Van opleiding switchen mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Van opleiding switchen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:25

Hoi,

Ik vroeg me af er hier 18 plussers zijn die ervaring hebben met het switchen van MBO opleiding.

Mijn situatie..
Na de zomervakantie in 2013 ben ik gestart met de BOL opleiding Marketing en Communicatie op niveau 4. Ik voel me er helaas totaal niet op mijn plek en ga dagelijks met een enorme dosis tegenzin heen. Ik zie daarom nog maar een mogelijkheid: switchen van opleiding. Een van de redenen waarom ik tot dit besluit ben gekomen is o.a. mijn leeftijd. Ik wordt straks 20 jaar en wil liever niet meer fulltime naar school. Daarom wil ik graag overstappen naar de BBL opleiding Filiaalmanager.

Ik heb binnen de school al contact opgenomen met de studieadvies afdeling om een persoonlijk gesprek aan te vragen. Maar omdat ik liever vandaag nog antwoorden op mijn vragen heb dan morgen, en het ''helaas'' even weekend is, kunnen mijn vragen even niet beantwoord worden.

Daarom wil ik jullie graag vragen of jullie ervaringen hebben en het antwoord weten op de volgende vragen. :-)

Kan ik deze overstap maken? Van BOL naar BBL?
Zo ja,
BELANGRIJK: Hoe zit het met studiefinanciering? Ik weet dat je als BBL-er namelijk niets meer krijgt maar moet ik dan alles wat ik tot nu toe gekregen heb terug betalen? En moet ik dit schooljaar 2013-2014 ook afmaken op deze opleiding?

Is er onder jullie toevallig ook iemand die BBL Filiaalmanager volgt of heeft gevolgd? Jouw ervaringen met de opleiding zijn ook erg welkom. :-)

Djonah

Re: Van opleiding switchen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:07

Voor informatie m.b.t. studiefinanciering zou ik even kijken op de site van DUO. Of je de overstap van opleiding kan maken zul je bij je zorgcoordinator van het ROC moeten zijn. Of een andere persoon die dit soort dingen behandeld. Vaak is wel de eis als je overstapt van BOL naar BBL dat je ene leerbedrijf hebt. Dus misschien een tip om daar al vast naar te gaan kijken.

De opleiding tot filiaalmanager is vrij breed. Mocht je richting handel gaan zou ik eerder voor ondernemer detailhandel kiezen. Deze opleiding is nog breder en biedt een betere overstap naar een HBO economische opleiding. Mocht je er meer over willen weten hoe die in elkaar zit e.d. dan mag je me altijd een berichtje sturen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:15

Is het alleen de leeftijd dat je over wil stappen naar de BBL? Ik bedoel, ik ben 22 en ben in september een nieuwe opleiding op het MBO begonnen. Genoeg mensen van mijn leeftijd (en zelf ouder) die ik tegen kom op BBL opleidingen. Als de BOL je gewoon goed ligt en je eigenlijk alleen de switch van BOL naar BBL wilt maken vanwege je leeftijd zou ik er zelf persoonlijk nog eens over na denken.

Het schooljaar hoeft je in ieder geval niet af te maken. Je kan je gewoon uitschrijven bij je opleiding. (In sommige gevallen ook gunstiger, omdat je bij sommige scholen nog een restitutie krijgt op het schoolgeld of dat je betaling in termijnen wordt stopgezet.) Je kan dan je studiefinanciering ook stopzetten, want dat wordt anders ook alleen maar een grotere schuld. (Want ik vermoed dat je dat wel moet terug betalen als je van BBL naar BOL gaat, maar daar moet je gewoon even de DUO voor bellen)

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:50

annepaardoes schreef:
Is het alleen de leeftijd dat je over wil stappen naar de BBL? Ik bedoel, ik ben 22 en ben in september een nieuwe opleiding op het MBO begonnen. Genoeg mensen van mijn leeftijd (en zelf ouder) die ik tegen kom op BBL opleidingen. Als de BOL je gewoon goed ligt en je eigenlijk alleen de switch van BOL naar BBL wilt maken vanwege je leeftijd zou ik er zelf persoonlijk nog eens over na denken.

Het schooljaar hoeft je in ieder geval niet af te maken. Je kan je gewoon uitschrijven bij je opleiding. (In sommige gevallen ook gunstiger, omdat je bij sommige scholen nog een restitutie krijgt op het schoolgeld of dat je betaling in termijnen wordt stopgezet.) Je kan dan je studiefinanciering ook stopzetten, want dat wordt anders ook alleen maar een grotere schuld. (Want ik vermoed dat je dat wel moet terug betalen als je van BBL naar BOL gaat, maar daar moet je gewoon even de DUO voor bellen)

Het is niet alleen mijn leeftijd maar dat is wel een van de redenen. Ik bedoel niet dat ik mezelf te oud vind voor een BOL opleiding ofzo hoor. Met mijn leeftijd bedoel ik dat ik ook wel graag samen wil gaan wonen met mijn vriend en dat zo financieel gezien niet lukt. Daarom zou een BBL opleiding beter zijn omdat je er dan ook een baan naast hebt. Maar dat ter zijde, de hele opleiding op zich ligt mij gewoon niet.

Op de site van DUO wordt ik helaas niks wijzer wat betreft de studiefinanciering (terug betalen of niet).

@ Djonah: Ik ben inderdaad al aan het kijken naar leerbedrijven. :-) Maandag ochtend ga ik bellen naar mijn school en naar DUO om zo te kijken wat mogelijk is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:28

Ah ha vandaar. Ik zou de duo gewoon even bellen. Maar ik weet bijna wel zeker dat wat jij nu hebt gekregen aan basisbeurs (en eventueel aanvullende beurs of lening) moet terug betalen op het moment jij nu switcht naar een bbl opleiding en daarin je diploma haalt. Hoe het met je OV-chipkaart zit (als je die hebt) zou ik niet weten.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 11-01-14 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:30

BBL opleidingen zijn zwaar hoor en ik kan het weten.