Loonsbepaling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 23:02

Hallo,

Mijn vriend heeft vandaag het aanbod gekregen om in functie te stijgen, van sous naar chef-kok. Zijn oude chef is helaas onverwachts vertrokken.

Nu is het alleen zo dat de oude chef €xxxx,- verdiende en mijn vriend nu €400,- NETTO minder aangeboden krijgt dan zijn oude chef verdiende.. Mijn vriend is nu 27 jaar en oude chef is 35 jaar oud.. Dan zit er altijd wel een beetje verschil in maar zo veel verschil.. Verder is het zo dat mijn vriend veel meer ervaring heeft dan oude chef (vanaf zijn 16e in sterrenzaken gewerkt, oude chef niet op dat niveau) ..

Mijn mening is dat hij niet met dit voorstel akkoord moet gaan omdat ik vind dat mijn vriend de zaak tot een veel hoger plan kan trekken en hij gewoon veel meer waard is dan dit salarisje wat hij voor zo'n verantwoordelijke functie nu zou krijgen..

Mijn vraag is uiteraard, hoe staan jullie hier tegenover? Wat is jullie mening? Ik ben erg benieuwd!!

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:12

Ik zou eens kijken in de horeca CAO. Succes in elk geval, mijn vriend doet momenteel ook het werk van een Chef kok, maar krijgt er niet naar betaald omdat hij de chef niet is... terwijl hij wel die hele tent draaiende houdt nu z'n chef kok collega al 3 maanden uit de running is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:13

hoelang werkte de voorganger er? kan het niet dat hij ook met een startloon begonnen is en het zo opgebouwd heeft?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:15

Hij kan altijd overleggen voor meer. Onderhandelen is nooit verkeerd. Maar denk dat je in deze tijden ook niet teveel moet klagen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:15

8 jaar meer ervaring kan het verschil wel degelijk maken (even uitgaande van het verschil in leeftijd) en dan vind ik het die 400 bruto verschil niet heel gek.
Maar wat staat er in de cao? In welke schaal valt hij dan?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-12-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:16

Tja, laat hem het eerst maar eens bewijzen! Ik vind het nogal wat om hetzelfde loon te 'eisen' hoor. Je vriend moet zich eerst bewijzen als chef-kok.

En dat jij vind dat je vriend meer kan dan de vorige chef-kok is denk ik ook niet helemaal objectief. Hij is niet voor niks aangenomen als chef-kok (waar was je vriend toen overigens).

Hoe lang heeft de andere chef er gewerkt?

Dus kortom, met deze informatie die je geeft, vind ik zeker niet dat je zomaar dat bedrag kunt eisen. De chef is ouders, een hogere functie, meer ervaring (en dat jij vind dat zijn ervaring minder is, doet er dan niet zoveel toe. De andere kok heeft wel ervaring als chef-kok zijnde en jouw vriend niet?).

Overigens kan je vriend natuurlijk ook gewoon vragen waarom hij lager wordt ingeschaald.
Laatst bijgewerkt door zap op 21-12-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:16

En hoe zit t met de opleiding van de ex-chef en je vriend? Diploma's dus?

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:21

Als baas geef je liever loonsverhoging dan verlaging, hoog beginnen lijkt me nooit verstandig

Dus ik denk dat het wel redelijk is hoor, werknemers mogen zich eerst bewijzen :j

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 23:33

Nou in principe is het zo dat oude chef de functie kreeg omdat hij familie is van de eigenaar. Mijn vriend is vanuit 2e man 2sterrenzaak deze zaak ingekomen en automatisch sous geworden.. Laatste jaar door omstandigheden vaak een aantal rollen van de chef op zich genomen (maar wel oud salaris gekregen) chef heeft misschien wel een aantal jaar meer erop zitten maar loopt al gewoon al een tijdje achter qua technieken etc.

Kwa bewijzen dat hij het kan.. Dat heeft hij al gedaan.. Geloof ook dat als dit geen familiekwestie was geweest dat t al veel eerder gedaan was met oude chef..

