jaloers pestgedrag negeren? hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

jaloers pestgedrag negeren? hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:52

Hallo,
Ik volg nu paardenschool en heb net een nieue jonge hengst gekocht die meer is naar school.
Maar helaas is er 1 meisje (zeg het niet graag) die beetje jaloers is/het mij niet gunt zeg maar.
Ze heeft nooit persoonlijk tegen mij gezegd maar achter mijn rug zit ze constant hele gemene dingen over mijn paard te zeggen (en alleen zij als enige van een school van bijna 100 leerlingen.
Ik word er echt kwaad van dat ze zo doet... (Vroeger voor ik naar deze school kwam heeft ze mij op onze vorige school best wel gepest...)
Ik krijg alles van mijn vriendinnen en klasgenoten te horen wat ze allemaal zegt.
Ten eerste heb ik al zo iets van waar bemoeid ze zich mee? Het zijn haar zaken toch niet?

Even een aantal dingen die ze heeft gezegd:
-dat beest van caressa is echt lelijk
-als ik aan het rijden was was zo steeds ook bezig van: ga je je merrie laten dekken? O wat het is een hengst das waar en dan truttig lachen
-terwijl ze tegenover mijn stal was bij een ander meisje zei ze toen hij hinnikde: o mottig beest hou je bakkes is
-of als ik aan het rijden ben en hij hinnekd heel flauw zijn hinnek heel kinderachtig na doen.
(Hij hinnekd gewoon heel veel)
-met springen doet mijn paard er zijn best en dan zegt ze: o ik had allang een zweep gepakt en er eens goed op geklopt! (Omdat er een aantal hindernissen in een rechte lijn stonden en hij rechtdoor blijven gaan nog moeilijk vind en hij slingerde een beetje)

Pff en dan zegt ze altijd dat zij alles recht in de face zegt nou ik merk het alles achter mijn rug zegge en in mijn gezicht just niks, kak wijf.

Ik heb dit paard nog maar een week mee naar school en ik
Word er echt GEK van en het maakt me ook echt heel kwaad.
Iedereen zegt wel negeer het maar het lukt me niet het blijft door mijn hoofd gaan.

En iets terug zeggen gaat niet want ik doe net of ik het niet weet (ze weet ook niet dat ik weet wat zij allemaal zegt) en als ik haar ermee confronteer maak ik het wss alleen maar erger want ze vind het leuk als ik me daar aan stoor.

En het gaat gewoon om dat ze er niet tege kan dat er 2 ballen aam mijn paard zijn lijf hangen.... Voor mij maakt dat echt niet
uit hoor.

Ik ben echt radeloos ik weet gewoon niet meer wat te doen ;(

AnnemiekvM

Re: jaloers pestgedrag negeren? hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:07

Gesprek aangaan? Misschien met iemand van school erbij?

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:34

Wat een vervelende situatie! :(

Persoonlijk zou ik met haar gaan praten. Gewoon op een rustige en volwassen manier uitleggen wat je hebt gehoord en dat je dat niet fijn vindt. Vraag ook waarom ze dit doet en of ze ermee zou willen stoppen.
Let op dat je niet gemeen naar haar gaat doen in dat gesprek, dat lokt alleen maar meer pestgedrag uit en dan verlaag je je naar haar niveau.

Als dit niet werkt inderdaad gewoon iemand van school erbij halen.

succes!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:50

Hoe moeilijk ook, probeer er boven te staan..
Dit filmpje vind ik persoonlijk zelf erg mooi &inspirerend..
Misschien dat het jou ook kan helpen :).

Succes :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:57

Waarom neem je een jonge hengst mee naar school, wil je er in de toekomst mee fokken anders zou ik zijn ballen er snel afhalen, zijn nek is al dik genoeg. Wat betreft het pesten, gewoon negeren. Houd je aandacht bij je paard, ben je wel nodig als je op een hengst zit.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:05

Negeren of juist een klein zelfverzekerd glimlachje opzetten en verder lopen , totaal geen aandacht aan schenken. Zulken willen juist aandacht van je hebben. Je weet zelf wel beter. Dat ze het niet kan hebben dat je een hengst hebt zegt zoveel meer over haar dan over jou. dat weten je klas / schoolgenoten ook ze vertellen je niet voor niks alles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:42

Als je hengst nu al zoveel hinnikt hoop ik dat je op tijd inziet dat je hem misschien toch maar beter kunt laten ruinen. Hoe wil je in hemelsnaam ooit knap met hem aan het werk als jij zijn aandacht niet bij je heeft?

