Hoooop dat iemand me wat wijzer kan maken... ik werk in loondienst maar wil daarnaast sierraden gaan verkopen. Inkoop is fijn als je een kvk nr hebt. Maaaaar.... is dat niet nadelig voor mij of mijn man financieel / belastingtechnisch gezien???
Volgens mij word je zodra je bij de KvK staat ingeschreven als ondernemer aangezien. Deze inkomsten zul je dus bij de fiscus moeten aangeven. Let wel op de rechtsvorm van je onderneming.
Heb je al op de site van kvk gekeken? Daar staat echt ontzettend veel informatie op. Ook kan je eens naar een startersdag gaan.
Als je je inschrijft bij de kvk en je voor de belasting over je inkomsten moet betalen (vanaf een betaald bedrag) dan moet je dus van je inkomsten inkomstenbelasting afdragen (en ook zorgpremie). Daarnaast moet je ook btw-aangifte doen, een administratie bijhouden etc.
Maar waarom zou het nadelig zijn voor jou financieel of belastingtechnisch? Je hebt extra inkomsten en dat moet je opgeven bij de belastingdienst (boven een bepaald bedrag). Aan jou om te bepalen wat dat doet voor je overigen financiën (denk aan toeslagen bv). En denk eraan om een gedeelte apart te houden voor de inkomstenbelasting (en bedenk dat stel je start nu, je volgend jaar in maart (voor 1 april) inkomstenbelasting moet betalen, en dat de BD dan in augustus om een voorschot komt vragen voor 2015)).
Wat zap zegt; het heeft nogal wat voeten in de aarde en brengt ook een hele administratie met zich mee. Het is ontzettend belangrijk je goed in te lezen voor je stappen onderneemt. Daarnaast weet ik niet of je al een accountant hebt; maar het is wel aan te raden daar ook informatie in te winnen. Succes!
Ontario
Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-14 20:08
Dankjulliewel! Ik ben veel aan het zoeken geweest, want heb momenteel een WW-uitkering, dus ik weet niet of het verstandig is om nu kvk aan te vragen. Kan hier niet echt een helder antwoord op vinden. Heeft toevallig iemand hier ervaring mee?
Volgens mij maakt dat niks uit of je een ww uitkering hebt of niet. Het zijn extra inkomsten. Al kan ik me wel voorstellen dat je uitkering gekort of gestopt wordt, omdat je een andere bron van inkomsten hebt. Of je dan een baan in loondienst hebt, of een eigen bedrijf heb gestart, de uitkeringsinstantie ziet dit als een bron van inkomsten en zullen dan niet langer uitkeren.
Je mag niet zonder toestemming van het uwv een eigen bedrijf starten, dan raak je onmiddellijk je ww uitkering kwijt. Je miet bij het uwv een training volgen van 1 dagdeel over het starten van een een eigen bedrijf en je hebt de mogelijkheid om met behoud van je uitkering 6 maanden op te starten. Na die 6 maanden ga je of op eigen benen staan, of je moet alle bedrijfsactiviteiten staken en terugvallen op je ww uitkering (als je er dan nog recht op hebt, tenminste).