Probleem op het VWO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Django_Mette

Probleem op het VWO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:47

Hi guys, ik zit met een (best wel serieus) probleem. -O-

Ik zit nu op 3 VWO in een best wel leuke klas met veel vriendinnen en (meeste) leuke leraren. Ik doe er echt ontzettend mijn best voor, maar toch sluipen die onvoldoendes mijn rapport in. Ik stond op mijn eerste rapport één, maar over het volgende moet ik toch even mijn hart luchten.

Heel vaak, als ik een onvoldoende haal, durf ik dit niet te vertellen aan mijn ouders. Nou worden mijn ouders niet boos als ik een onvoldoende haal. Dat is het niet, maar wat ze dan doen vind ik dus echt serieus niet leuk. Nou kwam ik dus afgelopen dinsdag met een 3,5 voor wiskunde thuis. Ik was helemaal in tranen, mijn moeder was begripvol, mijn vader echter niet. Hij vond dat ik een ontzettend lui varken was dat meer aandacht besteedt aan mobieleren, bokken enzovoorts. Nou komt hij dus net dat ik morgen niet naar mijn paardrijles mag, en ik baal hier echt, echt, echt heel erg van. Ik mag nou dus morgen de hele dag huiswerk gaan maken, terwijl dit geen resultaat heeft. Is een paar maanden terug al gebeurd, ik kwam met slechtere cijfers thuis. Mijn ouders hebben mij in de brugklas plechtig beloofd dat ik op zaterdag, behalve met de testweek, geen huiswerk hoef te maken. Dus ze breken nou dus ook beloftes. Praten werkt niet, gaf resultaat dat ik nog een week niet mocht.
Maar nou komt het erge,
Mijn ouders sporen mij en mijn zusje erg aan om te sporten, en als mijn zusje met een slecht cijfer thuiskomt, dan gebeurt er niks, en als ik er een haal, dan mag ik zo 2 weken niet gaan rijden. Ik vind dit echt ontzettend raar, waarom aansporen tot iets en daarna niet mogen :?
Nu denk ik er serieus over om met VWO te stoppen en terug te gaan naar Havo. Maar zijn dan hiermee mijn problemen opgelost?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:53

Wat vervelend! Heb je het je ouders wel eens letterlijk zo uitgelegd als het hier staat? Dat je er gewoon moeite mee hebt maar wel goed je best doet en dat je het niet eerlijk vind dat ze je zusje niet op de zelfde manier behandelen? Ik hoop absoluut dat het goed komt. Ze zien blijkbaar meer potentie in jou en misschien willen ze jou daarom ook meer pushen? Anders zou ik inderdaad gewoon havo gaan doen, meer als je best kun je niet doen en je cijfers zullen daar ook op vooruit gaan (en dat voel voor jou ook fijner). Doet je zus het zelfde niveau? Succes! :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 10-01-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:54

Lastig zeg! Maar als jij - terwijl jij je best doet op VWO - toch onvoldoendes haalt, dan zou ik er wel over nadenken om havo te gaan doen.
Want meer dan je best kun je niet doen. Ik weet niet hoe je ouders daar op zullen reageren, maar dan haal je waarschijnlijk wel betere cijfers!
En misschien heb je deze discussies ook niet meer. Alleen dit moet je dan eerst wel rustig met ze bespreken, denk ik! Succes!

YellowGray

Re: Probleem op het VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:11

Ik mocht ook een keer niet paardrijden omdat ik een onvoldoende had terwijl ik had gezegd dat ik supergoed ging leren (had ik dus niet gedaan). Dat is wel vervelend.

Haal je echt veel onvoldoendes zoals je schrijft en besteed je wel genoeg tijd aan je vakken? In principe is de richtlijn dat je 40 uur per week kwijt bent aan schoolwerk, inclusief je lessen dus. Dat betekent dat je 8 uur per dag bezig bent met je lessen en huiswerk samen. Als je daar ruim boven zit, dan gaat er iets niet goed. Misschien studeer je op een manier die niet goed werkt voor jou, of misschien is het niveau te hoog. Voordat je teruggaat naar de havo, kun je een tijd bijles nemen om te zien of je kunt ontdekken waar het aan ligt. Waarschijnlijk kun je toch halverwege het jaar niet overstappen op een ander niveau, dus nu kun je gaan kijken of het met een andere manier van leren en/of plannen misschien beter wordt.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 21:30

YellowGray schreef:
Ik mocht ook een keer niet paardrijden omdat ik een onvoldoende had terwijl ik had gezegd dat ik supergoed ging leren (had ik dus niet gedaan). Dat is wel vervelend.