En dan, op het moment dat je laat ruinen, dan is het gezeur over je hengst snel genoeg over. Ja, ze gaan andere dingen vinden om je op te pakken. Pestgedrag is gewoon heel naar, en ik zou je mentor daarop aanspreken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:47

Ts, je had beter niet kunnen vertellen dat het om een hengst gaat. Is een nogal overdreven gevoelig onderwerp op bokt. Niets van aantrekken dus. Verder, ik zou het direct een halt toe roepen, een gesprek aanvragen met haar en een mentor/ leerkracht erbij en dan vragen wat nu eigenlijk het probleem is, waarom ze het nodig vind jou altijd te pakken. Dat doe je desnoods een paar keer, dan is de lol er voor haar ook wel af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:48

Het hele pestgedrag gaat toch om het feit dat het een hengst is? Maakt het verhaal wel zo compleet en begrijpelijk, vind je niet?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:51

Welkom in de paardenwereld. 'T is een harde wereld en er zijn er altijd wel die denken dat ze alles beter weten en alles beter doen. Schenk er geen aandacht aan, ze zijn het niet waard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:52

Cassidy schreef:
Het hele pestgedrag gaat toch om het feit dat het een hengst is? Maakt het verhaal wel zo compleet en begrijpelijk, vind je niet?

Die hengst is gewoon een excuus van dat krengetje om de TS te pakken. Het pestgedrag deed zich immers al voor, voordat de ze met elkaar op de paardenschool zaten.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:54

Volgens mij gaat het pestgedrag niet om het hengst zijn van het paard maar om het paard zelf.
Gewoon negeren en er boven staan.
Lekker met je paard bezig zijn en niet op haar letten, gewoon vriendelijk tegen haar doen net of je niets van har gedrag merkt.

Hopelijk stopt het snel.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:02

Ik ken genoeg hengsten die alles bij elkaar roepen, maar wel gewoon braaf zijn. Als het gewoon bij hinniken blijft en verder niet dominant gedrag vertoont, is het toch prima?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:03

Die van mij daar zijn toch echt de ballen vanaf en dat is ook een gigantische kletskous. Niemand die het erf op komt zonder dat hij daar commentaar op heeft en ook op buitenrit kletst hij graag. Als een hengst dominant is, rijp voor castratie, dan merk je dat echt wel op andere manieren. :D

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:15

Bedankt voor de reactie's.

Het gaat er niet om het feit dat er ballen aan hangen het gaat om het feit dat zij weer iets gevonden heeft om over te vallen.

En ik laat mijn paard niet castreren omdat er 1 iemand is die hem niet leuk vind want verder vind iedereen hem mooi en chic en hij is heel cool in zijn hoofd en heel braaf dus ik zie ook geen reden voor castratie. (En hij hinnekd wel en zwaait met zijn staart als er een paard naast hem blijft stappen maar daar blijft het ook bij en hij antwoord graag als er ergens een paard hinnekd, i don't see the problem.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:23

Zij gedraagt zich op een manier die jou niet aanstaat, het lijkt mij dat je iemand daar gewoon op aan kunt spreken. Even duidelijk maken dat jij het niet op prijs stelt dat ze achter je rug om een grote mond en een hoop commentaar heeft. Mocht ze ergens een probleem mee hebben kan ze dat beter direct aan jou adresseren :) Gewoon één keer heel duidelijk in zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:08

caresje schreef:
Bedankt voor de reactie's.

Het gaat er niet om het feit dat er ballen aan hangen het gaat om het feit dat zij weer iets gevonden heeft om over te vallen.

En ik laat mijn paard niet castreren omdat er 1 iemand is die hem niet leuk vind want verder vind iedereen hem mooi en chic en hij is heel cool in zijn hoofd en heel braaf dus ik zie ook geen reden voor castratie. (En hij hinnekd wel en zwaait met zijn staart als er een paard naast hem blijft stappen maar daar blijft het ook bij en hij antwoord graag als er ergens een paard hinnekd, i don't see the problem.

Ik vind dat hij nu al een flinke nek/kap heeft en die zal alleen maar steviger/dikker worden, als dat ook je doel is dan prima. Het lijkt alsof je je pennydroom waar hebt gemaakt, later wil ik een stoere zwarte hengst. Succes, ik gun het je dat hij zo braaf blijft en je niet je handen vol gaat krijgen maar ja, daarvoor zit je ook op een hippische opleiding dus dat zal wel goedkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:13

Ik snap niet dat een hippische opleiding ermee akkoord gaat als een beginnend leerling met een hengst aan komt zetten.

Maar goed, kan aan mij liggen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:16

Cassidy schreef:
Ik snap niet dat een hippische opleiding ermee akkoord gaat als een beginnend leerling met een hengst aan komt zetten.

Het gaat niet over de hengst maar over het pesten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:22

Cassidy schreef:

Jaloers ofzo? Wie weet kan de TS prima rijden en is het een super brave hengst, die heb je namelijk ook. Is toch de omgekeerde wereld dat TS haar hengst moeten laten castreren omdat ze anders gepest wordt? Plus het feit dat er bokkers zijn die het beter menen te weten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:25

Nee hoor, niet jaloers. Wel genoeg meegemaakt met hengsten, om het mogelijke gevaar in te zien van een hengst op een paardenopleiding. De enkeling die wel braaf is, is daar dan helaas de dupe van.

