Loon in de zorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:49

kwpn123 schreef:
Op mijn 16e verdiende ik natuurlijk nog geen 10 euro ( en klopt op die leeftijd was de instelling nog niet zo groot, stond ik op papier als vrijwilliger en kreeg ik zwart wat in mijn hand gedrukt zo nu en dan). Maar hoe zit dat met die belastingvrije voet? Ga er vanuit dat ik jaarlijks ongeveer 5000,- = 500 uren verdien bij deze instelling. Hoe werkt dat met die belastingvrije voet? En nu is mijn contract bruto 10 euro. Dus betekent dat, dat ik wat er overblijft bruto netto, aan het eind van het jaar terug kan krijgen?

@knoffer: het gaat mij om deze reactie.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:57

Ah, had het over het hoofd gezien, maar dat lijkt mij nu niet meer aan de orde.

studiemiep schreef:
Knoffer schreef:
Pcies. Het is mij nog steeds niet duidelijk of je brutoloon omlaag gaat.....



volgens mij is het niet omlaag gegaan.....(alleen de inhoudingen zijn anders) maar daar heb ik nog geen antwoord opgekregen.

Daarnaast voor een bijbaantje met je 21ste 10 euro bruto verdienen...is echt niet slecht..(en de baantjes liggen echt niet voor het oprapen in de zorg............... dus soms kun je beter akkoord gaan met een beetje minder...mocht het idd zo zijn dat het loon in het nieuwe contract omlaag is gegaan)

(als er flink moet worden bezuinigd...gaan wel vaker lonen omlaag..)nee niet altijd leuk...maar als mijn baas zou zeggen studiemiep het gaat slecht...maar je kunt blijven als je wat minder gaat verdienen...dan stem ik daar ook nog mee in ook. (liever een leuke baan en inkomen...dan op straat te komen staan)

Als je een vast contract hebt, heb je onderhandelingsruimte en zou ik zeker niet zonder meer akkoord gaan met een lager brutoloon. Ook niet in de zorg. Het is schofterig soms wat er aan de top betaald wordt, en hoe weinig er aan de belangrijkste werknemers op de vloer wordt betaald. Maar het ligt aan de instelling, als deze heel klein is met een oprechte manager, dan zou ik idd minder hard onderhandelen. Maar je moet je imo zeker niet zo makkelijk laten afschepen onder het mom van bezuinigingen 'we kunnen niet anders' blabla huil. (Mja, moet je het wel over brutoloon hebben natuurlijk :+)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:02

Knoffer schreef:
Als je een vast contract hebt, heb je onderhandelingsruimte en zou ik zeker niet zonder meer akkoord gaan met een lager brutoloon. Ook niet in de zorg. Het is schofterig soms wat er aan de top betaald wordt, en hoe weinig er aan de belangrijkste werknemers op de vloer wordt betaald. Maar het ligt aan de instelling, als deze heel klein is met een oprechte manager, dan zou ik idd minder hard onderhandelen. Maar je moet je imo zeker niet zo makkelijk laten afschepen onder het mom bezuinigingen 'we kunnen niet anders' blabla huil. (Mja, moet je het wel over brutoloon hebben natuurlijk :+)

Het is niet meer aan de orde misschien, maar in mijn ogen zegt het wel iets over de instelling.
Maar het kan ook goed zijn dat deze instelling werkt op basis van PGB, en dat betekent dat ze zich nergens aan hoeven te houden, ook niet aan de CAO. Dan kun je prima onderhandelen idd, maar als er wel een CAO geldt, dan is onderhandelen meestal redelijk kansloos is mijn ervaring.

Trouwens, die discussie over de salarissen aan de top... volgens mij kun je veel meer besparen door alle tussenlagen er uit te gooien en wat je daardoor bespaart in te zetten op de plek waar het hoort.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:06

Ja. Waar je de top van de tussenlagen ook scheidt, het gaat mij idd om de managers ten opzichte van de mensen op de vloer.

