen ik de opleiding deed, nog een beschermd beroep in NL, wat het nu niet meer is. Tegenwoordig kun je ook HBO makelaardij opleidingen doen die gewoon een wassen neus zijn. Degene die daarna de opleiding doen die ik gedaan heb komen 9/10 keer van een koude kermis thuis want ze halen het gewoon niet- heb daar meerdere voorbeelden van in mijn eigen vriendenkring.

Overigens zeer blij dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb! het wereldje stond me al tegen, maar ik dacht dat als ik alles zelf zou (kunnen) doen, het anders zou zijn.
Ben heel blij met het pad dat ik uiteindelijk gekozen heb.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:25

Ik zou het voor je kunnen navragen op school, studeer zelf ergotherapie in Amsterdam.
Houd er wel rekening mee dat er qua bezuinigingen etc. weer andere regels in België gelden dan in Nederland. Wij zijn bijvoorbeeld veel bezig met de eerstelijns ouderenzorg, omdat de ouderen in NL steeds meer thuis komen te wonen. Wellicht is dit in België anders en word je dus ook in andere richtingen opgeleid. ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:08

xLoki schreef:
Ik zou het voor je kunnen navragen op school, studeer zelf ergotherapie in Amsterdam.
Houd er wel rekening mee dat er qua bezuinigingen etc. weer andere regels in België gelden dan in Nederland. Wij zijn bijvoorbeeld veel bezig met de eerstelijns ouderenzorg, omdat de ouderen in NL steeds meer thuis komen te wonen. Wellicht is dit in België anders en word je dus ook in andere richtingen opgeleid. ;)

Als je wil mag je het zeker vragen. Ben zelf ook al ietsjes wijzer geworden. Er zijn een paar competenties die een nederlands diploma wel hebben en belgie niet ( volgens nederland ) als je die competenties niet hebt mag je geen diagnose stellen. België is zich nu op dit moment in aan het spannen om te bewijzen dat het gewoon dezelfde stof is etc...het is een internationaal diploma dus overal geldig.
Nederland probeerd Belgische studenten voor zich te winnen om deze "competenties" alsnog te halen in nerderland ( geld kwestie)
Zo heb ik het begrepen...

zelf ook een Ergotherapeut gemaild en die wist nergens van.