Ik werk nu als uitzendkracht, maar krijg binnenkort waarschijnlijk een (tijdelijk) contract bij de bank waar ik nu werk. Nu ben ik de CAO alvast een beetje aan het uitspitten.
Over proeftijd staat in de CAO: Gaat de bank een arbeidsovereenkomst met je aan, dan kan in afwijking van artikel 7:652 Burgerlijk Wetboek, altijd een proeftijd van maximaal twee maanden worden overeengekomen.
Mag dit, ongeacht de duur van de arbeidsovereenkomst?
De CAO staat niet boven de wet, maar de proeftijd is iets waarover in de CAO afwijkende afspraken gemaakt mogen worden.
Maar volgens mij mag je NIET een proeftijd krijgen voor een functie die je al uitoefent.
Balou_k
Geplaatst: 10-01-14 09:57
Een proeftijd mag pas 2 maanden duren als: het gaat om een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor twee jaar of langer of om een vast dienstverband.
Prrrr
Geplaatst: 10-01-14 11:24
Artikel 7:652 BW 1 Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk. 2 De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen. 3 Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden. 4 Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste: a een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren; b twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer. 5 Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand. 6 Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer. 7 Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.
De CAO gaat dus niet boven de wet, maar in de wet is ruimte om in CAO's afwijkende bepalingen op te nemen - mits er nooit een langere proeftijd dan twee maanden wordt gegeven (lid 7).
Dus ja: dat mag.
Mikkie
Geplaatst: 10-01-14 11:40
De cao staat niet boven de wet, maar er mogen wel afwijkende afspraken in gemaakt worden. Jouw situatie is dit volgens mij niet relevant, aangezien er sprake is van opvolgend werkgeverschap. Als je gewoon dezelfde functie blijft uitoefenen bij de bank die je nu als uitzendkracht ook uitoefent, dan mag er geen proeftijd meer worden afgesproken en telt je inleenovereenkomst mee in de keten van tijdelijke contracten.
Proeftijd bij wisselende werkgevers Een proeftijd is niet geldig als de werkgever in feite een soort opvolger is van een vorige werkgever en u min of meer dezelfde werkzaamheden bent blijven verrichten. Stel dat u eerst drie maanden voor een uitzendbureau bij een opdrachtgever gewerkt heeft. Vervolgens treedt u bij deze opdrachtgever in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar met een proeftijd van een maand. Als u bij de opdrachtgever dezelfde werkzaamheden verricht die u ook al via het uitzendbureau verrichte, dan is de proeftijd niet geldig.
Als je andere werkzaamheden gaat verrichten kan de proeftijd wel geldig zijn.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-14 12:07
Opvolgend werkgeverschap is in mijn situatie niet helemaal duidelijk, omdat het werk naar een andere locatie verhuist en er nieuwe functieprofielen zijn voor de functies daar. Tegelijkertijd blijft een deel van de werkzaamheden wel hetzelfde.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-14 12:08
En dan nog even een andere vraag: ik heb hier aangegeven dat ik mee wil verhuizen (qua werk) onder bepaalde voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat ik mee ga als niet-uitzendkracht. Stel, we komen er niet uit: dan heb ik nog wel recht op WW toch?