keyboard akkoorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjeex

keyboard akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:08

als eerste, ik weet echt niet of dit goed staat .. :o

hoihoi,

voor muziekles op school moeten wij het liedje Cups van Anna Kendrick leren.
de meeste akkoorden die we moeten leren ken ik al, maar deze niet:

Am G
F
C
Dm G

weet iemand hoe ik deze met de rechterhand moet spelen?
en eventueel ook met links.

alvast bedankt !!

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:12

Am: A C E
G: G B D
F: F A C
C: C E G
DM: D F A

Afbeelding

Hier even een plaatje van een piani ter verduidelijking :)

Je kunt akkoorden met links én rechts spelen
Laatst bijgewerkt door Snorretje op 17-01-14 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:13

Akkoorden doe je altijd met links. Ik kan even kijken of ik een blaadje nog heb met verschillende akkoorden erop dan kan ik een foto maken en die naar je sturen ;)
Heb even gekeken maar ik heb hem niet meer.

Kady1

Re: keyboard akkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:14

Je kan akkoorden ook gewoon met rechts doen hoor, Ik ben zelf niet echt een piano wonder maar als ik me zelf begeleid op piano pak ik links baslijnen en rechts akkoorden (aldanniet gebroken of heel)

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:15

bedankt! maar is Am hetzelfde als Am G ? of moet ik met rechts Am spelen en met links G ? het zelfde geld voor Dm

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:15

FlameHorse schreef:
Akkoorden doe je altijd met links. Ik kan even kijken of ik een blaadje nog heb met verschillende akkoorden erop dan kan ik een foto maken en die naar je sturen ;)

ow okee, jammer !
maar ik het het altijd recht geleerd ?

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:17

Je kunt akkoorden met beide handen spelen :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:17

FlameHorse schreef:

In de pop muziek speel je akkoorden bijna altijd met de rechterhand. Eigenlijk met beide handen, de bastoon maakt ook deel van het akkoord uit.

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:19

jaa maar wat moet ik dan als basnoot spelen bij de akkoorden ? :+

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:20

Ik speel altijd de grondtoon daarbij, dus bijvoorbeeld bij G dan G aanslaan

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:21

doe ik ook, maar hoe moet dat bij Am G en Dm G ?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:21

Ik speel de akkoorden eigenlijk altijd met de linkerhand...

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:25

Liesjeex schreef:

Ik denk dat Am G gewoon de volgorde is maar dat die dan voor één regel tekst is die erbij hoort? Heeft de docent daar niks over gezegd?

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:26

Snorretje schreef:
Liesjeex schreef:

Ik denk dat Am G gewoon de volgorde is maar dat die dan voor één regel tekst is die erbij hoort? Heeft de docent daar niks over gezegd?

wat bedoel je precies ? begrijp het niet helemaal..

docent zei dat we het zelf moesten uitzoeken :+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:29

Bij Am speel je een A in de bas, bij G een G in de bas, bij Dm een D in de bas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:34

Ik denk dat het hier gewoon gaat om opvolgende akkoorden, dus eerst Am en daarna G.

Maar je kunt ook een andere toon in de bas hebben, dat wordt meestal genoteerd als Am/G

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:38

Liesjeex schreef:
FlameHorse schreef:

ow okee, jammer !
maar ik het het altijd recht geleerd ?

Ik heb het altijd met links geleerd maar hoor net dat het met allebei kan dus dat zal dan wel kloppen. ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:53

