Werken in buitenland, wonen in Nederland

Moderators: Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel, Amaryllis, Dani, Leo, Muurp

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Roquen

Werken in buitenland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 13:42

Ja, hoe zit dat nu eigenlijk?

Op dit moment werk in voor een buitenlandse werkgever (binnen Europa, Denemarken om precies te zijn). Omdat ik natuurlijk niet elke dag op en neer kan vanuit Nederland heb ik hier een onderkomen. Ik ben hier echter niet ingeschreven. Ik heb nog steeds een adres (een gewoon woonadres) in Nederland waar ik ingeschreven sta. Hier werk ik via een contract en betaal (als ik mijn werkgever mag geloven) ook gewoon belasting in dit land. Mijn zorgverzekering heb ik ook in Nederland.

Ik ging ervan uit dat dit wel mogelijk zou zijn, en volgens mijn werkgever ook. Maar ik dacht laat ik het nog eens goed uitzoeken. Echter kan ik er via de site van de belastingdienst, en andere sites niet goed uitkomen. Wie kan mij uitleggen hoe het zit?

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:06

Hangt er volgens mij vanaf of je gedetacheerd bent (werken in het buitenland voor een Nederlands bedrijf) of echt voor een buitenlands bedrijf.
En of het de bedoeling is dat je daar blijft of nadien terug naar Nederland gaat.

Inkomensbelasting betaal je altijd in het land waar je werkt. Je moet het wel doorgeven in je 'woonland' maar die mogen er niet nog eens belastingen opheffen.

Voor je zorgverzekering moet je even uitzoeken of er iets via je werkgever geregeld is en anders of je Nederlandse verzekering een clausule voor verblijf in het buitenland heeft (oftewel, Europese verzekering).

Verder ken ik de Deense en Nederlandse wetgeving niet goed genoeg maar heb zelf hetzelfde gehad met Belgïe-Frankrijk.
Ingeschreven in Belgïe, werken in Frankrijk. Tijdlang zo tussen wal en schip gezeten.
Voor verzekeringen eerst doorgegeven aan gemeente dat ik grensarbeider was. Eigenlijk mag je daarvoor niet verder dan 300km zitten van de grens maar omdat het toen helemaal nog niet vaststond of en hoe lang ik zou blijven en ik regelmatig (af en toe) terugkeerde toch zo kunnen oplossen.

Pas toen ik aan belastingen moest beginnen en de situatie definitief moest regelen heb ik me uitgeschreven in Belgïe en alles overgezet naar Frankrijk.
Enkel m'n Belgische zorgverzekering snapt het niet zo goed en stuurt me bvb nog steeds brieven dat m'n verzekering niet in orde is, desondanks herhaaldelijk (schriftelijk) melden dat ik toch echt niet meer in België woon :') .

Als je er tijdelijk werkt (zeg max 2 jaar) moet je volgens mij niets overzetten, enkel je verzekering Europees maken.

Maargoed mss zijn er bijzonderheden in Deense/Nederlandse wetgeving.
Heb je de site van de Nederlandse ambassade al geprobeerd?

nathalie_v

Re: Werken in buitenland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:15

Je moet naar mijn weten (aantal maanden stage gelopen in Denemarken ;-) )
Ingeschreven staan in denemarken om te mogen werken daar.

De zorgverzekering in Denemarken steekt anders in elkaar, maar je moet als je daar werkt ook daar verzekerd zijn.

Omdat je een deel van de tijd daar zal verblijven is de kans groot dat je moet emigreren.

Wel ontzettend gaaf om in Denemarken te gaan werken, ik hoop over 5 jaar naar daar te emigreren.
Waar ga je naar toe (welke stad?) :-)

.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie