In september ben ik gestart met de opleiding illustratie op de Willem de Kooning Academie. Supergaaf, dat was echt de opleiding van mijn dromen, en ik wilde het echt heel graag!
Was en wilde ja.
Vanaf het begin heb ik mij er niet helemaal 100% op mijn plek gevoeld; ik wist nooit echt waarom, maar dat het zo was, was mij wel duidelijk. Dacht dat het gewoon wennen was, ik kwam van het MBO (Grafisch Lyceum, waar ik echt de tijd van m'n leven gehad heb) en die stap is gewoon best groot.
Maar het gevoel ging niet weg, werd eerder erger. Mijn eerste beoordeling ging nog goed; 2 7en en een 8. Maar daarna.. 1 groot drama. Alleen maar onvoldoendes, ik werd zo onzeker dat ik niet meer durfde te presenteren of mijn werk aan de docenten te laten zien... Nu loop ik dus mijlenver achter. Heb dinsdag een herkansing maar heb er nog niks aan gedaan.
Gister kwam de druppel die voor mij de emmer deed overlopen; de zoveelste onvoldoende terwijl ik zó m'n best gedaan had en zo hard gewerkt had. En waarom? Ik begrijp het gewoon niet. De uitleg is zo vaag.
Toen kwam het hoge woord er eindelijk uit, het gevoel dat ik zo lang verdrongen had. Ik vind het gewoon niet leuk. Het is niet mijn opleiding, terwijl ik het zo graag wilde. Volgens de docenten is het niet dat ik niet goed genoeg ben, en dat ik mooie dingen maak, maar dat mijn gedachtegang gewoon niet goed genoeg is. Ik ben conceptueel niet sterk genoeg en denk niet autonoom genoeg. Alles is te toegepast, terwijl hun het liever lekker vaag zien

Vrijdag heb ik een gesprek met mijn studieloopbaancoach, ik denk (weet bijna zeker) dat ik hier in ieder geval mee stop in februari. Dan heb ik 7 maanden voor ik weer met een nieuwe opleiding kan beginnen. Half jaartje werken en nadenken, er gewoon even tussen uit zijn.
Maar dan?
Ik wil graag nog verder leren. Zie het nog niet zitten om nu al te gaan werken voor vast.
Mijn opties zijn:
- Het opnieuw proberen in september (kan ook een andere richting als Grafisch Ontwerp zijn)
- Een andere creatieve opleiding, als Communicatie en Multimedia Design
- Iets heel anders. Ik had de opleiding Gezondheidszorg Technologie gezien en dat lijkt mij erg interessant.
Maar... Ik heb vmbo gedaan (wel natuurkunde, scheikunde en wiskunde) en daarna MBO, en alles is dus een beetje weggezakt qua rekenen e.d. en daarnaast heb ik dyscalculie, dit betekend niet dat ik niet kán rekenen, maar dat ik het heel moeilijk vind.
Zaterdag is het open dag, dan ga ik even bij CMD kijken sowieso. En even bij het Grafisch Lyceum langs, even daar uithuilen

Vind het gewoon heel moeilijk
Heeft iemand tips, ideeën of wil mij gewoon een beetje opbeuren
Warboel
)
Weet je, als het niet bij je past dan houdt het gewoon op. Wel heel verstandig van je dat je daar nu gewoon eerlijk in bent naar jezelf hoor. Je kunt nog 1 of 2 jaar aanmodderen (ik heb het in mn eigen klas ook gezien) en daar word je uiteindelijk alleen maar ongelukkiger van.
) en wat mij heeft geholpen is heeel veel studiekeuzetesten doen, met veel mensen erover praten en het is nu het moment van de open dagen dus doe daar ook vooral je voordeel mee. Je weet dat je je voor 1 mei weer in moet schrijven?