3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:13

Ik heb dit jaar in totaal 3 baantjes, waarvan ik bij 1 loonheffingskorting heb toegepast. Kan ik bij de andere 2 baantjes de loonheffing volgend jaar terug vragen? Of kan dat maar bij 1 baantje?
Ik ben student!

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:15

Dit kan maar bij 1 baan.
Het beste is dit te doen bij de baan waar je het meeste verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:21

Sanne9489 schreef:
Dit kan maar bij 1 baan.
Het beste is dit te doen bij de baan waar je het meeste verdient.


Goed lezen wat de vraag is voor je antwoord geeft..

TS, je kunt idd maar bij 1 baantje nu loonheffingskorting toepassen. In april kun je via je belastingaangifte loonheffing terugvragen over je totale inkomen :)

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:50

@Relaxed; Bedankt!
Dus stel dat ik 10 baantjes heb, dan kan ik bij 9 baantjes in april mijn loonheffing dus gewoon allemaal terug vragen? :)

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:52

Alleen als er meer belasting is ingehouden dan je uiteindelijk over je totale inkomen verschuldigd bent.

ZirkoniaJarig

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:53

Terug vragen kun je het altijd, Jolien.. Maar of je het ook daadwerkelijk terug krijgt, is wat anders.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:54

veerledec schreef:
Alleen als er meer belasting is ingehouden dan je uiteindelijk over je totale inkomen verschuldigd bent.


Wat houdt dit precies in?
Bij mijn andere 2 baantjes word gewoon loonheffing ingehouden, dit kan ik in april dan toch weer volledig terugvragen?

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:55

Ellee schreef:
Terug vragen kun je het altijd, Jolien.. Maar of je het ook daadwerkelijk terug krijgt, is wat anders.


Je krijgt het toch altijd standaard terug als je het terug vraagt?

ZirkoniaJarig

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:55

Nee, dat is niet standaard. Als je boven een x bedrag verdient dan ben je verplicht om een x bedrag aan belasting wel af te staan. Dus dan bestaat de kans dat je niet het volledige bedrag weer terug krijgt.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:56

Ellee schreef:
Nee, dat is niet standaard. Als je boven een x bedrag verdient dan ben je verplicht om een x bedrag aan belasting wel af te staan. Dus dan bestaat de kans dat je niet het volledige bedrag weer terug krijgt.


Dit is toch pas als je boven de 13.000 per jaar verdient?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:56

Je kunt het terugvragen mits je onder een bepaald bedrag blijft. Als het goed is te vinden op belastingdienst?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:57

Wat ze mogelijk bedoelen is dat je als student nog wel een paar euro belasting moet betalen.
Je krijgt inderdaad nog wel een deel terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:57

Jooolien, dat heeft te maken met het % loonheffing. Iedere werkgever houdt loonheffing in enkel over het loon wat je daar verdient. Echter verdien je in zijn totaal natuurlijk meer, dan kan het zijn dat je loonheffing daardoor een ander % zou moeten zijn en dan is er misschien te veel ingehouden. Dit krijg je dan terug bij je belastingaangifte. Wij hebben hier natuurlijk geen idee over wat voor bedragen jouw baantjes gaan, maar meestal als het bijbaantjes zijn (dus weinig uren) dan krijg ej wel wat terug :)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:04

Er wordt naar je totale inkomen gekeken. Dus je inkomen van die drie baantjes wordt bij elkaar opgeteld en dan wordt er gekeken hoeveel belasting je daarover zou moeten betalen (daar zijn vastgestelde tarieven voor) en hoeveel je daadwerkelijk betaald hebt door inhoudingen bij de werkgever. Het teveel betaalde krijg je terug. Als je te weinig hebt betaald moet je bijbetalen.

