Studiefinanciering niveau 3 naar niveau 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studiefinanciering niveau 3 naar niveau 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:33

Hallo.

Ik maak er toch een topic over.
Ik heb de opleiding SAW kinderopvang gedaan.
Daar ben ik sinds vandaag mee gestopt en ga een opleiding in de administratie doen.
Maar nu is het verstandig om een half jaar tot september niveau 2 te gaan doen, en daarna in te stromen naar niveau 3.
Maar hoe zit het met de studie financiering?
Klopt dit?

Klopt dit?

Zoals bekend, ontvangen deelnemers op niveau 3 en 4 hun studiefinanciering in de vorm van een prestatiebeurs. De laatste tijd constateren wij regelmatig dat deelnemers al in een vroegtijdig stadium stoppen met een opleiding op niveau 3 of 4, en vervolgens uitstromen met een diploma niveau 2. Dit betekent dat de IB-Groep de prestatiebeurs niet kan omzetten in een gift, omdat hiervoor een diploma van ten minste niveau 3 is vereist. Als de prestatiebeurs niet kan worden omgezet in een gift, dan blijft het dus een lening die de deelnemer (inclusief rente) moet terugbetalen. Als de deelnemer voor 1 februari met zijn studie stopt, kan hij gebruikmaken van de 1-februariregeling en hoeft hij in veel gevallen niet terug te betalen.

Er worden hier twee categorieën van voortijdige schoolverlaters onderkend. Ten eerste de groep die vanwege bijzondere familieomstandigheden de opleiding staakt. Te denken valt hier bijvoorbeeld aan ongewenste zwangerschap, overlijden van een ouder of het verbreken van een relatie. De opleiding wordt gestaakt, de deelnemer ontvangt soms een diploma niveau 2 en betreedt vervolgens de arbeidsmarkt. Wanneer dit het geval is, kan de prestatiebeurs niet worden omgezet in een gift. Dit kan immers alleen als een diploma van minimaal niveau 3 is behaald.

Ten tweede is er de categorie waarvoor de gekozen opleiding op niveau 3 of 4 te hoog is gegrepen. Vaak staakt de deelnemer dan in overleg met de instelling zijn opleiding en krijgt hij een diploma niveau 2 mee. Wordt de opleiding op niveau 3 of 4 in het eerste jaar gestaakt na 1 februari, dan kan de prestatiebeurs ook niet omgezet worden in een gift. Maar beëindigt de deelnemer (uiterlijk) op 31 januari zijn studiefinanciering, dan kunnen de eerste maanden van de prestatiebeurs in veel gevallen nog wel in een gift worden omgezet op grond van de 1 februariregel!
Het is dus ook voor de studiefinanciering van de deelnemer van belang dat in een zo vroeg mogelijk stadium wordt geconstateerd dat de deelnemer een opleiding boven zijn niveau doet. De deelnemer kan voor de 1 februariregel in aanmerking komen door een aanvraagformulier in te vullen en op te sturen naar de IB-Groep. Meer informatie hierover vindt u op de particuliere site van de IB-Groep.

Conclusie: staakt een deelnemer zijn eerste opleiding op niveau 3 of 4 voortijdig en stroomt hij uit met een diploma niveau 2, realiseer dan dat dit vervelende gevolgen voor zijn studiefinanciering kan hebben! De financiële schade voor de deelnemer kan beperkt worden door in het eerste half jaar een beslissing te nemen over het al of niet staken van de studie. De WSF2000 biedt in deze situatie namelijk een mogelijkheid via de 1 februariregel

Anoniem

Re: Studiefinanciering niveau 3 naar niveau 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:42

Wat is je vraag nou precies? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:44

Moet je geld terug betalen als je van niveau 3 naar niveau 2 gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:45

Ja, als je je diploma van niveau 3 niet haalt blijft het een lening en moet je dus terugbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:46

Wie gaat nog meer naar het alfa college?
Ik heb een opleiding detailhandel niveau 2 diploma, nu wil ik graag secreatesse of bedrijfs administratie niveau 3 doen, maar bij de toelatings eisen staat: •Diploma van een verwante vakgerichte opleiding op niveau 2. Kan ik nou wel die opleiding doen of MOET ik eerst weer niveau 2 gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:47

Eulogy schreef:
Ja, als je je diploma van niveau 3 niet haalt blijft het een lening en moet je dus terugbetalen.