Overigens heeft oude chef volgens mij dezelfde school gedaan.. Maar denk dat t meer de inzet is die je er zelf in steekt om te bepalen waar je staat.. Mijn vriend heeft altijd gestreefd naar de perfectie (tot ie mij tegenkwam en huisje-boompje-beestje ook om de hoek kwam kijken)

Oude chef en mijn vriend werken er allebij even lang.. Oude chef heeft dus voorheen ook nooit ervaring gehad.. Oude chef is een kleine 3 jaar chef geweest.. Loon is niet extreem veel omhoog gegaan in deze tussenliggende periode.

Edit; baas geeft ook in gesprekken aan dat mijn vriend al de werkzaamheden van de chef uitvoert op het moment..

Edit2: even ter verduidelijking.. Deze zaak is een cafe-restaurant.. Komt niet in de buurt van het hogere segment.. En ik wil helemaal niet zeggen dat mijn vriend op fit moment meteen op het salaris waar de chef mee is geeindigd, moet beginnen.. Maar dit is wel een groot verschil als je kijkt obv werkervaring opb het niveau en ik het verschil met oud salaris en aanbod is niet veel.. Dat is eigenlijk de reden waarom wij hierover gingen nadenken ;)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:49

Nou je kunt het altijd proberen. Maar zou ook akkoord met dit loon. Want mijn vriend zit op het moment thuis en zou een hoop doen voor een baan.

En tja, het leven is niet altijd eerlijk he. Later omhoog qua loon kan altijd nog.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 23:58

Ja natuurlijk is ook zo.. Banen liggen niet voor het oprapen.. Al moet ik zeggen, gaat hij niet op dit aanbod in dan zal hij uiteraard niet zonder werk komen te zitten maar dan behoud hij gewoon zijn sous-chef functie..

Maar als ik zo uitreken, hoe de loonsverhogingen de afgelopen 3 jaar zijn gegaan, dan zal hij over 8 jaar bij lange na niet op net loon van oude chef zitten.. Maar goed.. Je weet ook niet wat de tijd doet..

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:03

Waarom zou hij sous-chef blijven dan? Dat is toch geen logische stap? Hij krijgt meer salaris als chef-kok, het staat beter op zijn cv én hij krijgt meer verantwoording. Dan zou ik dat salaris toch maar voor lief nemen denk ik.

Ik vind overigens dat je wel heel goed weet wat de andere man verdiend en wel/niet gedaan heeft. Heeft hij altijd zo openlijk over zijn beginsalaris, verhogingen en eindsalaris gepraat?

En nu een vraag die misschien een beetje cru kan overkomen (sorry als dat zo is, ik bedoel het niet zo). Wat vind je vriend er eigenlijk van? Jij maakt je erg druk hierover lijkt het, maar hoe denkt je vriend er zelf over?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:10

Je kunt ook een afspraak maken dat hij bij goed functioneren (doelen meetbaar opstellen!) er wat bij krijgt.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 00:21

Zap klopt.. Wij weten ook van het keukenpersoneel het salaris (en beginsalaris) en de ervaringen.. Dat heb je als je heel dicht op elkaar zit, dan wordt lief en leed besproken ;) Nee hij wil ook wel de functie aannemen maar ik zei het meer om te laten zien dat hij niet zonder baan komt te zitten..

Haha drukmaken.. Nouja t is gewoon dat ik gewoon ook andere meningen wil zien.. Mijn vriend is vandaag halsoverkop op de werkvloer moeten verschijnen omdat er anders alleen een stagiaire stond dus die heeft weinig tijd gehad om goed na te kunnen denken.. Wel wat gesmst over en weer en ook begrepen dat er al dingen worden besproken tussen de bedrijven door dus wil gewoon graag weten waar we aan toe zijn (en ja ook ik heb te maken met zijn loon aangezien wij samen een huishouden runnen hihi)

Sjimmy dat vind ik wel een goeie van je.. Hij komt zo richting huis dus ga dat eens met hem bespreken..

