jaar tussen uit. twijfels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

jaar tussen uit. twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 13:00

beste bokkers,

ik zit met een dillema over school en vervolg opleidingen.
In juni studeer ik af voor mijn diplome mbo 4 Paraveterinair.
ik doe nu ook de opleiding Kynologisch instructeur erbij dat is in maart afgelopen.
ik heb nu ook de kans om de opleiding honden trimster erbij te doen met een kortings prijs. dit is theorie lessen tot september via school en daarna is de theorie 5 jaar geldig dus praktijk heeft geen haast.
mijn dillema is dat ik de opleiding vo/bve biologie docent wil gaan doen maar deze dacht ik te kunnen starten in februari 2015 zodat ik van september tot februari de tijd heb om mijn trim diploma af te ronden. nu kwam ik er dus achter dat deze opleiding niet te starten is in februari alleen in september.
nu zit ik heel erg te twijfelen. mijn vriend zegt er een jaar tussen uit maar ik twijfel of dat wel handig is. ook zijn mijn ouders het daar niet mee eens.

ik hoop van jullie beetje een goede raad te krijgen want ik word nu heen en weer getrokken door de mening van mijn ouders, school omgeving etc.

alvast heel erg bedankt!
groetjes michelle

Urbiezira

Re: jaar tussen uit. twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:07

Tja moeilijk....het klinkt heel stom, maar je bent maar 1 keer jong. Mij is ten zeerste aangeraden, mocht ik dat willen, gewoon een tussenjaar te nemen. Je bent net zoals ik nog hartstikke jong, moet zeker nog tot je 67 werken, dat ene jaartje lijkt mij alleen maar fijn.

Mocht je een tussenjaar nemen is het natuurlijk wel heel handig om te plannen wat je gaat doen, en zeker met de huidige arbeidsmarkt (ik weet niet wat jouw vooruitzichten zijn?) een CV op te bouwen. Dus ga nog meer cursussen doen, kijk of je ergens kan werken alvast, en natuurlijk je trim opleiding afronden.

Weet je ook waarom jou ouders het geen goed idee vinden?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:10

Praktijk heeft geen haast schrijf je.
Dan kun je toch in september met die biologie-opleiding starten en dan binnen vijf jaar het praktijkgedeelte van de hondentrimopleiding doen, mocht je daar nog behoefte aan hebben?

Er zijn goede redenen om een tussnjaar te nemen, maar in jouw verhaal zie ik de noodzaak er niet van.
Of je moet het om een ander reden prettig vinden. Of ik heb je verhaal niet goed begrepen.
Edit: aanvulling en typefoutjes.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-01-14 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:10

Let wel op dat je misschien vanaf 2015 september geen stuffie meer kan ontvangen (weet nou niet meer of ze dat willen doorzetten??)

Probeer goed te bedenken wat jij graag het liefst wil doen. Of die trimcursus alleen of tegelijk met de studie.
Zijn er geen andere hogescholen die die opleiding wel vanaf februari aanbieden??

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:13

Urbiezira schreef:
Tja moeilijk....het klinkt heel stom, maar je bent maar 1 keer jong. Mij is ten zeerste aangeraden, mocht ik dat willen, gewoon een tussenjaar te nemen. Je bent net zoals ik nog hartstikke jong, moet zeker nog tot je 67 werken, dat ene jaartje lijkt mij alleen maar fijn.

Mocht je een tussenjaar nemen is het natuurlijk wel heel handig om te plannen wat je gaat doen, en zeker met de huidige arbeidsmarkt (ik weet niet wat jouw vooruitzichten zijn?) een CV op te bouwen. Dus ga nog meer cursussen doen, kijk of je ergens kan werken alvast, en natuurlijk je trim opleiding afronden.

Weet je ook waarom jou ouders het geen goed idee vinden?

zeker weten, het heeft mij ook onwijs geholpen :j

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 13:31

nee helaas zijn alle scholen waar deze opleiding word gegeven beginnen in september.
het probleem om te wachten met trim praktijk is dat ik anders over 4 jaar na me opleiding het moet gaan doen en dan moet ik er weer in komen en dan 80 stage dagen lopen dat me examen.

mijn moeder vind alleen hbo belangerijk, komt ook door familie eer

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:24

Is ze bang dat je dat niet meer wil doen als je een tussenjaar hebt gehad? Kan je niet kijken of je anders al aan het werk kan op een school, of bijles kan geven of iets dergelijks? Dan ben je namelijk bezig met netwerken én met het uitbreiden van je CV, en dan ook nog eens in de sector waarin je terecht wil.

Zou je moeder het wel goed vinden als je van tevoren al aangeeft wat je de rest van dat jaar wilt doen?

Daarbij, niemand wil natuurlijk tegen zijn of haar ouders ingaan, maar het is en blijft jouw leven. Als jij een tussenjaar wil nemen, kan niemand jou daarin tegenhouden. Als jij met een strak, goed uitgewerkt plan komt zien jou ouders misschien dat het helemaal zo'n slecht idee niet is. Misschien kan je met de studieadviseurs van de docentenopleiding mailen wat je al kan doen aan voorwerk (studie, cursus, etc) of al aan echt werk? (dus meelopen bij een school oid?)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:29

Ik denk dat je je hart moet volgen, als jij heel graag de trimopleiding wilt volgen en afmaken, moet je dat doen. Zorg evt voor een baan oid of een langere stage zodat je (daarna) toch in september door gaat met je andere studie maar de tussentijd nuttig hebt benut?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 14:54

lokale trimalon heeft me al een baan aangeboden en ik werk ook al bij een dierenkliniek dus dat is niet het probleem denk ik.
me moeder wilt er eigenlijk niet echt over praten ze snauwd het idee alleen maar af

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:57

Tja, dan wordt het moeilijk! Wat vervelend! Ben je al een keer er echt voor gaan zitten, om het met je moeder te overleggen? En zoals ik al zei, misschien helpt het om advies te vragen van studieadviseurs (als de opleiding die heeft) en om met hun mening naar je moeder te stappen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:09

weet je...ik wilde altijd graag direnarts worden, maar mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik dat toch niet kon (nou ja, moeder voornamelijk). Mijn vader is van de sociale kant en precies hetzelfde..toch wel minstens HBO, en dieren....dat is niks! Met mensen moet je werken. Gevolg is dat ik dus braaf ging doen wat mijn ouders verwachtten, 4 keer ofzo gestopt ben, toch maar weer verder gegaan. En nu weliswaar een hele goede baan heb (overigens totaal niet op mijn vakgebied), maar constant het gevoel heb kansen gemist te hebben en niet te doen waar echt mijn hart ligt.

Ik heb alle voors en tegens niet echt goed doorgelezen. Daar kan ik ook weinig over zeggen. Het meest belangrijke is wat JIJ wilt. Het is jouw leven. Niet dat van je vriend, niet dat van je ouders, niet dat van je school. Je hebt maar 1 leven en daar moet je uithalen wat erin zit. Als jouw gevoel nu zegt dat je een jaartje wilt stoppen, en je verstand zegt dat dit kan, dan moet je dit gewoon doen. Het is goed om te brainstormen met mensen over de voors en tegens, maar alleen jij moet uiteindelijk de keuze maken. Als je zelf de keuze maakt is de kans ook een stuk kleiner dat je spijt krijgt, dan wanneer je een keuze maakt die je maakt om aan verwachtingen van anderen te voldoen..