En over de omgekeerde wereld van het ondernemen van actie omdat er door anderen wat gezegd wordt: hoe vaak belanden oudere dieren, die moeilijk op gewicht te houden zijn maar verder nog wel zin in het leven hebben, niet bij de slager of worden ingeslapen omdat de omgeving vindt dat het zo niet langer kan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:29

Ik weet niet hoe oud jij bent en hoe oud zij is, maar heel eerlijk; mij kan het nooit zo boeien wat anderen van mijn pony's denken of zelfs zeggen. Als iemand 1 van mijn dieren ronduit lelijk/irritant/niet leuk vind en dat denkt of zegt, kan ik daar eigenlijk hélemaal niet mee zitten.
Ik ben 26, mijn vader vind voornamelijk mijn 2 shetten echt 'stomme beesten', 'heb je niets aan', 'verkopen die handel, daar kun je toch niets mee'. Pech voor hem dan, het zijn MIJN dieren en daar heeft hij hé-le-maal níets over te zeggen (aangezien ik ieder dubbeltje prima zelf betaal). Als 't aan hem had gelegen had ik die 'sh*tlanders' al lang 'opgeruimd', en er een 2e Welsh A bijgekocht (want díe pony, ja dát is pas een echt 'paard' volgens hem :') ).

Heb ooit een shet gehad met prachtig lange manen en een hele lange voorpluk tot aan z'n onderlip. Maar vond 'm altijd een érrug lelijk en lomp hoofd hebben als je die voorpluk opzij schoof, of deed invlechten. Dan tilde ik z'n voorpluk wel eens op en zei: 'ach wat heb je toch een lelijke kop zonder die dot manen!'. :D

Ik denk dat je er gewoon boven moet staan. Het is jóu paard, jíj moet er blij mee zijn, er mee werken, hem leuk/lief/mooi vinden en er tevreden mee zijn. Dat anderen er niets mee hebben is jou probleem niet; zij hoeven er niet mee te werken, het is jóu paard.
Ook denk ik, als je haar (waarschijnlijk idd uit jaloezie voortkomende) opmerkingen, gedrag en uitspraken gewoon negeert, dat voor haar de lol er heel snel vanaf is. Ze doet dit waarschijnlijk gewoon om jou te raken en te pesten, en als zij ziet, merkt of hoort dat het jou idd veel doet dat zij zo over jou paard praat, dan heeft zij mooi haar zin. Negeer je haar gedrag en sta je er boven, dan heeft zij er ook geen lol meer aan op die manier toch een reactie van jou uit te lokken.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-01-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:31

Cassidy schreef:
Nee hoor, niet jaloers. Wel genoeg meegemaakt met hengsten, om het mogelijke gevaar in te zien van een hengst op een paardenopleiding. De enkeling die wel braaf is, is daar dan helaas de dupe van.

En over de omgekeerde wereld van het ondernemen van actie omdat er door anderen wat gezegd wordt: hoe vaak belanden oudere dieren, die moeilijk op gewicht te houden zijn maar verder nog wel zin in het leven hebben, niet bij de slager of worden ingeslapen omdat de omgeving vindt dat het zo niet langer kan?

Ja dus? Er zijn zoveel mensen die met hengsten werken en daarvan het gevaar in zien. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er hier om dat TS gepest wordt. En dat zegt niks over de capaciteiten van TS wat betreft het omgaan met haar hengst dus om over castreren te beginnen terwijl je TS en hengst niet kent is echt belachelijk.

En wat je nou bedoelt met het dikgedrukte, tsja, dat snap ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:33

TS: Op welke school zit je?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:41

Cassidy: De vraag is hier niet "Moet ik mijn hengst laten ruinen wel of niet?" of "Hoe is het gesteld met de staat van paardenopleidingen in Nederland qua toelating van hengsten." De vraag is, "Wat kan ik doen tegen het pesten?"

Je kan dus je preek over staatsgevaarlijke hengsten en arme diertjes die worden ingeslapen dus voor je houden.

Kijk, ik snap wel, hengsten op een paardenopleiding, dat vind ik ook niet zo geweldig, maar dat doet hier niet ter zake en voegt niets toe aan het topic. Al je daarover wilt discussiëren zou je een ander topic kunnen openen.

TS: Ik zou haar op haar gedrag aanspreken. Apart nemen en vragen waarom ze zich zo gedraagt. Probeer niet al te boos of beschuldigend te zijn, want dan gaat ze natuurlijk in het verweer. Gewoon de vraag waarom ze zulke dingen zegt... En als ze zegt dat ze dat niet doet, dikke onzin. Je weet dat ze het doet. Dus waarom? En dat je er niet van gediend bent. Dat je wilt dat ze ermee ophoud. Blijft het aanhouden zou ik er een leraar op aanspreken. Misschien dat die oplossingen heeft.

Of inderdaad negeren, zoals hierboven gezegd is... Maar ik snap dat dat lastig is. Het maakt wel de sfeer niet zo leuk, zulke opmerkingen.