Huis huren met tweeën, maar alleen studiefinanciering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Huis huren met tweeën, maar alleen studiefinanciering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:29

Ik doe hier even een oproep, omdat ik weet dat er veel mensen van mijn leeftijd en wellicht dezelfde levenssituatie meelezen. Ik zal het verhaal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen:

Ik ben nu 22 jaar en heb een vriend van 21. Wij willen gaan samenwonen, of dit in een kamer is, studio, antikraak, particulier verhuur etc maar verder helemaal niet uit. We willen gewoon een eigen plekje, maar ik merk dat we gewoon niet verder komen.

Waarom nu?

4 Jaar geleden toen ik al op het punt stond het huis uit te gaan, werd mijn moeder ernstig ziek. Het was een huis wat voor mij een te emotionele waarde had (mijn vader was net overleden) en voor haar niet praktisch vanwege haar slechte gezondheid, ze had ook nog mijn halfzusje van 7.

Wij hebben toen besloten dat zij haar koophuis te koop zou zetten (waar ze nog steeds hypotheek voor betaald) en daar huurders in te zetten. Wij zijn toen zelf in een huurhuis gaan zitten van de woningbouw.

Het plan was dat als zij beter was, ze terug zou gaan naar haar koophuis, en ik in het huurhuis zou blijven zitten. Ik heb dat dan ook helemaal naar mijn eigen stijl (met mijn eigen geld) opgeknapt en ingericht, terwijl zij op de ruime zolderverdieping verbleef. Na 3 jaar in het huis gewoond te hebben zou ik het volgens de regels op mijn naam kunnen zetten, als ik een inkomen had om aan te tonen dat ik het kan betalen. (gas, water licht, upc en etc staan vanaf het begin al op mijn naam)

Ik had toen een fulltime baan in een dierentuin en had dat jaar ervoor een diploma dierverzorging MBO gehaald). Nou zijn jullie hier vast wel bekend met het kleine aanbod aan betaalde banen in de dierverzorging (en op alle vlakken op het moment).

Omdat mijn moeder langer dan verwacht bij mij in huis verbleef ben ik daarom nog een studie gestart om mijzelf zekerheid te geven in de toekomst. Nu komt echter het probleem:

De huurders die mijn moeder in haar koophuis had gezet, hadden het blijkbaar huis vol cannabis gezet!! :( Hier kwamen wij achter door een telefoontje van de politie die op dat moment beslagname aan het doen was. De 'vogel' was natuurlijk al gevlogen.

Door deze toestand zit mijn moeder in de schuld, omdat zij opdraait voor de kosten. Haar bank vind het allemaal welletjes en dwingt haar zich uit te schrijven bij de woningbouw en terug te gaan naar haar koopwoning, ze heeft immers nu geen huurders meer en schulden dus ze kan geen twee huizen betalen.

Allemaal leuk en aardig, maar dat betekend dat ik ook het huis kwijt ben. Ik studeer namelijk nog en als student mag ik volgens de regels van de woningbouw geen huis van dat type aanhouden. Een inkomen heb ik niet, ik krijg 800 euro studiefinanciering in de maand, maar dat geldt niet als een inkomen. Een bijbaan had ik, maar die ben ik een halfjaar geleden verloren en nu nog steeds zoekende naar een nieuwe.

Aan overzetten op een andere naam doen ze niet (in de trant van, dan komt mijn oom/tante/etc er wonen en dan staat het op hun naam) wij moeten er uit, ik kan het niet aanhouden dus dan moeten we het leegmaken en wordt het opnieuw verloot aan een andere huurder. -O-

Met het gevolg dat ik deze week op een doodnormale ochtend te horen krijg: We moeten er in Maart uit. Dan stort echt heel je wereld in.

Tips over dit te bevechten zijn welkom, maar waarschijnlijk tevergeefs. We hebben al verschillende instanties gecontacteerd of de bank dit 'kan maken' en wat mijn moeders recht is in de zaak, maar de bank kan haar gewoon dwingen uit te schrijven door meer schuld toe te brengen als ze dat niet doet.