Dan ga ik dus denk ik geen niveau 2 doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:37

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:38

Als je geen niveau 3 diploma haalt dan moet je inderdaad alles terug betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:41

Bel even duo op,

Maar op het hbo is het zo dat je een hbo diploma moet halen en het dan een gift is. Maak niet uit als je even een jaartje iets anders doet als je maar binnen 10 jaar hbo haalt.

Ik DENK dat bij jou het zo is dat jij nu tijdens niveau 2 even geen stufie mag/kan krijgen, maar wanneer je niveau 3 gaat doen weer wel. Alleen je stuffie staat dus even op stop. Dat is wat ik denk, maar zal als ik jou was duo even bellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:42

Yvank_ schreef:

Maar nu wil ik dus met mijn detailhandel niveau 2 naar secretaresse niveau 3.
Op de site van het alfa college staat: •Diploma van een verwante vakgerichte opleiding op niveau 2.
Dus ik denk dat ik met mijn diploma niveau 2 niet kan instromen.
Wat kan ik nu het beste doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:42

Je moet wel een niveau 3 diploma behalen! Anders moet je het wel terug betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:43

Alfa bellen en overleggen vaak is er vele mogelijk met de juiste inzet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:43

AmoorM schreef:
Yvank_ schreef:

Maar nu wil ik dus met mijn detailhandel niveau 2 naar secretaresse niveau 3.
Op de site van het alfa college staat: •Diploma van een verwante vakgerichte opleiding op niveau 2.
Dus ik denk dat ik met mijn diploma niveau 2 niet kan instromen.
Wat kan ik nu het beste doen?

Vragen aan de personen die het goed weten. Dus jouw eigen school en duo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:44

Anoniem schreef:
Je moet wel een niveau 3 diploma behalen! Anders moet je het wel terug betalen

Nu wil ik wel op niveau 3 instromen maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:55

Ik heb al gemaild, maar ik ben ontzettend zenuwachtig of ik de opleiding op niveau 3 wel of niet mag gaan doen. En als dat niet kan hoe het gaat omdat ik maar een half jaar niveau 2 ga doen. Of ik het terug moet betalen of niet. Heel frusterend dat afwachten op mail..
Weet iemand ook hoe het zit als ik nu stop en september weer begin? Mijn studiefinanciering valt wel, moet terug betalen. Maar je hebt als student natuurlijk geen 40 uurige baan om dit allemaal te bekostigen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:08

Je krijgt geen stufie als je niet studeert (dus niveau 3/4) dus tot september niks. als je weer niveau 3 gaat doen,krijg je weer stuffie. Alleen als je 4 jaar krijgt en je hebt al een half jaar gebruikt, krijg je nog maar 3.5 jaar. Maar ook dat voor de zekerheid natrekken bij duo. Als je snel antwoord wil, moet je morgen bellen naar beide :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:15

Anoniem schreef:
Je krijgt geen stufie als je niet studeert (dus niveau 3/4) dus tot september niks. als je weer niveau 3 gaat doen,krijg je weer stuffie. Alleen als je 4 jaar krijgt en je hebt al een half jaar gebruikt, krijg je nog maar 3.5 jaar. Maar ook dat voor de zekerheid natrekken bij duo. Als je snel antwoord wil, moet je morgen bellen naar beide :)

Het is waarschijnlijk ook mogelijk om in feb te beginnen. Maar het is nu de vraag ofik niveau 3 mag doen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:17

AmoorM schreef:
[naam] schreef:

Het is waarschijnlijk ook mogelijk om in feb te beginnen. Maar het is nu de vraag ofik niveau 3 mag doen of niet.

Dat moet je aan je school vragen. Wel goed achteraan gaan zitten! Ze zullen soms moeilijk doen xD. Gewoon lkkr bellen en langs gaan wat de mogelijkheden zijn :)