Je mag zelfs 20 banen hebben, dat maakt allemaal niet uit, omdat er toch naar je totale inkomen gekeken wordt. Het toepassen van de loonheffingskorting moet je echter maar bij één bedrijf doen (meestal degene waarbij je het meeste verdiend), want anders zal je aan het eind van het jaar bij moeten betalen en je krijgt natuurlijk liever iets terug.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:13

Ik heb dit jaar intotaal zo'n 4000/5000 euro verdiend met mijn bijbaantjes. Weet iemand toevallig of ik dit volledige bedrag dan terug krijg?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:14

Dat kan niemand hier je vertellen omdat dit temaken heeft met hoeveel er al ingehouden is en wat de berekeningen gaan zeggen.
Zeer waarschijnlijk krijg je wel een leuk bedrag terug

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:20

Laat ik het zo stellen, als je aangifte doet betaal je nooit MEER belasting dan je verplicht bent te betalen. Dus alles wat je teveel betaald hebt krijg je terug. Of dat alles is wat je betaald hebt valt niet te zeggen, maar dat merk je vlug genoeg wanneer je aangifte doet.

Waarom is het zo belangrijk dat je het volledige bedrag aan betaalde belasting terug krijgt?

Anoniem

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:22


heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:24

Dat ligt ook aan of je een vermogen hebt en ook aan hoeveel studiefinanciering je bijvoorbeeld vangt.
Het kan dus zijn dat je niet alles terug krijgt en een x bedrag moet afstaan, maar het is wel waarschijnlijk dat je een leuk bedrag gaat krijgen. Maar als je zeker wil weten hoe dat allemaal zit zou ik even bellen of op de site van de belastingdienst kijken.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:30

Studiefinanciering heeft er niets mee te maken heidilover, dat is geen vorm van inkomen.

Als je rond de 4000/5000 euro verdiend en je hebt verder geen bijzondere omstandigheden dan neem ik aan dat je de betaalde belasting bij je andere baantjes wel terug krijgt.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:40

Oké.. sorry dan, dat is ook alleen maar wat ik gehoord heb.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:44

Vanaf de 5/6000 euro moet je belasting gaan betalen, dus het is afhankelijk van je jaarinkomen hoeveel je terug krijgt. Gewoon straks in februari/maart je Inkomstenbelasting aangifte invullen en dan zie je vanzelf wat je terugkrijgt.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: 3 baantjes, bij 2 loonheffingskorting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 14:08

Bedankt!
Ik baal er namelijk wel van, aangezien ik bij mijn slechts verdiende baantje, waar ik maar 1x in de 2 weken werk loonheffing heb toegepast. En bij mijn baan waar ik fulltime 10 weken vakantiewerk heb gedaan, daar heb ik geen loonheffing toegepast, dus nu hoop ik maar dat ik alles terug krijg, anders heb ik dus eigenlijk al die tijd voor niks gewerkt bij mijn ene baantje waar ik maar 1x in de 2 weken kom.. Als jullie het nog snappen? haha.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:12

Jooliieen schreef:
Ik heb dit jaar intotaal zo'n 4000/5000 euro verdiend met mijn bijbaantjes. Weet iemand toevallig of ik dit volledige bedrag dan terug krijg?

Ligt eraan hoeveel loonheffing eraf is gegaan.

Als het goed is krijg je begin januari je jaaropgave binnen. Hier kun je ongeveer zien wat je zoal terug kan krijgen.
(PS: Heb je dit jaar bijstand gehad, dan kan het zijn dat je ook daar nog weer een stuk belasting over zou moeten betalen)

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:15

Jooliieen schreef:
Ik heb dit jaar in totaal 3 baantjes, waarvan ik bij 1 loonheffingskorting heb toegepast. Kan ik bij de andere 2 baantjes de loonheffing volgend jaar terug vragen? Of kan dat maar bij 1 baantje?
Ik ben student!


Zodra je ergens begint altijd kijken waar je het meeste werkt en verdiend, daar dan dus je korting laten ingaan.
En dan bij de andere het afzeggen anders krijg je het dubbel en moet je uiteindelijk terug betalen.