Belasting betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Belasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:00

Goedemiddag bokkers,

Omdat ik denk dat er vast een paar slimme bokkers zijn die dit weten ben ik even benieuwd.
Heb al wat research gedaan op internet, maar komen allerlei verschillende antwoorden voorbij.
De situatie ligt zo:

Ik heb een fulltime baan(39 uur per week) en hier word de loonheffingskorting op toegepast, dit was ook mijn enige baan.
Mijn bruto jaarinkomen valt onder box 2(10,85% volgends wikipedia).
Nu heb ik sinds afgelopen weekend een bijbaantje waar ik iets ga bijverdienen, dit zal op ongeveer €200 in de maand komen maar dit word zwart uibetaald(ik betaal hier dus geen belasting over) Ik krijg dit niet handje contantje maar word op me rekening gestort, maar er word geen rekening gehouden met belastingen/heffingen).

Ik heb het al een aantal mensen gevraagd, maar de meeste zeggen: Ah joh, gewoon niks opgeven bij belasting en lekker extra geld erbij.
Maar het zit me niet lekker, zeker met het idee dat de belastingdienst je tot 5 jaar kan aanslaan, oftewel ik wil hier ook gewoon belasting over betalen.
Kan ik bijvoorbeeld tijdens je belastingopgave(in april dit jaar meestal altijd) aangeven dat ik extra bijverdiend heb en dat ik dan belasting betaal?

Als ik het goed heb betaal ik over mijn bijverdienste dan 42% belasting, het is een hoop maar iedere euro die ik meerverdien ben ik momenteel blij mee :D

Wie helpt me?

Mioux

Re: Belasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:02

wat op je rekening gestort word en wat je bij verdient moet je gewoon door geven,elk inkomen.. geloof ook dat je als je boven een bepaald bedrag aan inkomen heb,bij verdient of niet, je belasting moet betalen. Doe je dit niet is de boete vele malen hoger...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:04

Zwart werken maar wordt via de bank uitbetaald? is dat dan wel zwart? lijkt me niet echt. aangezien zwart normaal betekent dat het geld niet te volgen is, bij jou niet, maar bij het bedrijf ook niet. neem niet aan dat het bedrijf zwart geld in de boeken wil hebben staan? (in hoeverre dat kan, want volgensmij alles wat geregistreerd wordt, wordt dus wit?)

Ik zou het gewoon opgeven :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:14

Ik heb geen idee eerlijk gezegd hoe zij dit wegwerken, maar ik weet wel dat het bedrijf wat ik krijg worden geen belastingen op betaald van mij kant.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:17

Dat bedrijf moet toch verantwoorden waarom zij geld naar jou storten?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:18

Oreo schreef:
Dat bedrijf moet toch verantwoorden waarom zij geld naar jou storten?

precies mijn gedachte ja :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:29

Ja dat lijkt mij ook maar ik durf ze eigenlijk niet te vragen hoe ze dat doen, dat is iets waar ik niets mee te maken heb.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:32

Je moet het sowieso opgeven. Je wilt niet weten wat voor boetes erop staan als ze erachter komen en het wordt allemaal steeds strenger qua controlles. Inkomen is inkomen, dat moet je wettelijk gezien gewoon opgeven. Dat ze geen belasting afdragen is inderdaad vreemd. Passen ze m niet ook per ongeluk toe op dat bijbaantje? Dan zou het namelijk wel kunnen dat ze niets voor je af hoeven te dragen.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:38

Ik denk dat je bedoelt dat je bruto inkomen in de 2e schijf valt (box 2 is aanmerkelijk belang).
Waarschijnlijk is je bijbaan op freelance basis. In het aangifteprogramma kan dit aangegeven worden in box 1: andere inkomsten.
Daar staat een kopje inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer.
Voor dat kopje staat ook een vraagteken, waarop je kunt klikken voor meer informatie.
Maar daar kun je je brutobedrag invullen, evenals je gemaakte kosten. Het programma berekent zelf de te betalen belasting over dit inkomen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:51

Ja dat bedoelde ik WWR, dankjewel!