Als je een vast contract hebt, kun je gewoon besluiten het nieuwe contract niet te tekenen, kunnen ze wapperen met de CAO wat ze willen. Tenzij er sectorbreed besloten wordt dat lonen omlaag gaan oid. Maar individueel gezien, kun je gewoon besluiten het nieuwe contract niet te tekenen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:08

lijkt me dat de TS het inderdaad over het bruto loon heeft. Lijkt me nl. sterk dat er in een nieuw contract een berekening staat ivm loonheffingskorting bij een andere baan en de daarbij behorende berekening?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:12

In de zorg heb je gewoon te maken met een CAO, je begint ergens en gaat jaarlijks een schaal omhoog. Daat valt niks in te onderhandelen.
Een lager brutoloon mag ook niet zomaar, en de cao is niet zo veranded, dus dat zal het ook niet zijn. Lijkt me dat TS gewoon meer belasting betaalt nu.
Het loon dat TS beschrijft is normaal, zo'n verantwoordelijke functie is het niet, een mbo-functie en daar past mbo-salaris bij :)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:20

Nou niet zo een verantwoordelijke functie, zou ik niet willen zeggen. Je bent wel verantwoordelijk voor het welzijn en gezondheid van mensen. Vind ik persoonlijk een enorme verantwoording.

@ Knoffer, leuk idee de managementlagen ertussen uit. Wie gaat dan de verantwoordingen doen, de dossiers, de zorgplannen, de roosters, de uitbetalingen, het personeelsbeleid, de schoonmaak, de bevoorrading, de rekeningen betalen, de rekeningen schrijven, de onderhandelingen met het zorgkantoor, de contracten, en ga zo maar door. Er hangt nogal wat administratie aan.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:25

Ceriadwen schreef:
@ Knoffer, leuk idee de managementlagen ertussen uit. Wie gaat dan de verantwoordingen doen, de dossiers, de zorgplannen, de roosters, de uitbetalingen, het personeelsbeleid, de schoonmaak, de bevoorrading, de rekeningen betalen, de rekeningen schrijven, de onderhandelingen met het zorgkantoor, de contracten, en ga zo maar door. Er hangt nogal wat administratie aan.

Dat was mijn idee ;)
En mijn idee is gebaseerd op instellingen die al jaren zo werken. Zoek maar eens op zelfsturing, buurtzorg is een bekend voorbeeld, maar er zijn ook anderen. En je dacht toch niet dat die tussenlagen zich bezig houden met de taken die je nu omschrijft? :')

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:53

Inderdaad zoek maar eens op buurtzorg en de problemen waar ze nu tegen aan lopen.

De overheid heeft nou eenmaal bepaald dat instellingen zorgplannen, dossiers, protocollen moeten hebben. Dat er over elke handeling in minuut verantwoording afgelegd moet worden, dat er voor elke handeling een bekwaam en bevoegd persoon moet zijn, dat je dit aan moet kunnen tonen bij een controle. Daarnaast is het de bedoeling dat alles goed gefaciliteerd is, dat er een sluitende financiele administratie is EN dat personeel volgens de CAO werkt. Daarnaast is het ook de bedoeling dat een onderneming volgens het HKZ systeem werkt, dus jaarplanningen, budgetten, overleggen ed. Personeel wil beoordelings- functioneringsgesprekken ed. Ziekteverzuim moet begeleid worden.

En dit is slechts hetgeen ik al typend produceer, als ik er echt over na ga denken dan is dit rijtje gewoon 5 keer zo lang.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:00

Ceriadwen schreef:
Nou niet zo een verantwoordelijke functie, zou ik niet willen zeggen. Je bent wel verantwoordelijk voor het welzijn en gezondheid van mensen. Vind ik persoonlijk een enorme verantwoording.

@ Knoffer, leuk idee de managementlagen ertussen uit. Wie gaat dan de verantwoordingen doen, de dossiers, de zorgplannen, de roosters, de uitbetalingen, het personeelsbeleid, de schoonmaak, de bevoorrading, de rekeningen betalen, de rekeningen schrijven, de onderhandelingen met het zorgkantoor, de contracten, en ga zo maar door. Er hangt nogal wat administratie aan.