Dat is ongeveer mijn probleem. Als ik zeg dat ik supergoed ga leren, dan is dat ook zo, maar als ik geen anderhalve week weer met een onvoldoende voor een SO thuiskom, geloven ze me al niet meer. Ik wordt er echt ontzettend moedeloos van.

hannah41 schreef:
Wat vervelend! Heb je het je ouders wel eens letterlijk zo uitgelegd als het hier staat? Dat je er gewoon moeite mee hebt maar wel goed je best doet en dat je het niet eerlijk vind dat ze je zusje niet op de zelfde manier behandelen? Ik hoop absoluut dat het goed komt. Ze zien blijkbaar meer potentie in jou en misschien willen ze jou daarom ook meer pushen? Anders zou ik inderdaad gewoon havo gaan doen, meer als je best kun je niet doen en je cijfers zullen daar ook op vooruit gaan (en dat voel voor jou ook fijner). Doet je zus het zelfde niveau? Succes! :)

Mijn zusje zit nu in groep 7. Maar wat ze over teruggaan naar Havo zeggen, is echt ongelofelijk, en dit is een citaat.

"Als je teruggaat naar Havo door slechte cijfers...Dan kom jij nooit meer op de manege!'

Ik ben der echt door geraakt. Ik doe zo m'n best maar ze geloven me gewoon niet meer. Ze zeggen ook dat ik ze zeg dat ik wil dat ze me vertrouwen. Ik denk echt: 'Hoe in kom je daar in hemelsnaam bij?' Het is toch vanzelfsprekend dat als ik zeg dat ik m'n best doe, dat dat dan ook zo is? Dit probleem is ook een beetje door m'n mentor gekomen. Zij heeft op de ouderavond gezegd dat ze "dacht" dat ik wel beter kan. Ja, waar ga je dan op af? Iemand die mij maar 3 keer per week ziet of je bloedeigen kind? Ik zou t wel weten...

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:32

Misschien kun je eens met je mentor op school je probleem gaan voorleggen aan je ouders. Misschien dat ze je dan wel geloven en het beter begrijpen :) Succes !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:54

Bopje schreef:
Misschien kun je eens met je mentor op school je probleem gaan voorleggen aan je ouders. Misschien dat ze je dan wel geloven en het beter begrijpen :) Succes !

Dit zou een heel goed idee kunnen zijn! Ga eens naar je mentor en leg het probleem uit, misschien kan hij/zij met je ouders gaan praten (met jou erbij) :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:29

Lastig zeg!
Het klinkt alsof je op een te hoog niveau zit en dat je ouders dat graag willen, klopt dat?
Kan je geen gesprek met je mentor aangaan (of een andere leraar die je vertrouwt), en vragen of hij met je ouders kan praten. Zij willen ook dat je gelukkig bent, en als je nu boven je niveau werkt en het zo als je praat, dan klink je niet gelukkig. En het gaat alleen nog maar zwaarder worden.
Hopelijk kan je mentor/leraar helpen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:21

Zou huiswerkbegeleiding niet helpen? Zodat je uitleg kunt vragen tijdens het huiswerk maken (en je dus waarschijnlijk betere punten kunt gaan halen)
Huiswerkbegeleiding, zeker als je daar zelf mee aan komt, geeft echt wel aan dat je er alles voor wilt doen. Misschien is dat een optie? Bovendien zijn dat vaak vaste uren, waar na je dus gewoon tijd hebt om naar de manege te gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:25

Ik zou een gesprek voeren met je mentor en ook echt duidelijk maken aan je ouders dat dreigen averechts werkt (en dat op een rustige manier, op een goed moment. Dus echt even op 'volwassen' manier of schrijf een brief aan je ouders). Vraag aan je ouders of je ook bijles kan krijgen voor die vakken waar jij moeite mee hebt. Denk ook wel dat je beter kan, anders was er geen ruimte voor verbetering immers.

