Master in de VS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Master in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:06

Hoi bokkers,

Afgelopen half jaar heb ik mijn minor (voor bachelor) in de Verenigde Staten gedaan. Nu is me dat zo goed bevallen dat ik eigenlijk terug wil. Ik heb inmiddels een beetje gekeken naar de opties en de meest efficiënte oplossing is toch om mijn volledige master in de VS te doen ipv gedeeltelijk daar.
Ik heb nog veel twijfels over het wel of niet gaan, je bent toch twee jaar weg van huis, kost een hoop geld etc.

Wie van jullie heeft er een master in de VS gedaan of denkt er ook over na?
Het lijkt me leuk om ervaringen en ideeën met elkaar te delen :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:24

Ik heb er ook over nagedacht, want ik ben zelf half-Amerikaans en het leek me leuk om weer naar daar te verhuizen na al die jaren. Maar vond het veel te ingewikkeld. Het kost belachelijk veel geld (je bent makkelijk $50.000 kwijt voor een tweejarige master), want tuition is voor niet-Amerikaanse studenten altijd nog een stuk hoger en volledige beurzen zijn als internationale student amper te krijgen. Die beurzen zijn belachelijk competitief, want iédereen wil naar Amerika en ze worden alleen aan de allerbesten en -slimsten gegeven.

En het is ook moeilijk om binnen te geraken. Bij grad school word je aangenomen op basis van aanbevelingen van professoren, resultaten tijdens je bachelor en daarbij moet je ook nog van die gestandaardiseerde examens doen (GRE's). Applications voor een master moeten vaak ook in januari of februari al binnen zijn, dus voor fall 2014 ben je bij de meeste uni's al te laat. Mijn Amerikaanse vrienden zijn al 2 jaar bezig met zich voor te bereiden op hun application voor grad school, want het is echt een proces van lange adem dat ontzettend competitief is. Een master is in Amerika meer nog dan een bachelor een privilege voor de allerbesten, geen recht.

Dus nee, ik heb er uiteindelijk maar voor gekozen om gewoon in België mijn master te doen, aangezien het véél goedkoper is en mijn universiteit ook veel hoger aangeschreven staat dan het merendeel van de Amerikaanse uni's :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:37

Het binnen komen is het probleem in principe niet. Ik weet naar welke school ik wil en de school wil mij ook graag als student hebben, dus dat moet in principe te regelen zijn. Het is dan ook geen internationaal bekende school :)

Binnen deze school kun je een baan krijgen en daarmee betaal je dan zeg maar je studie, dus dat scheelt natuurlijk ook heel veel geld.

En ik heb een site gevonden waar je een beurs tot 10.000 euro kunt krijgen, er stond aangegeven dat je geen bolleboos hoeft te zijn maar wel goede resultaten op school nodig hebt, die heb ik wel :).

Het gaat ook niet zozeer om het niveau van de school voor mij, ik denk dat voor mij persoonlijk de ervaring meer waard is dan een papiertje dat je krijgt.

Maar twijfels twijfels haha!