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:44

Ik denk dat dit een kans is die hij maar 1x krijgt aangeboden. Doen zou ik zeggen ;)

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:57

Heel goed om eerst te onderhandelen! Daarna kan hij altijd nog akkoord gaan met het huidige voorstel.

Lekker dat onderhandelingsgesprek ingaan (als je vriend zich daar ook comfortabel bij voelt). Natuurlijk mag je in deze tijden blij zijn met een baan, maar dat wil niet zeggen dat je niet eerst met een goed verhaal met de baas in gesprek kan om er wat meer uit te halen. En inderdaad, meetbare doelen opstellen zodat er uitzicht komt op meer. Meer verantwoordelijkheden, daar hoort een navenante beloning bij.

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:57

Als je me een pbtje stuurt met je email adres dan kan ik je de horeca CAO toesturen als je wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:59

whoopylover schreef:
Als je me een pbtje stuurt met je email adres dan kan ik je de horeca CAO toesturen als je wilt.


Staat ook gewoon online: http://www.horecacao.com/

en ik zou het aanbod ook aannemen. Hij moet zich hoe dan ook eerst bewijzen en om dan nu al meer te eisen is wel erg vroeg en bovendien riskant in deze tijd.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 11:56

Daancha ben t met je eens.

Moet zeggen dat t niet helemaal uit de lucht komt vallen.. Schrijf in de opening wel dat t onverwacht was maar het broeit al een aantal maanden (bijna een jaar) en baas loopt ook al maanden te zeggen dat mijn vriend de functie krijgt maar t is gewoon enorm onverwacht dat ie nu net voor de kerst de bom laat barsten..

Ik snap ook wel dat mensen zeggen dit meteen aannemen maar wat ik inmiddels van mijn vriend heb begrepen is was de baas weer te snel aan het praten, bedrijfsleider heeft ook aangegeven eerst normaal om de tafel te gaaf zitten en dan komt er pas iets vatsoenlijks uit als ook de bazin weer normaal aanwezig is.. Dat gaat de dinsdag gebeuren als het goed is.. Gister was oude chef nog geen 5 minuten weg en toen werd dit mijn vriend al voorgelegt (even tussen neus en lippen door zonder overleg met zijn vrouw, bazin).. Niet de situatie om dat zo te doen..

Maarre voor nu, ben erg blij met jullie reacties allemaal want t is wel even iets om over na te denken, zeker! Met het volledige verhaal wat er binnen dat bedrijf speelt, maar ik niet volledig in het topic wil gooien kunnen we iets beter bepalen welke kant we op kunnen! T zal zeker loslopen maar ben benieuwd hoe het dinsdag zal gaan als iedereen om de tafel zit samen :)

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:02

Nee. Niet aannemen.
Dat je in deze tijd met alles akkoord moet gaan is echt pure onzin. Goede mensen zijn nog steeds schaars. Je baas misbruikt imo zijn macht. 400 euro netto is echt een zeer groot verschil. 100 euro netto zou ik nog aannemen, maar 400, nee. Dan zou ik nog eerder uit principe sous-chef blijven, laat die baas maar proberen iemand anders te vinden voor dat geld, zal vast ook niet makkelijk lukken.

Edit: hier nog een handig linkje: http://www.nrc.nl/carriere/2013/11/12/onderhandelen-over-je-salaris-mag-best/

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Loonsbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 12:23

Thnx myrthe , ik wil niet zeggen dat ik het niet met andere mensen eens bent maar jij benadrukt toch wel mijn gedachte.. Toevallig heb ik dit gister ook tegen mijn vriend gezegt; ben benieuwd of hem dat zal lukken, een nieuwe chef op jouw niveau gaat zoeken voor dat geld.. Ben er ook bang voor.. Nu zou mijn vriend een kleine €100,- omhoog gaan maar baas verwacht wel meer van hem dan de oude chef kon.. Daar gaat het overigens al langer over maar oude chef wilde daar niet aan mee doen, voelde zich gepasseerd hierdoor omdat hij niet op dat niveau zit..

Dankjullie voor de linkjes trouwens!!