Naar de havo gaan helpt niet als je bv echt tegen wiskunde problemen blijft aanlopen. T is niet dat op de havo wiskunde opeens heel simplistisch is.

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:08

Ooh jou probleem is zo herkenbaar
Ik durf het ook vaak niet aan mijn ouders te vertellen. Maar blijf de cijfers zeggen dan kunnen je ouders je helpen. Wat mijn ouders worden nog kwader als ik de cijfers niet zeg en ik zit nu op huiswerkbegeleiding en dat helpt heel erg want nu heb ik een plek waar ik rustig kan werken en waar ze mij meteen helpen

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:26

dat is echt balen :( nu hier word het probleem ook wel herkend, maar maar half. Ik had ook een beetje 'afgeleerd' mijn slechte cijfers aan me ouders te vertellen door de manier hoe ze reageerde.
je weet toch al dat ze niet blij gaan zijn en precies wat ze zouden zeggen, en het is niet alsof je het zelf leuk vind slechte punten te hebben...en boos zijn of andere maakt het er zeker niet beter op.
Maar vorig jaar had ik regelmatig een onvoldoende terwijl ik toch wel hard werkte en mijn best deed. Moeder nam het beter op als papa want die begon meestal te dreigen met bv. niet naar paarden te laten gaan... Terwijl ik dat paardrijden echt zooo hard nodig heb! ik kan echt niet zonder min. 1 x naar me leasepaard te gaan, anders mer ik dat ik echt irritant en super slechtgezind word, kan me niet zo goed concentreren daardoor en zo verder. Het is mijn uitlaatklep, dus daar werden mijn punten zeker niet beter van. Ik had ook nogal een 'slecht' jaar vorig jaar , niet zo leuke klasgenoten, niet zo fijne vrienden/geen vrienden enzoverder.
Dit jaar is het echter helemaal beter, tot nu toe zijn mijn punten goed en alleen frans is niet zo goed, maar daar heb ik al bijles voor dus :)

Nu even dit:
je doet zo te horen dus echt wel je best en studeert goed. is het probleem dat het studeren niet goed gaat of dat je het niet begrijpt... of dat het niveau misschien een beetje te hoog is? welk gevoel heb je zelf erbij? denk je dat als je nog meer en dubbel zo hard studeert wel iets beter haalt maar niet heel veel? of dat je het dan zeker haalt?
Je kunt niet elk uur van d dag studeren, want dat hou je dus echt niet vol en word je ook knettergek van. Door die druk, daar ga je uiteindelijk aan onderdoor en dan heb je ook geen leven meer. Dus dan is het natuurlijk beter dat je een niveau zakt en natuurlijk ook nog hard moet studeren maar niet zo dat je dus echt geen vrije tijd meer hebt.

en anders is het door het jaar vechten en kijken hoe dat gaat.
het is natuurlijk totaal niet ffijn hoe je ouders reageren en zeker dat ze je niet geloven.
misschien kun je iets proberen als, kom dan shecken hoeveel ik studeer? of beloven eerlijk op te schrijven hoeveel je studeert elke dag en dan alles laten zien aan je ouders dat je bewijst dat je echt wel je best doet?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:26

ps: sorry voor lang bericht ;)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:37

Ik ken het verhaal wel een beetje.

Alleen im zat op de havo. Ik leerde uren per dagnmaar haalde alleen maar onvoldoendes. Heel veel ruzies thuis genad met mn ouders en aan het eind van het jaar toch samen besloten dat ik terug ging naar vmbo (ook al was ik over met 3 onvoldoendes)

Uit eindelijk zijn ze er achter gekomen dat ik dyslectisch ben. En snappen ze nu ook dat ik gewoon niet meer kon.

paar tips en ja zijn niet leuk maar het hielp mij wel een beetje.

- Laat je ouders je overhoren zo zien ze dat je echt bezig bent met leren (probeer wel echt de stof te kennen anders worden ze nog boos := )
- Vraag je ouders om hulp als je iets niet snap
- Probeer te laten zien dat je echt wil, ga dus al voordat hun zeggen ga je nog leren aan de slag.

Hopelijk heb je hier wat aan en mag je snel weer paardrijden.