Concentratieproblemen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xRooss

Concentratieproblemen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:10

Hoi, zoals de titel het al zegt, ik heb concentratieproblemen..Ik vind het erg lastig om in concentratie te komen en als ik dan goed bezig ben hoeft er maar een klein dingetje te gebeuren en BAM, weg concentratie.. Ik doe nu HAVO en heb gemiddeld per week 7 toetsen, moet hard ervoor werken dus concentratie zou handig zijn.. Dus als iemand tips heeft, graag!
Nog even ter informatie; Als ik leer is mijn telefoon geluidloos, computer staat niet aan of ik leer ermee (wrts.nl) en zit op achter mijn rustig opgeruimde bureau of computer.

Mods: Als dit niet goed staat voel je vrij het te verplaatsen :D

BAStable

Re: Concentratieproblemen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:14

30 minuten leren, 5 minuten pauze, 30 minuten leren etc.
Niet te lang leren want dat werkt niet :) zorg dat je gezond eet, geen energydrank/snoep etc. want dat zorgt voor erge pieken en dalen. Pak een stuk fruit als tussendoortje. Slaap ongeveer 9 uur per nacht. Drink 2 L water (of thee etc.) per dag.

Als je concentratie weg is, probeer jezelf af te vragen wat je wilt bereiken en hoe je dit alleen maar kunt bereiken (= toets halen! Wat moet je doen om je toets te halen = leren.. dus focus!) 'Dwing' jezelf om iets te lezen of te leren en beloon daarna jezelf in de 5 minuten pauze met bijvoorbeeld even op Bokt.nl kijken. Succes!

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:19

Dankjewel! Ik ga het zometeen uit proberen,

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:36

Ik herken jouw probleem! Ik ondervind hetzelfde nu. Ik merk dat ik beter kan studeren op het moment dat ik mezelf opsluit in mijn kamer met de verduisterende gordijnen dicht en telefoon, laptop, tablet enz. niet bij me heb.

Succes met leren!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:46

Zorg ervoor dat je echt in een ruimte zit waar geen afleiding hebt. En heb je ook iets waardoor je je beter kunt concentreren?

Bij mij werkt het om samenvattingen te schrijven van de leerstof, dan moet ik mijn hoofd erbij houden en blijft het beter hangen. Als ik dan iets eet tegelijkertijd is dat ideaal.
En mijn vreemde kronkel is dat ik het beste verslagen kan tikken als de tv aan staat. Dan kan ik als ik afgeleid raak naar de tv kijken in plaats van dat ik bokt.nl intik. Dan komt het niet meer goed namelijk. :P

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:21

Als ik leer voor bijv. aardrijkskunde, biologie en geschiedenis dan maak ik een samenvatting en komt het goed, daar ben in dan na 1 paragraaf in concentratie (godzijdank) maar bijv frans ( :r ) en duits ( :evaw: ) is het vele malen moeilijker.. Woordjes/zinnetjes stampen vind ik zó verschrikkelijk lastig!
Iedereen bedankt voor de reacties, heb er tot nu toe veel aan gehad!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:25

Ik herken je probleem. Het hielp (en helpt) mij vaak om pianomuziek op te zetten, dus alleen instrumentaal zonder zang. Koptelefoon op je oren en leren maar.
Gek genoeg kon ik mij veel beter concentreren met achtergrondmuziek. Je wordt dan ook een stuk minder afgeleid door omgevingsgeluiden.