Los van dat het mijn opmerking idd niet was, maar wil je hier nu een discussie over in dit topic? Tuurlijk valt er efficiënter te werken in de zorg, maar willen we daar écht iets zinnigs over zeggen, zouden we dat aan de hand van een case study moeten doen oid.

verootjoo schreef:
In de zorg heb je gewoon te maken met een CAO, je begint ergens en gaat jaarlijks een schaal omhoog. Daat valt niks in te onderhandelen.
Een lager brutoloon mag ook niet zomaar, en de cao is niet zo veranded, dus dat zal het ook niet zijn. Lijkt me dat TS gewoon meer belasting betaalt nu.
Het loon dat TS beschrijft is normaal, zo'n verantwoordelijke functie is het niet, een mbo-functie en daar past mbo-salaris bij :)

Zoals ik al zei, als je een vast contract hebt waar je tevreden mee bent en er wordt je een nieuw contract onder de neus geduwd, kun je die niet tekenen. Ik zie niet in hoe dat geen onderhandelingsruimte biedt. CAO of niet, je had al een contract namelijk.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:18

Ceriadwen schreef:
Inderdaad zoek maar eens op buurtzorg en de problemen waar ze nu tegen aan lopen.

De overheid heeft nou eenmaal bepaald dat instellingen zorgplannen, dossiers, protocollen moeten hebben. Dat er over elke handeling in minuut verantwoording afgelegd moet worden, dat er voor elke handeling een bekwaam en bevoegd persoon moet zijn, dat je dit aan moet kunnen tonen bij een controle. Daarnaast is het de bedoeling dat alles goed gefaciliteerd is, dat er een sluitende financiele administratie is EN dat personeel volgens de CAO werkt. Daarnaast is het ook de bedoeling dat een onderneming volgens het HKZ systeem werkt, dus jaarplanningen, budgetten, overleggen ed. Personeel wil beoordelings- functioneringsgesprekken ed. Ziekteverzuim moet begeleid worden.

En dit is slechts hetgeen ik al typend produceer, als ik er echt over na ga denken dan is dit rijtje gewoon 5 keer zo lang.

Het kan echt hoor, kom maar langs bij de organisatie waar ik werk :)
Buurtzorg vind ik een slecht voorbeeld, eigenlijk, maar is helaas wel het meest bekende voorbeeld. Vandaar dat ik het noemde.

En knoffer heeft helemaal gelijk, dit is erg offtopic, dus ik reageer hier verder ook niet meer op :)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:28

Knoffer schreef:
verootjoo schreef:
In de zorg heb je gewoon te maken met een CAO, je begint ergens en gaat jaarlijks een schaal omhoog. Daat valt niks in te onderhandelen.
Een lager brutoloon mag ook niet zomaar, en de cao is niet zo veranded, dus dat zal het ook niet zijn. Lijkt me dat TS gewoon meer belasting betaalt nu.
Het loon dat TS beschrijft is normaal, zo'n verantwoordelijke functie is het niet, een mbo-functie en daar past mbo-salaris bij :)

Zoals ik al zei, als je een vast contract hebt waar je tevreden mee bent en er wordt je een nieuw contract onder de neus geduwd, kun je die niet tekenen. Ik zie niet in hoe dat geen onderhandelingsruimte biedt. CAO of niet, je had al een contract namelijk.


Klopt, je kan niet tekenen. Maar ik neem aan dat ze haar geen contract met loon uit een lagerer schaal onder haar neus duwen... Dat mag nl niet. Onderhandelingen over FWG schaal kan ook niet, er is gewoon bepaald welke functie in welke schaal hoort.
Dus het lijkt me niet dat ze in loon achteruit is gegaan, dat bedoelde ik. Denk dat ze meer belasting betaalt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:00

kijk even puur naar het brutoloon wat je zou krijgen volgens je contract,
daar gaat het om , dat daar meer van ingehouden word waardoor het netto lager uitvalt, is vervelend. Maar niet iets waar je werkgever iets aan kan doen.
je kunt hooguit zelf de heffingskorting op je baan in de zorg laten zetten en hem van de andere baan afhalen , maar dat is alleen handig als de baan in de zorg de baan met de meeste uren is.

anders kun je het gewoon zo laten,dus : heffingskorting op de andere baan en meer blijven inleveren op je baan in de zorg aan de belastingdienst en dan in april gewoon belastingaangifte doen , dan krijg je het te veel betaalde weer terug.


maar bruto dus, als dit gelijk is aan wat je eerst kreeg, betaal je dus alleen meer belasting waardoor het netto lager uit valt, wat je dus met je jaarlijkse belasting aangifte weer recht kan trekken