Dringende vraag over contract/proeftijd/opzegtermijn werk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Dringende vraag over contract/proeftijd/opzegtermijn werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:48

Ik heb straks een sollicitatiegesprek, waarbij ik eigenlijk direct wel een antwoord verwacht van ja of nee.
Nu zit alleen het probleem hier:

Dit contract gaat waarschijnlijk een 0 uren contract worden. Maar aangezien ik alleen woon, en op mezelf heb ik gewoon zekerheid nodig. Maar aangezien ik vanaf 30 januari op straat sta van mn andere werk, heb ik liever iets dan niets.
Nu heb ik ook nog ergens anders gesolliciteerd waar ze meerdere mensen zoeken en dit is fulltime werk, met een uren contract. Dus dit past mij veel beter eigenlijk.
Maar goed.. Stel dat ze straks bij het sollicitatiegesprek zeggen: Je mag hier komen werken :)
En dan? Stel ik zeg nee, en hoop dat het andere werk mij belt, zul je zien dat ik er niks van hoor of een afwijzing krijg.
Stel ik zeg: Ok graag, en ik begin hier te werken.. En vervolgens krijg ik dan een telefoontje van dat andere werk of ik daar op gesprek wil komen...
Nu dacht ik: Stel dat ze me hier willen aannemen waar ik vandaag op gesprek moet, en ik zeg dus ja.
En dat bij heeeeel veel geluk die andere werkgever mij ook een baan zou aanbieden.. Kan ik dan in mijn proeftijd opstappen bij deze baan?? Of zit ik dan weer met een opzegtermijn?

Weet iemand hoe dat zit in de proeftijd??

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :') Ik ga me nu gauw even klaarmaken voor straks!

Mijn dank is groot alvast voor de antwoorden!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:50

je hebt normaal een proefperiode van 1 maand ( heel soms 2 mnd) en dan kunnen beide partijen opzeggen zonder termijn, per direct dus
ik zou nu niet meteen weigeren, wat je zegt, je kan ook altijd nog afgewezen worden bij de andere baan

Succes met je gesprek straks

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:50

In proeftijd kan je gelijk opstappen, pas daarna is sprake van opzegtermijn.

Overigens, ik werk ook al 2,5 jaar volgens contract zonder uren, ging heel lang goed, sinds een paar maanden wat minder, maar alsnog genoeg om soort van rond te komen.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:51

Heb je nu een contract met vaste uren? Zo ja... ga dan een week in de WW na einde van je huidige contract. Als je dit nu aanpakt ga je namelijk 'vrijwillig' weg voor het einde van je contract zonder enige zekerheid.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:52

Over het algemeen kun je in de proefperiode direct weg ja. Erbuiten heb je meestal een opzegtermijn van 2 maanden, dat verschilt ook weer per werkgever. Dus gewoon aannemen en zien hoe het uitpakt. Ik heb trouwens een nul-urencontract gehad bij een werkgever maar had daar uiteindelijk alsnog vaste uren per week.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:53

In je proeftijd kun je overigens altijd zo weg zonder opgaaf van reden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:55

Waarschijnlijk een 0 uren, dat is dus nog niet zeker? Dan zou je ook aan kunnen geven als ze je willen en het is een 0 uren contract, dat je er nog even thuis over na wilt denken en dat je er dan en dan op terug komt?!
Weet je hoe snel je iets van die andere werkgever te horen krijgt?

En inderdaad, kun je in je proeftijd gaan zonder opzegtermijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:57

Bontfire schreef:
Heb je nu een contract met vaste uren? Zo ja... ga dan een week in de WW na einde van je huidige contract. Als je dit nu aanpakt ga je namelijk 'vrijwillig' weg voor het einde van je contract zonder enige zekerheid.

waarom een week de ww in?
Ze kan toch ook gewoon na 30 januari beginnen bij een nieuwe werkgever, dan gaat ze niet vrijwillig weg, heeft ze alleen aansluitend een nieuwe baan gevonden

of bedoel je dat ze dan de uren die ze nu evt mist aangevuld krijgt door de ww? Dan blijft wel de sollicitatieplicht voor de missende uren

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:01

Kentaro schreef:
Waarschijnlijk een 0 uren, dat is dus nog niet zeker? Dan zou je ook aan kunnen geven als ze je willen en het is een 0 uren contract, dat je er nog even thuis over na wilt denken en dat je er dan en dan op terug komt?!
Weet je hoe snel je iets van die andere werkgever te horen krijgt?

En inderdaad, kun je in je proeftijd gaan zonder opzegtermijn.

Afhankelijk van wat voor werkgever het is denk ik dat dit misschien niet zo'n slim plan is, uit de OP maak ik op dat ze maar één persoon nodig hebben daar en er zijn in deze tijd echt genoeg mensen die zoiets met beide handen aanpakken. Ik heb wel gehoord van werkgevers die bij het woord 'nadenken' zoiets hebben van 'laat maar, graag of niet'... Zeker als TS van tevoren al wist dat het waarschijnlijk een nul-urencontract wordt, zijn dat dingen waarover je eigenlijk van tevoren nagedacht moet hebben of je daarop zit te wachten, denk ik.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:14

tja..ik zit aan de andere kant, we moeten iemand erbij hebben, maar als ik dit zo lees, de ww in, word ik niet vrolijk van...
zijn mensen echt zo...en wij maar met zijn allen meer belasting betalen...
dang...denk je het goed en eerlijk te doen...

voor je topic..
eerst goed nadenken voordat je ja of nee zegt.
een nul uren contract betekend gewoon dat werkgever niet die uren kan blijven genereren.

Prrrr

Re: Dringende vraag over contract/proeftijd/opzegtermijn werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:35

Beter iets dan niets. Binnen je proeftijd mag je altijd meteen weg, daarna, met een 0-urencontract, is vertrekken ook niet heel ingewikkeld (beetje afhankelijk van wanneer die uren ingevuld worden).

Ik zie geen problemen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:59

Dank jullie wel. Ik ben al aangenomen daar!
De verwachting is 20 tot 25u per week. Dus op zich redelijk. Hiernaast kan ik voor mezelf beginnen thuis.
En het toekomstplaatje daar is wel hoopvol, dus ik ben blij!

Mocht ik nog wat horen van die andere baan, dan ga ik daar sws heen voor gesprek, en ik zie ik dan wel verder :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:05

gefeliciteerd

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:43

Gefeliciteerd!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:43

Bedankt! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:44

Gefeliciteerd!
Alvast heel veel succes in je nieuwe baan!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:41

Gefeliciteerd! :)