Weer aan de studie? Op 'deze' leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Weer aan de studie? Op 'deze' leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:33

Ik ben nu 40 jaar en heb 2 kinderen (nee, dit is geen contact advertentie ;) ) van 4 en 6 jaar. Beide op school dus.
Ik zit nu een aantal maanden in de WW (contract niet verlengd) en heb het idee dat het nog wel even kan duren.

Stil zitten is niet mijn ding. Ik ga iedere ochtend mijn paard doen en de rest van de dag vermaak ik me wel totdat de kinderen komen, maar waarom niet studeren?

Wie heeft dit ook gedaan? Op deze leeftijd nog gaan studeren en heb je toen iets heel anders gekozen dan je oorspronkelijke vakgebied?

Ik heb een P&O opleiding en mijn middelbare onderwijs was gericht op werken op KDV etc.

Na 10 jaar op HRM afdelingen te hebben gewerkt (ook als leidinggevende) heb ik daarna 2 jaar als Locatiemanager KDV gewerkt.

De banen liggen niet voor het oprapen dus ik wil mijn CV pimpen met een studie.

Zelf zat ik te denken aan HBO Arbeidsrecht of Rechten.

Wie wil mij zijn ervaring delen of tips geven?? Alles is welkom!

Bedankt!!

Mungbean

Re: Weer aan de studie? Op 'deze' leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:38

Zeker doen!
Maar let op, sommige studies hebben en 'verloop datum'.
Onderwerpen die gevoelig zijn voor verandering vereissen soms dat je minimaal een aantal uren per jaar in dat onderwerp gewerkt hebt, anders vervalt de licentie. Kwaliteitsmanagement is daar bijvoorbeeld 1 van.
Als je dan geen aansluitende baan vind is dat een beetje zonde van je geld.

Welke studie handig is voor jou ligt natuurlijk aan het soort baan wat je zou willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:41

Absoluut doen, alleen altijd opnemen met het UWV. Het zijn een stel lastpakken en je bent zo je uitkering kwijt. Ben in de jaren 90 omgeturnd, heb er nog steeds profijt van.( was toen iets jonger dan 40).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:43

Dat wist ik inderdaad niet. Goed dat je dat zegt.

Ik wil de studie ook kunnen volhouden als ik onverhoopt wel een leuke baan tref. Het moet dus te combineren zijn.

HRM vind ik het leukste en daar kan ik met beide studies terecht. Ik vraag me af met welke studie ik meer kans heb op een leuke baan. Ik hoef geen carrière te maken in de zin dat ik over 10 jaar directeur wil zijn bij een multinational :P
Maar ik wil wel graag een uitdagende functie waar ik mijn ziel en zaligheid in kwijt kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:56

Ja, doen!!!!!!!! Zegt zij, die al 2jr twijfelt. Maar die twijfel is meer wat ik wil doen, dan of ik iets wil doen. Heb een slecht CV ondanks eigen baas te zijn geweest en wil wel echt aan de bak kunnen.

Onze zoon van 16 is ook aan het orienteren en die leert juist te kiezen voor wat je vooral leuk vindt en goed in bent. Hij kan namelijk ook niet kiezen. Maar ik durf niet alleen te kiezen op wat ik leuk vind.

Ben ook heel erg bang dat als ik klaar ben, ze ook de keus hebben voor iemand die jonger is en al meer ervaring heeft op dat gebied, stages heeft gelopen etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:57

Ik heb heel veel 'oudere' studiegenoten in mijn klas, gewoon doen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:17

Gewooon doen ;)

Op het HBO kom je allerlei leeftijden tegen, ke bent daar echt nog niet te oud voor!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 13:05

Nu eens even uitzoeken wat het allemaal kost en hoeveel tijd er in gaat zitten. :o

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:13

Zit in hetzelfde schuitje bijna :D bijna 40 jaar, 2 kids van 2 en 3 jaar en wil ook met studie beginnen zodat als de kids straks op school zitten, ik weer aan de slag kan.
Wil mijn diploma voor P&O gaan halen, heb dat werk al gedaan maar dan papierloos .om het solliciteren straks makkelijker te maken de keus om mijn diploma hierin te gaan halen en ikheb er nog zin in ook haha.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:18

Mijn moeder is toen ze een jaar of 45 was aan de pabo begonnen en staat nu voor de klas :)
Een klasgenoot van mij kent een vrouwtje van in de 70 die een aantal dagen per week naar de universiteit gaat, je bent nooit te oud om nog een studie te doen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:03

Ik studeer pedagogiek aan het NCOI en in mijn klas is de meerderheid rond de 40 :j

Het NCOI is erg duur maar staat goed aangeschreven, docenten zijn kundig en de lessen zijn goed georganiseerd en leerzaam.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:05

Ik zou het zeker doen als je er tijd voor hebt :) Doen tegenwoordig heel veel mensen!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:15

Wat een leuke reacties! Goed om te lezen hoor!