Nu heb ik dus een probleem, want ik kan nergens heen. Terug naar het koophuis is voor mij geen optie. Het is té emotioneel geladen voor mij en bovendien zijn er maar 2 kleine slaapkamers. Mijn halfzusje is inmiddels puber en wil dus ook wel privacy. Een tijdelijke optie is een extra bed neerzetten in een van de kamers of bij een bekende in huis, maar niet voor lange termijn.

Vandaar dat ik nu een eigen plekje ben gaan zoeken. Ik heb een lieve vriend waar ik al heel lang mee samen ben en ik serieus wil gaan samenwonen. Het probleem is alleen dat we allebei alleen studiefinanciering hebben. Wel allebei zo'n 800 euro per maand. Bijbaan zijn we druk aan zoeken, begrijp dat niet verkeerd, maar tot nu toe doe ik 20 sollicitaties per maand waarbij zelfs de 'laagste' baantjes me niet accepteren omdat ik daar te oud voor ben en ze me dus meer moeten betalen dan bijv een 16 jarige. Heel frustrerend! en per Maart moet ik eruit.

Woningbouw: Komen we niet in aanmerking omdat we geen inkomen hebben, Stufi telt niet als inkomen.

Antikraak: Ik doe mijn best, maar ik vind alleen maar websites waar je eerst moet betalen om lid te worden en vervolgens geen kant op kan. Wie kan me helpen aan een goede site voor antikraak woningen?

Kamer: Opzoek naar kamers krijg ik vaak alleen voor 1 persoon, alleen voor vrouwelijke bewoonsters of ook geen acceptatie van stufi als inkomen.

Particulier huren: Hier heb ik mijn hoop op gevestigd, maar ik kom nog niet veel verder dan allemaal betaalde websites etc.

Mijn vraag: Hoe doen jullie het? Wie heeft er tips?

anneliesdj

Re: Huis huren met tweeën, maar alleen studiefinanciering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:35

Particulier huren zal ook te duur voor je zijn als je geen woningbouw kunt betalen.
www.funda.nl www.jaap.nl

Ik denk dat je het beste bij de woningbouw nog eens kunt informeren, zij willen er ook geen werk mee hebben, gaan ze niet gewoon accoord met dat jij er blijft zitten?
En hoe zit het met je vriend, heeft die ook geen inkomen? Hebben jullie geen bijbaantje voor de avonduren of weekenden? Want dat lijkt me dan de beste optie.
Als je idd 800 stufie krijgt is het ook niet gek dat de woningbouw vind dat je geen huur van 500 kunt betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:48

Raar stufie geen inkomen is... een goede vriendin van mij zit ook bij de woningbouw en stufie is gewoon inkomen daar (al heeft zij wel een baan ernaast).

Kijk ook eens op:
Www.pararius.nl

Niet alle particuliere sites zijn betaald... Makelaars niet altijd ook alleen kost je wel in het begin makelaarskosten etc (als je een huis hebt gevonden)

Succes, erg vervelende situatie...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:48

Gaat de woningbouw ook niet akkoord als je oom of bv je tante garant staat?

Ga nog eens goed met ze in gesprek, vaak heeft de woningbouw ook wel anti kraak ergens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:55

Wat een akelige situatie voor je! Ik kan me voorstellen dat dat even enorm schrikken is. Maar ik zie eigenlijk geen andere oplossing dan toch terug in het huis bij je moeder te gaan wonen, hoe moeilijk dat misschien ook is. Dat je puberzusje behoefte heeft aan privacy, is dan toch echt ondergeschikt aan het feit dat jij anders geen woonruimte meer hebt.
Is je studiefinanciering je enige bron van inkomsten? Want dan vind ik dat je je ook moet afvragen of het wel zo verstandig is om nu koste wat het kost op jezelf te willen wonen. €800,- per maand kun je imo toch echt niet van rondkomen, laat staan dat je je studie kunt afmaken (je zult dan toch ook een bijbaantje moeten hebben). En geen studie, geen financiering. Dus dan kom je in een cirkeltje waar je volgens mij nog slechter van wordt.

