Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
mohica schreef:Effe iets over de mentaliteit... Ik denk dat de mentaliteit vaak sterk afhangt van provincie tot provincie.
Ik ben Belg, woon net over de taalgrens op 30km ten zuide van Brussel en persoonlijk vind ik de mentaliteit regio Brussel heel anders dan de mentaliteit regio Antwerpen.
shadowflower schreef:Wie o wie heeft er ervaring met het werken in België als Nederlander?
Ik woon in zeeland wat redelijk dicht bij België ligt. Doordat de Nederlandse banenmarkt haast niks meer is
ben ik opzoek naar werk in België.Ik ben heel erg benieuwt hoe de werk mentaliteit is, Hoe de loonschalen zijn, wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden er zijn en of de taal voor een barrière zorgt. Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Bij voorbaat dank!
Bijna al mijn vrienden en kennissen zijn al tijden op zoek naar werk tenzij ze echt al jaren ergens vast werken. Er zijn met de crisis veel mensen ontslagen en nieuw werk vinden is nog niet evident. Ik ben zelf ook op zoek maar heb teveel eisen helaas (kan maar twee (flexibele) dagen werken en een zaterdag. Daarmee kom je nergens aan de bak natuurlijk. Dat is dan wel in het Antwerpse.
Vrij nemen is dan weer niet zo simpel, iedereen die ik ken doet echt alles buiten het werk om. En er was iets van dat je pas vakantie krijgt als je een jaar onafgebroken hebt gewerkt, dus als je nu begint heb je van de zomer geen vakantie.
PanniePannie schreef:mohica schreef:Effe iets over de mentaliteit... Ik denk dat de mentaliteit vaak sterk afhangt van provincie tot provincie.
Ik ben Belg, woon net over de taalgrens op 30km ten zuide van Brussel en persoonlijk vind ik de mentaliteit regio Brussel heel anders dan de mentaliteit regio Antwerpen.
Kun je toelichten wat er anders is?
mohica schreef:Buiten in de knelpuntberoepen die maar niet gevuld raken.
) en worden bij die bureaus ook niet aangeworven. Maf hoor!
. Ook is zwartwerk in België veel normaler dan in Nederland, zeker in de horeca. Het is best dat je Frans kent, maar als je in plaats daarvan heel goed Duits kan, is dat misschien ook goed. Als je in Brugge gaat werken denk ik dat je vaker Engels gaat nodig hebben.
Streberigheid is onaantrekkelijk.
Niet algemeen geweten: geheim ingrediënt voor geweldig Belgisch bier is gemalen ruggengraat, daarom
... Heeeeel goed letten op stemvolume en woordkeuze als je kritiek levert... anders worden wij bang
.
Voor mijn beroep moet ik zo'n 10 papieren bijeen zoeken en opsturen. En dan kan je 4 maanden wachten of het wel goedgekeurd gaat worden