Ligt er een beetje aan wat je speelt, in de klassieke muziek komt het nogal wat voor dat je met links het akkoord aangeeft en rechts een melodie speelt; maar dat is ook met een reden op een bepaalde manier gecomponeerd en is ook echt bedoeld om zo gespeeld te worden en niet anders.
In de pop muziek, waar je als pianist veelal een begeleidende rol hebt, en vooral met leadsheets werkt (dus je krijgt puur de akkoorden voor je neus, met hier en daar misschien nog een melodietje uitgeschreven) heb je veel meer vrijheid in je spel. Je bent natuurlijk ook vrij om het gehele akkoord in je rechterhand te spelen, maar als je de toonaangevende (:+) functies van het akkoord wegmoffelt in het lage register komen ze over het algemeen niet echt tot hun recht.
Het vergt echter nogal wat oefening en ervaring om melodie en de belangrijkste functies van het akkoord tegelijk te kunnen spelen met éen hand terwijl je met de rechterhand de bas speelt, dus je ziet vaak dat beginners de opdracht krijgen om recht akkoorden en links melodie te spelen. Niet mijn manier van lesgeven, maar goed, het is dus pop muziek en je bent kwa invulling van de akkoorden vrij om te doen en te laten wat je zelf wil en mooi vindt, er is geen foute manier! Of het dan mooi is of niet ligt aan het oor van je luisteraar. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:54

Je kunt akkoorden op eindeloos veel manieren spelen :)

Meestal speel je als je voor het eerst liedjes gaat spelen links de akkoorden, en dan rechts de melodie. Maar als je zang of instrumenten gaat begeleiden, kies je vaker voor de bas met links en de akkoorden rechts.
Nog uitgebreider is als je de bas en enkele tonen uit de akkoorden (meestal de quint, dus de vijfde toon, bij een C-akkoord is dat de G) met links, en de melodie en akkoorden met rechts. Je kunt het dus steeds ingewikkelder maken :)

Experimenteer er ook maar eens een beetje mee, is heel leuk. Je kunt een akkoord bv 1 keer aanslaan, of 2 keer per maat, of gebroken, dus de noten na elkaar (bv a - c - e - c).

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:59

bedankt voor alle reacties ! volgens mij heeft mijn docent expres niks gezegt, zodat we zelf mochten kiezen hoe moeilijk we het willen maken. ik zou graag met links basnoot en recht akkoorden willen spelen, iemand nog tips ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:03

Heb het even voor je uitgezocht op de piano, wat je het beste kunt spelen;
Cis E A
D G B
C F A
C E G
D F A
B D G

In die volgorde. Als je een beetje een muzikaal gehoor hebt kun je misschien de akkoorden aanslaan met je linkerhand en met je rechterhand de melodielijn erbij doen. Succes ermee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:05

Bambolina schreef:
Ligt er een beetje aan wat je speelt, in de klassieke muziek komt het nogal wat voor dat je met links het akkoord aangeeft en rechts een melodie speelt; maar dat is ook met een reden op een bepaalde manier gecomponeerd en is ook echt bedoeld om zo gespeeld te worden en niet anders.
In de pop muziek, waar je als pianist veelal een begeleidende rol hebt, en vooral met leadsheets werkt (dus je krijgt puur de akkoorden voor je neus, met hier en daar misschien nog een melodietje uitgeschreven) heb je veel meer vrijheid in je spel. Je bent natuurlijk ook vrij om het gehele akkoord in je rechterhand te spelen, maar als je de toonaangevende (:+) functies van het akkoord wegmoffelt in het lage register komen ze over het algemeen niet echt tot hun recht.
Het vergt echter nogal wat oefening en ervaring om melodie en de belangrijkste functies van het akkoord tegelijk te kunnen spelen met éen hand terwijl je met de rechterhand de bas speelt, dus je ziet vaak dat beginners de opdracht krijgen om recht akkoorden en links melodie te spelen. Niet mijn manier van lesgeven, maar goed, het is dus pop muziek en je bent kwa invulling van de akkoorden vrij om te doen en te laten wat je zelf wil en mooi vindt, er is geen foute manier! Of het dan mooi is of niet ligt aan het oor van je luisteraar. :)

Andersom bedoel je, voor zover ik weet speel je namelijk altijd rechts de melodie omdat dat wat hoger is :) Anders valt het erg weg.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:39

eeuuh pardon, dat bedoelde ik ja :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:54

Dacht al :P

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:44

Dit is de reden waarom ik geen dressuur proefjes rijdt :+