Dat de bank je moeder kan dwingen: had ze wel toestemming van de bank op het huis waar de hypotheek op rust te verhuren? Volgens mij is dat niet toegestaan (dat het veel wel wordt gedaan, is weer iets anders).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:58

@ Annelies, de woningbouw heeft opzicht wel een aantal kamers en zelfs kleine huisjes die wij met zijn tweeen kunnen betalen, maar de regel is gewoon studiefinanciering = geen inkomen bij hun en dus komen we niet in aanmerking

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:02

Welke omgeving ? Ik heb net mijn particuliere huur in Haarlem opgezegd..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:07

@ chevax, bijbaantje moet er ook absoluut komen, al sinds ik zonder zit ben ik hard op zoek! Maar tot nu toe geen succes. Dit vanwege de tijden waarop ik beschikbaar ben, leeftijd, ervaring etc. De frustratie is erg groot als je aan de slag wil, maar het gaat niet.. de woningbouw heeft wel enkele kamers waar wij met 2 keer 800 euro goed kunnen rondkomen, zelfs een paar huisjes (antikraak) die inclusief alles prima te doen zijn, maar alleen onder de voorwaarde vast loon

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:09

Is dat echt overal zo dat je studiefinanciering niet als inkomsten gezien worden?
misschien als jij kan aangeven wat jullie inkomsten is maandelijks wat jullie vaste lasten zijn dat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden?
je komt dan tenslotte ook nog in aanmerking voor uitwonende studiebeurs of heb je die nu al?
en welke studie doe je? hoeveel jaar moet je nog? en hoelang moet je vriend nog?
en inderdaad, is er iemand die garant kan staan? een tante?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:05

@Nanno_123 Ik heb tot nu toe echt geen succes in mijn regio. Als ik opschrijf hoe het allemaal in elkaar zit dan komt dat goed uit, maar ze bijten zich vast aan hun regel. Als ik uitwonend ben gaat het zelfs nog een beetje omhoog idd.

Ik studeer MBO ICT en moet nog 2 jaar. Dat is dus nog 2 jaar zeker die 800 (en evt meer) per maand. Mijn vriend zit in zijn eerste jaar HBO in Breda en moet dus ook nog 3,5 jaar.

Ik heb tot nu toe niemand die garant wil staan, de ouders van mijn vriend zijn rijke mensen en hebben in het verleden gezegd wel een kamer te willen betalen wanneer hij ging studeren dus die zouden in principe wel borg kunnen staan.

Omdat ik studeer in Helmond en hij in Breda zoek ik iets in de omgeving Helmond - Eindhoven - Tilburg - Breda en wat mij betreft alle dorpjes/gemeentes die daar in en rondom liggen. Een flinke reistijd heb ik er best voor over en al is het een piepklein kamertje ook. Maar het liefste gewoon een eigen plekje voor onszelf.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:06

typisch, ik heb hier in de straat (sociale huur) een stelletje zitten dat allebei nog studeert, allebei volledig stufi hebben en er allebei een donderdag avond en zaterdag bij werken, maar daar wordt de stufi toch echt als in komen gezien :j tenminste in ieder geval het uit wonende gedeelte :j

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:10

Eleionomae schreef:
typisch, ik heb hier in de straat (sociale huur) een stelletje zitten dat allebei nog studeert, allebei volledig stufi hebben en er allebei een donderdag avond en zaterdag bij werken, maar daar wordt de stufi toch echt als in komen gezien :j tenminste in ieder geval het uit wonende gedeelte :j

Ik ben het helaas nog niet tegengekomen :( Is het dan toch niet het weekendbaantje erbij dat het hem doet? Dat is nog altijd wel een 'écht' inkomen met loonstrook etc.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:13

ja maar op 2x 1,5 dag werken kun je nooit een 2 persoons huishouden runnen toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:21

Misschien een rare vraag, maar hoe kom jij aan 800 euro studiefinanciering? Ga je daar niet de mist mee in? Wordt dit niet gezien als geen inkomen omdat een gedeelte een lening is? Maximale stufi uitwonend (wat je niet bent, toch?) is namelijk 602,91 euro.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:24

Kijk eens bij andere woningbouwverenigingen. Ik heb namelijk jarenlang gehuurd bij een woningbouwvereniging en had echt alleen maar mijn stufi (plus lening). En kijk voor de zekerheid even zelf in de voorwaarden van je huidige WBV, best kans dat er niks over instaat. Dan zou je wat meer druk kunnen uitoefenen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:09

Ik zit ook bij een woningbouwvereniging en daar word stufi gewoon als inkomen gezien. Geloof me ze nemen je niet met open armen, maar ach..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:59

Ik heb nu inderdaad van verschillende mensen gehoord dat ze toch echt wel met stufi bij een woningbouw vereniging zitten. Ik ga me zeker verdiepen! Ook heb ik al een hele fijne anti-kraak website doorgekregen (meer zijn altijd welkom). Iedereen bedankt voor de hulp.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:16

WiancaR schreef:
Misschien een rare vraag, maar hoe kom jij aan 800 euro studiefinanciering? Ga je daar niet de mist mee in? Wordt dit niet gezien als geen inkomen omdat een gedeelte een lening is? Maximale stufi uitwonend (wat je niet bent, toch?) is namelijk 602,91 euro.

Dat vraag ik mij ook af idd. :+

Daarnaast kan je met 800 wel rondkomen hoor, alleen moet je veel dingen laten, goedkoop boodschappen doen ed. Maargoed als je met zn tweeen bent heb je dus al meer geld te besteden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:25

Heel even de "ik wil" gescheiden van "ik kan"

Je KAN samen met je moeder terug naar haar eigen huis, je staat dus niet op straat en er is geen man over boord.

Je wens om "het huis uit te gaan" moet blijkbaar nog even in de koelkast zoals bij zovelen vandaag de dag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:30

Ik huur ook van de woningbouw, heb op dit moment naast mijn stufi geen ander inkomen. Wat ontzettend raar dat jij dit niet mag. Maar komt het niet door je leeftijd? Ik weet dat je een max huurprijs hebt als je 22 bent...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:37

lieveli schreef:
Ik huur ook van de woningbouw, heb op dit moment naast mijn stufi geen ander inkomen. Wat ontzettend raar dat jij dit niet mag. Maar komt het niet door je leeftijd? Ik weet dat je een max huurprijs hebt als je 22 bent...

En dat is max 389,- voor jongeren tussen 18 en 23 jaar.
Huur je duurder dan krijg je geen huursubsidie en bij sommige woningbouwverenigingen kun je ook niet in aanmerking komen voor huizen in het duurdere klassement.
Ik denk dat het hierme te maken heeft, of met de stufie/lening van ts.
De woningbouwverenigingen die ik ken tellen stufie ook gewoon als inkomen, zelfs de wb hier en die zijn erg streng en selectief.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:39

@ Air. De 800 is een samenkoming van een verhoging door het scheiden van mijn ouders en het overlijden van mijn vader en daar nog een maandelijkse lening bij. Hoe mijn vriend aan 800 per maand komt (825 om precies te zijn) weet ik zo niet.

@ Ceriadwen Ik kan inderdaad een extra bed plaatsen in het huis van mijn moeder, of eventueel een andere kennis of familielid maar dit is voor mij echt een tijdelijke oplossing. Ik ben al eerder op mezelf geweest en heb hier ook echt weer behoefte aan, vooral omdat ik nu dus met zijn tweeën ben. Toen was het in een studentenhuis of kamer en had ik ook stufi + een bijbaantje. Dit was echter wel boven in het land, waar ik toen vrij makkelijk aan de woningen kwam. Verder moet ik dan ook een oplossing hebben voor de verkoop of opslag van mijn meubels, mijn huisdieren en zitten we elkaar voortdurend op de lip (moeder + tienerdochter en een jong stel samen in een huis voor 1 a 2 personen). Dus liever vind ik een geschikte kamer of woning voor die tijd.

@Lieveli Dat zijn de regels van de woningbouw in mijn omgeving, intussen ben ik al verder aan het kijken omdat het dus blijkbaar bij anderen wel kan. Tot nu toe nog geen succes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:44

Daar valt allemaal wel een oplossing aan te passen, zou toch ook niet zo erg zijn als je vriend tijdelijk bij familie ging wonen en jullie allebei de helft van de huisdieren mee zouden nemen?
Je bent nog jong en ongebonden, geen problemen maken waar ze niet zijn.

Waar woon je? Want vraag me toch af watvoor vreemde woningbouw je hebt. Heb je al eens met ze gebeld en gewoon gevraagd wat er mogelijk is als je alleen stufie krijgt?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:54

anneliesdj schreef:
Daar valt allemaal wel een oplossing aan te passen, zou toch ook niet zo erg zijn als je vriend tijdelijk bij familie ging wonen en jullie allebei de helft van de huisdieren mee zouden nemen?
Je bent nog jong en ongebonden, geen problemen maken waar ze niet zijn.

Waar woon je? Want vraag me toch af watvoor vreemde woningbouw je hebt. Heb je al eens met ze gebeld en gewoon gevraagd wat er mogelijk is als je alleen stufie krijgt?

Zo 'makkelijk' is het allemaal niet, Zijn familie is wat dat betreft niet zo vredelievend naar elkaar en dat speelt al een hele tijd. Met een hoop gedoe en gezeik zal hij echt wel een plekje kunnen krijgen bij iemand dichter bij zijn opleiding (ouderlijk huis is niet te doen qua reistijd), maar de huisdieren komen er dan echt niet in. Hetzelfde geldt voor mij. Bij ons is het helaas niet vanzelfsprekend maar even hulp te krijgen, vooral niet op zo'n korte termijn. Ik zou willen dat onze families 'normaal' waren, maar dat zijn ze nu eenmaal niet. Uiteraard heb ik al bij verschillende mensen aangeklopt. Maar "hey kan ik/mijn spullen even bij jullie terecht over 1,5 maand" gaat er niet zomaar in.

Vergeet niet dat ik het zo plotseling te horen heb gekregen dat ik dus nu heel snel actie moet ondernemen en regelen hoe ik het allemaal ga doen. De meubels moeten of verkocht of in opslag, de vloeren moeten eruit (alles moet natuurlijk in originele staat worden opgeleverd) de ren en voliere moeten uit de tuin, maar dan heb ik een plek nodig voor de dieren etc etc en dat allemaal naast het feit dat ik iedere dag tot half zes op school zit.

Zoals ik al eerder zei, uiteraard kan ik een extra bed plaatsen bij mijn moeder. Ik sta niet zomaar op straat, maar dit weerhoudt mij er niet van om hier tips te vragen om aan een leuke kamer/woning te komen. Ik weet uit ervaring dat het kan, maar zelf krijg ik het niet voor elkaar dus vandaar de vraag naar tips.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:01

Ja dat risisco liep je, het is heel vervelend maar niet zo onmogelijk als het lijkt.
Als je er in maart uit moet heb je nog 2 maanden, dat is nog best een lange tijd.
Voor je spullen kun je een garagebox huren, dat is best te doen.
Huisdieren, tjah, als je er echt zoveel hebt zul je misschien een goed tehuis moeten zoeken voor enkelen.

En er zijn al tips gegeven, heb je daar al wat mee gedaan?