Iemand ervaring met een trimsalon?

Moderators: Dani, Polly, khirshanta, Shanna, Leo, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dess

Iemand ervaring met een trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:47

Ik heb mijn dierenverzorging opleiding afgerond, maar aangezien je er weinig mee kan ben ik een jaartje gestopt met school, en gaan werken om na te denken wat ik wil gaan doen.

Nu zat ik te denken aan honden trimmen. Ik wil dan een eigen trimsalon beginnen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er veel vraag naar? Verdiend het goed?

Bedankt alvast!

MarliesV

Re: Iemand ervaring met een trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:50

Het opbouwen van een klantenkring en het verkrijgen van naam kost veel tijd en energie.

De klanten liggen niet voor het oprapen en hebben vaak een vaste salon waar ze naar toe gaan. Zijn ze tevreden dan gaan ze niet 'shoppen' zeg maar. Een beetje zoals een mensen kapper.

Wat heb je te bieden als salon? Heb je een opleiding als trimster?
Heb je de ruimte qua wasplaats, plek om de honden goed te knippen/plukken enz?

Als je maar een jaartje bent gestopt en dan straks weer naar school wilt moet je goed nadenken over de investering qua ruimte en materialen en of dat rendabel is. Daarnaast zul je dan een plan moeten maken om na een jaar dit bv in de avonduren en weekenden er bij te kunnen blijven doen. Neem tenminste niet aan dat je de eventueel opgebouwde klantenkring kwijt wilt raken daarna.

Qua geld heb ik geen idee. Vriendin van mij heeft een salon maar over de financiën praten wij niet.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:59

MarliesV schreef:
Het opbouwen van een klantenkring en het verkrijgen van naam kost veel tijd en energie.

De klanten liggen niet voor het oprapen en hebben vaak een vaste salon waar ze naar toe gaan. Zijn ze tevreden dan gaan ze niet 'shoppen' zeg maar. Een beetje zoals een mensen kapper.

Wat heb je te bieden als salon? Heb je een opleiding als trimster?
Heb je de ruimte qua wasplaats, plek om de honden goed te knippen/plukken enz?

Als je maar een jaartje bent gestopt en dan straks weer naar school wilt moet je goed nadenken over de investering qua ruimte en materialen en of dat rendabel is. Daarnaast zul je dan een plan moeten maken om na een jaar dit bv in de avonduren en weekenden er bij te kunnen blijven doen. Neem tenminste niet aan dat je de eventueel opgebouwde klantenkring kwijt wilt raken daarna.

Qua geld heb ik geen idee. Vriendin van mij heeft een salon maar over de financiën praten wij niet.

Ik heb het diploma nog niet, maar ik wil graag die opleiding doen. Mijn vader had al aangeboden dat ik zijn schuur kon gebruiken (grote schuur). Dus ruimte heb ik genoeg. De uren/weekenden maken bij op zich niet uit aangezien het dan toch bij mij thuis is.

xdniesje

Re: Iemand ervaring met een trimsalon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:02

Wij hebben ons er heel kort in verdiept. Inderdaad is een klantenkring opbouwen lastig. Daarnaast kost de studie veel geld, ook materialen(scharen en dergelijke) zijn erg duur.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:21

Er zijn meerdere opleidingen om hondentrimmen te leren. Ik heb zelf bij PTC+ in Barneveld gezeten. Daarnaast zal je minimaal twee dagen in de week stage moeten lopen om het vak te kunnen leren.
Het is zwaar werk maar als je het leuk vind om met honden, maar zeker ook met hun eigenaren om te gaan is het ook leuk werk. Denk eraan dat je niet de hele dag hondjes aan het knuffelen bent, en dat ook honden minder lief zullen zijn en sommige bij wijze van spreken in één sprong twee keer om hun as draaien.
Je zegt dat je in een schuur bij jouw ouders kan. Is daar stroom, water en evetuele verwarming? Daarnaast moet je rekenen op enkele duizenden euro's aan investeringskosten voor je werktuigen. Het kan goedkoper, maar wil je goed werken voor je lijf, dus bijvoorbeeld een op-en-neertafel en bad, kom je al op een flink bedrag.
Klanten krijgen is moeilijk. Ik heb de mazzel dat een salon in het dorp hiernaast gestopt is en een ander verhuisd. Hun klanten komen nu deels naar mij toe, maar alsnog heb ik geen volle weken. Ik ben blij als ik 4 honden per week heb. Dat is ongeveer 150-200 per week. Klinkt veel, maar de belasting gaat er nog vanaf (21%)en al je andere vaste lasten. Nu heb ik de mazzel dat ik ook aan huis zit en dus geen huur hoef te betalen. Anders red je het niet met dit aantal honden.

Ik heb hiernaast ook nog een baan en ben in het gunstigste geval dus 6 dagen per week aan het werk. Dit maakt het ook zwaar. En het is niet het trimmen alleen. Je bent ook aan het schoonmaken in de salon, de administratie, reclame maken, andere werkzaamheden, evenementen bezoeken om je kennis op peil te houden, nog eventuele (bijscholings)cursussen.

Ja, ik vind dit leuk werk, en ik ben blij dat ik dit kan doen. Het is echter ook fysiek werk want niet elke hond werkt even braaf mee of zijn even goed opgevoed. Het contact met de klant vind ik ook leuk. Soms ook wel moeilijk want hoe wil de klant de hond, wat verwacht ze van jou als trimmer en je hebt ze er bij die om elke dingetje miepen, maar gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar tevreden klanten of ik hoor ze niet (wat ook jammer is want dan weet ik niet wat ik fout gedaan heb).
Bedenk ook dat je een kind van diegene voor een paar uur bij jou in de salon heb en dat sommige mensen het soms moeilijk vinden om hun hond achter te laten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie