Welke studie met lastig profiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ECM

Welke studie met lastig profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:37

Hee allemaal!

Mijn examens komen steeds dichterbij en daarbij ook de inschrijfdatum voor de meeste studies.
Ik doe HAVO, met het profiel C&M en heb geen wiskunde. Ik heb wel economie maar dat gaat ook niet echt van een leien dakje.
Ik heb altijd geroepen dat ik eerst een jaar voor docent geschiedenis ga studeren zodat ik mn propedeuse kan halen en dan door kan naar Culturele Antropologie op de uni.
Echter, heb ik nu zoiets van: Maar wat nou als ik bezig ben met mn hbo studie en helemaal geen zin heb om de uni te doen. Dan wil ik wel een hbo studie waar ik wat aan heb, geen docent geschiedenis dus.
Mijn interesse gebieden liggen een beetje bij mensen(vandaar culturele antropologie) en bij talen en andere landen. Het probleem alleen bij de meeste talen/buitenlandgerichte studies is dat ze allemaal in combinatie zijn met economie.
Een beetje economie/marketing is oké, maar niet te veel aangezien ik echt een bloedhekel heb aan dat vak haha.
Heeft één van jullie een studie gedaan of doet/weet een studie die een beetje bij m'n interessegebied past?
Ik heb zelf ook natuurlijk verder gekeken, en mijn school laat ons ook meerdere studiekeuze tests maken. Hier kwamen vooral WO studies uit maar de hbo studies waren:

1. Media Communications
2. Informatiedienstverlening- en management
3. Journalistiek
4. Media, Informatie en Communicatie

Punt 4 lijkt me heel leuk, maar dat schijnt best wel veel economie te bevatten?
Mijn toekomstidee is trouwens dat ik graag iets voor mezelf opstart, waarin maakt me eigenlijk niet zo veel uit.
Of ik zou ook best onder iemand willen en werken en daarvoor regelmatig naar het buitenland moeten e.d.

Heeft iemand enig idee, want ik loop enorm vast! En ja, ik heb al met de decaan/mentor gepraat maar die roepen vooral dat ik niet zo moet zeuren over het vak economie en dat ik geen keus heb.

Bedankt alvast voor het lezen van het verhaal en voor de hulp!

Destination

Re: Welke studie met lastig profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:39

Mijn zus doet European Studies aan de NHL in Leeuwarden, misschien daar eens naar kijken?

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:44

Heb het net even opgezocht, klinkt wel heel erg leuk! Alleen Leeuwarden spreekt me niet zo 1 2 3 aan, maar dat zijn zorgen voor later hahaha.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:46

Hij zit niet alleen in Leeuwarden, weet niet waar hij nog meer wordt gegeven, maar ik meen op nog minstens 2 plekken.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:46

Ik kan je verder niet echt helpen, maar als je graag iets voor jezelf begint, dan is economie toch juist wel noodzakelijk lijkt mij? :)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:49

Ik lees mee, heb hetzelfde profiel ook zonder wiskunde.
Ik ga waarschijnlijk hbo logopedie doen, kan je met alle vakkenpakketten in en voor zover ik weet meer medisch gericht dan economisch.
Maar dat moet je natuurlijk maar net willen :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:49

Als jij culturele antropologie wil studeren, verdiep je dan eens in de mogelijkheden om daar te komen.

Je moet nooit van tevoren een droom opgeven omdat je profiel er niet bij past van de middelbare.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:01

Margoooo schreef:
Ik kan je verder niet echt helpen, maar als je graag iets voor jezelf begint, dan is economie toch juist wel noodzakelijk lijkt mij? :)

Dit is niet geheel waar, als ik kijk naar mijn ouders. Mijn vader deed de opleiding heftruckmonteur en mn moeder was verpleegkundige. Nu hebben ze samen een goedlopend galvaniseerbedrijf, zonder dat er een enkele vorm van economie aan hun opleiding te pas is gekomen.

upendo schreef:
Als jij culturele antropologie wil studeren, verdiep je dan eens in de mogelijkheden om daar te komen.

Je moet nooit van tevoren een droom opgeven omdat je profiel er niet bij past van de middelbare.

Hier heb je ook helemaal gelijk in! Maar het was meer dat ik mn hbo studie wil veranderen. Mocht ik beslissen(want ik ken mezelf, ik wissel nogal) dat ik toch geen uni wil doen, dat ik wel een erg leuke studie heb om af te maken! Een soort preventief iets.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:16

Ja natuurlijk kan het wel, maar het is vast een stuk makkelijker als je wel wat economie gehad hebt!

Is trouwens je VWO nog halen niet een optie? Omdat je zegt dat er veel WO opleidingen uit je testen komen? :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:17

Margoooo schreef:
Ja natuurlijk kan het wel, maar het is vast een stuk makkelijker als je wel wat economie gehad hebt!

Is trouwens je VWO nog halen niet een optie? Omdat je zegt dat er veel WO opleidingen uit je testen komen? :)

Ik gok dat dat niet kan aangezien ze geen wiskunde heeft en dit verplicht is op het VWO

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:27

Destination schreef:
Margoooo schreef:

Ik gok dat dat niet kan aangezien ze geen wiskunde heeft en dit verplicht is op het VWO

Klopt, en buiten dat ben ik "al" 18 en heb ik geen zin om nog twee jaar op de middelbare school te vertoeven..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:56

Welke kant qua beroepen wil je op later? :)

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:16

upendo schreef:
Welke kant qua beroepen wil je op later? :)

Het onderhandelen en overleggen met mensen en bedrijven lijkt me heel leuk. Het zou me echt geweldig lijken als ik later bijv naar China gestuurd kan worden om iets te onderhandelen voor een bedrijf daar. Ik ben ook dol op talen leren dus vandaar! Klein voorbeeldje hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:18

Probeer daarop aansluitend een studie te vinden die je een plus geeft op je CV. Zorg ervoor dat je net dat ene verschil maakt tussen al die andere promovendi van later!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:13

Waarom denk je dat je niks hebt aan de lerarenopleiding geschiedenis :? Vriendinnetje die ik ken van die opleiding heeft nu ook een management functie, zit niet in het onderwijs :n

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:16

Je zou ook kunnen kijken naar iets met sociologie als je verschillende culturen en zo interessant vind. Weet zo niet welke studie dat zou zijn op hbo..

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:19

International business and languages dan misschien? :)
Dat sluit helemaal aan bij wat jij zoekt!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:21

En een echte talenstudie? Bijvoorbeeld spaans of chinees. Heb je best veel aan! En waarom zou je niets aan een docentenopleiding hebben? Docent engels of frans? Of zelfs nls?

Of iets als cmv? Daar moet je toch vooral je eigen ding van maken!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:21

Ik doe punt 4 ongeveer en alleen in jaar 1 heb je veel economische vakken. It's killing me :')
Als je geen wiskunde in je profiel hebt, moet je toelatingstest doen.
Laatst bijgewerkt door Selina op 09-01-14 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

Ik heb Media, Informatie en Communicatie gedaan met precies hetzelfde profiel en ja, ik heb economie met net aan een 6je afgesloten :+ Maar zoveel economie krijg je niet hoor! Ik kreeg M&O, maar dat was een kwestie van de omzet berekenen en een balansrekening opmaken. Nou, dat kon ik ook nog wel :')
Ik vind het echt een superleuke opleiding en toen ik begon (bijna 4 jaar terug) kon je nog kiezen uit verschillende profielen (redactie, marketing, reclame, journalistiek of informatiemanagement), maar volgens mij is dat er niet meer..

Saintelette

Tsja, als je graag met bedrijven gaat onderhandelen, dan moet je dus ook iets van dat bedrijf afweten enz ;) dan lijkt t mij juist een economische studie (bijv international business and languages) wel iets voor jou.. Ook al eens naar iets als toerisme gekeken? Daar komt dan weer het reizen en de talen in terug..
Of docent maar dan in een taal? Als dat je wel ligt? (onderwijs is echt heel leuk hoor haha!)

Vergeet niet dat vervolgstudies vaak totaal niet lijken op de vakken die je op de middelbare school hebt gehad.. Plus daarnaast hoort er als het goed is een ander soort motivatie achter te zitten, je gaat dit meer doen omdat je het interessant vind/ je er later iets mee wilt en daardoor bereid bent er meer voor te doen.. Of het wordt juist heel anders uitgelegd, waardoor ineens het kwartje wel valt..

Straww_

Slina schreef:
Ik doe punt 4 en alleen in jaar 1 heb je veel economische vakken. It's killing me :')

Ben je dit schooljaar begonnen? Welke economische vakken krijg je nu dan? :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:23

Straww_ schreef:
Slina schreef:
Ik doe punt 4 en alleen in jaar 1 heb je veel economische vakken. It's killing me :')

Ben je dit schooljaar begonnen? Welke economische vakken krijg je nu dan? :)

Las wel even te snel, ik doe meer de designkant.
Eerste jaar krijg je 2-3 vakken van Bedrijfskundige Informatica.
Dus een bedrijf opstarten, met allemaal modellen en een heel plan opstellen voor een bedrijf.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:26

En CMD? ;)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:29

Slina schreef:
Las wel even te snel, ik doe meer de designkant.
Eerste jaar krijg je 2-3 vakken van Bedrijfskundige Informatica.
Dus een bedrijf opstarten, met allemaal modellen en een heel plan opstellen voor een bedrijf.

Ik kan me alleen nog M&O herinneren, maar misschien hebben ze dat veranderd dan. En je krijgt nog steeds een overlappend project, toch?