Patsab, welke studie ga jij precies doen? Ik heb 12 jaar geleden mijn HBO Personeelsgang bij ISBW gedaan in de avonduren. Was goed te doen.
Maar ik merk dat ik er niet tussen kom met de functies die ik graag wil (Adviseur/Functionaris etc)

Ik ben 2 jaar lang locatiemanager KDV geweest (tussenstap vanwege toen al dalende aantal vacatures) maar wil dat niet meer.

NCOI staat goed aangeschreven Apple??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:55

Ik doe HBO Arbeidsrecht NCOI, ik ben 10 jaar ouder als jij :D. Mijn kinderen zijn het huis uit, maar ik werk dan wel. Het huiswerk kost wel aardig wat tijd, maar ik vind het erg leuk.
NCOI is wel vrij duur, maar mijn werkgever betaalt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:16

Goed geregeld!

En studeer je om de kans op een nieuwe baan te verhogen of voor je huidige werkgever en functie?

Ik zit in de WW en wil mijn kansen echt vergroten.

Mijn partner zegt Rechten studeren aan de Uni, maar poeh zeg.........dat is best pittig hoor. Zeker in combi met 2 kids, (straks evt baan) en een paard.......
Maar ja, je leeft maar 1x he! :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:58

Dimple schreef:
Goed geregeld!

En studeer je om de kans op een nieuwe baan te verhogen of voor je huidige werkgever en functie?

Ik zit in de WW en wil mijn kansen echt vergroten.

Mijn partner zegt Rechten studeren aan de Uni, maar poeh zeg.........dat is best pittig hoor. Zeker in combi met 2 kids, (straks evt baan) en een paard.......
Maar ja, je leeft maar 1x he! :)

Mijn huidige werkgever wil het HR-werk gaan uitbesteden. Misschien wordt personeel overgenomen, misschien ook niet. Ik kan het i.i.g. gebruiken in mijn huidige functie en het vergroot de kansen op een baan.
Bij NCOI bestaat HBO Arbeidsrecht uit 3 modules. Je gaat om de 4 weken (ongeveer) een hele dag naar school en je hebt wel aardig wat lees- en huiswerk. Ik ben september begonnen, mijn 1e module heb ik medio december gehaald met een 9, dus het is wel te doen :D . Mijn volgende examen (2e module) is eind maart. En dan weer eind juni. Dus de studie is in 3 gedeelten opgedeeld.
Het is erg leuk en ik herken veel vanuit mijn huidige baan.
Wel vind ik een nadeel dat ik me had opgegeven voor een avondstudie (1 avond/les in de 2 weken) en dat werd een dagstudie (2 lessen op 1 dag). Maar dat schijnt veel voor te komen bij NCOI.
Tot nu toe heb ik er geen spijt van. Het is voor mij wel gemakkelijker omdat mijn kinderen sinds kort het huis uit zijn. Maar toen ze klein waren heb ik ook regelmatig een opleiding gevolgd en leerde ik 's avonds als ze naar bed waren.
Ik heb wel voorkeur voor een korte opleiding (1 jaar max.). Ik wil hierna weer iets gaan doen. :D

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:47

Dimpie, ik zit nog te twijfelen maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de hbo personeelsmanagement studie.
Lijkt me een goede aanvulling/uitbreiding op wat ik in de praktijk algedaan heb maar zou het tof vinden om dat nu officieel te maken :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 13:31

Arbeidsrecht vind ik ook erg interessant. Daar kan je ook losse modules van volgen aan de uni heb ik begrepen.

Ja, studie volgen is wel erg leuk en handig maar ik herken wel in wat Electra schrijft, wel graag met een jaar af. Dan blijft het overzichtelijk.

Complete rechtenstudie is gewoon 4 jaar.........Poeh zeg, dan ben ik echt oud als ik dan klaar ben := :P

Ik ga me vandaag maar eens verdere orienteren.........

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:36

Ik wil het inderdaad ook in Max 1 jaar afgerond hebben, rechten heb ik ook naar gekeken maar dat is vaak van dat droge stampwerk,en dat dan 4 jaar lang ...dat is mij iets teveel van het goede hihi